Onweerskansen 2026 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 17072 bezoekers
Gestart door Armand, di 10 mrt 2026 - 10:53

Vorige topic - Volgende topic

giofcu, raymond041, Mr_White, tinokremer, NR, Channiej, Tom, Jeroen22, Duiveltje en 16 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt weer drama, net zoals vorig jaar)
10-15 dagen (Zeer weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40+ dagen (Extreem veel)

Stemmen sluit: di 20 apr 2027 - 21:05

X-treme

Mooie luchten ook  :)

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Edit: heerlijke harde knallen nu, lang niet gehoord zo😁
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

4seasons

Groot deel van Europa met hitte en waarschuwingen voor zwaar (on)weer:

Informatiecentrum voor zwaar weer 3.0:
een kernonderdeel van het WMO Global Multi-hazard Alert System (GMAS)-raamwerk ter ondersteuning van het VN-initiatief voor vroegtijdige waarschuwingen voor iedereen.

NB
Rechts bovenin kan je de regio aanpassen (bijvoorbeeld naar VI - Europa)
https://severeweather.wmo.int/list.html

NB
NOS spreekt van een superhittegolf in Limburg:

CiteerVoor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf.
Om 10. 00 uur werd in Ell (Limburg) 30,4 graden gemeten en daarmee was de     
superhittegolf een feit.             

Voor een superhittegolf moet het volgens Weeronline vijf dagen achtereen
minstens 30 graden worden,waarvan op minimaal drie dagen 35 graden of meer.
Nooit eerder gebeurde dat in juni.   

In Limburg,Noord-Brabant,Gelderland en Overijssel geldt vandaag code rood   
vanwege de hitte.In deze provincies komt daar vanaf 20.00 uur code oranje 
voor onweer bovenop.
Ook in de rest van het land is er kans op onweer,maar is de waarschuwing minder groot (geel)

https://nos.nl/teletekst/107

Zynex

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login
Gisteren om 17:02 #183 Laatste wijziging: Gisteren om 17:29 door riddler

riddler

Mooie foto Zynex, wij horen hier het gedreun vanuit de omgeving Alkmaar, ook een paar mooie bliksems gezien. Edit: uit het niets nu ook hier onweer en regen in Oostzaan

Serge

Het oosten is dit jaar nog zwaar K, wat betreft onweer...🫢🤐
Waar is mijn cape

Joep

KNMI heeft het best onderschat vind ik voor het westen. Diverse blikseminslagen waaronder concert at sea en in tram bij scheveningen, grote hagelstenen en heel veel ontladingenJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Evelien

Het is inderdaad een komen en gaan van tegen- en onweersbuien 8) Ook diverse inslagen gehoord. Bizar dat dit niet was voorspeld voor de zaterdagmiddagJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Extremissimorum

Citaat van: Joep op Gisteren om 17:53KNMI heeft het best onderschat vind ik voor het westen. Diverse blikseminslagen waaronder concert at sea en in tram bij scheveningen, grote hagelstenen en heel veel ontladingen.

Ja, echt wel. Ik vind het echt onbegrijpelijk. En niet alleen van het KNMI. Het zat wel degelijk in de weermodellen, maar het is om een of andere reden systematisch genegeerd.

Enkele sfeerplaatjes uit Hoorn, rond 16:30. Prachtige ontladingen. Hierna klaarde het op, om des te luidere donders te krijgen, bij bijna heldere hemel!

Jenkie

Citaat van: Serge op Gisteren om 17:35Het oosten is dit jaar nog zwaar K, wat betreft onweer...🫢🤐
Huh? Ik ervaar dat helemaal niet zo. Echt al een paar prachtige en heftige onweders gezien. Met name op vrijdagavond 19 juni.

svdveen

Citaat van: Jenkie op Gisteren om 18:40Huh? Ik ervaar dat helemaal niet zo. Echt al een paar prachtige en heftige onweders gezien. Met name op vrijdagavond 19 juni.
Het is zo verschillend beeld per locatie. Hier in Doetinchem hebben we al weken geen onweer gehad, hooguit wat flitsen in de verte. Dus 'het oosten' is een iets te groot gebied om één beeld over te vormen.

Ploeps

Citaat van: svdveen op Gisteren om 18:50Het is zo verschillend beeld per locatie. Hier in Doetinchem hebben we al weken geen onweer gehad, hooguit wat flitsen in de verte. Dus 'het oosten' is een iets te groot gebied om één beeld over te vormen.
Klopt, hier in Vorden ook bijna niets. En ik moet nog zien of er vanavond wel wat komt. Mag hopen van wel, wij zouden graag wat koelte het huis doorjagen 😉
Liefhebber van weer-uitersten.

Jenkie

Ik zie inmiddels richting het oosten (en dan kijk ik al naar Duitsland) de eerste bloemkooltjes ontstaan.

Joep

Modellen stoeien nog steeds met de buien in avond en nacht

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

dondertje127

Citaat van: Joep op Gisteren om 17:53KNMI heeft het best onderschat vind ik voor het westen.[/attach]

Ja, dat vind ik dus ook ja. En mensen bleven gewoon op het strand zitten met hun parasol. Niet echt handig.

dondertje127

Citaat van: Jenkie op Gisteren om 18:40Huh? Ik ervaar dat helemaal niet zo. Echt al een paar prachtige en heftige onweders gezien. Met name op vrijdagavond 19 juni.

Het Oosten van Gelderland valt best weltegen eigenlijk. Behalve niet zo lang geleden ene microburst.

Extremissimorum

Citaat van: dondertje127 op Gisteren om 19:56Ja, dat vind ik dus ook ja. En mensen bleven gewoon op het strand zitten met hun parasol. Niet echt handig.

Och, anderen (lees: ik) gaan de open vlakte op, haha!
Maar inderdaad. Mensen kunnen hopelijk zelf nadenken.

Intussen: als Arome uitkomt, krijgen we in heel NL code oranje lijkt me.
Bizar ook in de pluim van GFS12. Extreme verschillen: helemaal droog, of 60mm? Het kan allemaal nog.

vivalavida

Hahahahaha ik ging even naar die pluim kijken

Voor de anderen hiero, zelfs 120 kan  :o  :P

Verdorie. Hij doet de afbeelding niet mee.

dondertje127

Citaat van: Extremissimorum op Gisteren om 20:04Intussen: als Arome uitkomt, krijgen we in heel NL code oranje lijkt me.
Bizar ook in de pluim van GFS12. Extreme verschillen: helemaal droog, of 60mm? Het kan allemaal nog.

Ohnee, als die klopt, zit Gelderland weer op het randje. Het ergste weer over het Westen en midden. We wachten af.

Evelien

Vanmiddag had ik de drone ook nog omhoog gedaan. Jammer genoeg geen onweer vast kunnen leggen maar wel deze mooie buienlijn.

Googler

Ten oosten van hier ook best flinke "bloemkool" wolken te zien. Maar is hier flink afgekoeld, heerlijk om nu buiten te zitten. Mijn gevoel zegt dat het grote onweer ons deze keer voorbij gaat deze nacht in het westen, maar wordt echt nowcasten denk.