Onweerskansen 2026 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 15721 bezoekers
Gestart door Armand, di 10 mrt 2026 - 10:53

Vorige topic - Volgende topic

Sjonnies, Mafkees, Kram, weerofgeenweer, caatjeboon, dorian, Jeroen22, Spoekkie, Channiej, Vonkje_74, TVahl, SH-FR (+ 1 verborgen) en 10 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt weer drama, net zoals vorig jaar)
10-15 dagen (Zeer weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40+ dagen (Extreem veel)

Stemmen sluit: di 20 apr 2027 - 21:05

olivetomato

Ik heb er echt geen verstand van maar, tempert de bewolking die momenteel over een deel van het land hangt niet de opwarming (en dus de kans op het ontstaan van (onweers)buien)??
Shine on you crazy Diamond

Extremissimorum

Nou daar is ie hoor: code oranje voor onweer vanavond. KNMI gaat voor het (zuid)oosten: Gelderland, Overijssel, N-Brabant en Limburg.
Rest code geel.

Ik had zelf eigenlijk meer westen verwacht...?  :o

EDIT 12:11: Er zijn nu ook serieus dreigende wolken hier te zien en daar zit onweer in. Waar blijft die code geel nu?

4seasons

Meteoroloog: Alle ingrediënten aanwezig voor hevig onweer in late avond

Na weer een warme dag zijn alle 'ingrediënten' voor een flinke onweersbui zaterdagavond aanwezig. Volgens Floris Lafeber, meteoroloog bij Weeronline, is het echter nog moeilijk precies te zeggen waar het losgaat. ,,Maar dat er flinke onweersbuien overtrekken lijkt zo goed als zeker.''

Zie verder de bron:
https://www.ad.nl/binnenland/meteoroloog-alle-ingredienten-aanwezig-voor-hevig-onweer-in-late-avond~ab1d962d/

Der RoX

Hmmm ik vlieg straks om 19:00 Nederlandse tijd terug van Zakynthos om dan 22:30 of zo te landen. Hopelijk niet teveel overlast dan?
WiNtEr!!11!1!@

ThaGhostNL

Citaat van: Der RoX op Gisteren om 12:19Hmmm ik vlieg straks om 19:00 Nederlandse tijd terug van Zakynthos om dan 22:30 of zo te landen. Hopelijk niet teveel overlast dan?
Laser show, speciaal voor jouw. Holding patern ergens boven Duitsland kan je er nog meer van genieten. Mooi toch? Wel foto's maken dan heh ;D

Rustige vlucht en kom goed thuis
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

rikmulder

In Burgh-Haamstede nu zwaar onweer, harde regen en flinke hagelstenen. Heerlijk  ;D

wkeijzer

Citaat van: rikmulder op Gisteren om 12:43In Burgh-Haamstede nu zwaar onweer, harde regen en flinke hagelstenen. Heerlijk  ;D
Dat is vanuit Zierikzee goed te zien. Veel draaiing in de wolk achter de bui aan.

rikmulder

Citaat van: wkeijzer op Gisteren om 12:45Dat is vanuit Zierikzee goed te zien. Veel draaiing in de wolk achter de bui aan.

Zo kwam het aan, hagel nu gestop (was maar kort) maar nog steeds onweer (hele ochtend al) en regen.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Der RoX

Citaat van: ThaGhostNL op Gisteren om 12:26Laser show, speciaal voor jouw. Holding patern ergens boven Duitsland kan je er nog meer van genieten. Mooi toch? Wel foto's maken dan heh ;D

Rustige vlucht en kom goed thuis

Haha nou ik zit helaas niet aan het raam, maar wie weet 😅
WiNtEr!!11!1!@

Joep

Citaat van: Extremissimorum op Gisteren om 11:57Nou daar is ie hoor: code oranje voor onweer vanavond. KNMI gaat voor het (zuid)oosten: Gelderland, Overijssel, N-Brabant en Limburg.
Rest code geel.

Ik had zelf eigenlijk meer westen verwacht...?  :o

KNMI gaat uit van Harmonie (en EC)
Vorige week begonnen ze ook met ZO met code oranje. Uiteindelijk trok het met name over westen midden en noorden van het land. Feit is wel dat in ZO de warmste lucht zich bevindt.

Duitsers waarschuwen voor groter gebied, net gaven ze ook nog rood aan voor uiterste zuidwesten ,zie laatste plaatjeJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

dondertje127

Citaat van: Joep op Gisteren om 13:38KNMI gaat uit van Harmonie (en EC)
Vorige week begonnen ze ook met ZO met code oranje. Uiteindelijk trok het met name over westen midden en noorden van het land.

Ik wordt gek als we wéér als enigen buiten de boot vallen met dat onweer.

riddler

Lijkt mij dat er genoeg potentieel is voor een MCS achtig gebeuren vanavond/vannacht en dat die ook het westen kan bereiken#edit: hoor het lekker donderen verderop richting kust, trekt hier net voorbij

Joep

Het vreemde is dat juist EC en Harmonie de buien over het midden en westen laten trekken

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Extremissimorum

Citaat van: Joep op Gisteren om 14:14Het vreemde is dat juist EC en Harmonie de buien over het midden en westen laten trekken.

Ja, dat dus. Ik snap wel dat de waarschuwing nog uitgebreid kan worden, maar er is nu m.i. nog te veel onzekerheid om de waarschuwing zo specifiek te maken.

Tegelijkertijd klinkt het logisch te zeggen dat veel energie al uit het westen gehaald is.
Het is helemaal dichtgetrokken hier. Volledig bewolkt en lekker koel eigenlijk zelfs. Graag of 26/27. Lekker rommels in de lucht, buien in de buurt. Maar hier is het droog.

Vandaar opnieuw de vraag: WAAROM GEEN CODE GEEL NU?! Dit is serieus onweer hoor. 15k ontladingen al.
 ???  :-X

X-treme

Wij krijgen hier een schamschot van de bui langs de kust.
Het rommelt lekker en het druppelt een beetje
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Jeroen22

Bij concert at sea op de Brouwersdam is de onweer ingeslagen op het hoofdpodium. Bezoekers worden weggestuurd.

Extremissimorum

Citaat van: Jeroen22 op Gisteren om 14:48Bij concert at sea op de Brouwersdam is de onweer ingeslagen op het hoofdpodium. Bezoekers worden weggestuurd.

Echt een flater van de weerdiensten dat ze helemaal nergens begonnen over buien of onweer in het westen vanochtend en nu. Het is niet zo dat het niet in de modellen zat. Kansloos. Hoop dat alles goed afloopt daar.
Ik lees ook over hagelstenen van 3cm in Zeeland.

Joep

NW krijgt zo meteen ook zware buien

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Mafkees

dat was een aardige portie CG ontladingen die ik net boven Den Haag zag

Zynex

Genieten hier in Alkmaar! Prachtige onweersbuien dit.