Onweerskansen 2026 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 15490 bezoekers
Gestart door Armand, di 10 mrt 2026 - 10:53

Vorige topic - Volgende topic

Joep, dondertje127, TimK21, peterbsk, Wiz, Koeman038, Sjonnies, Googler, Spoekkie, jel0407, Molen, hawk, Jeroen22, X-treme, rikmulder, marco-groningen, Mafkees, Polarflow85, MrBouwny, Noordenwind, Ploeps, Bertje, Bluefinblue, Doffer, Waterhoos, Der RoX, MartijnGDM, VKG, MarcV, Extremissimorum en 30 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt weer drama, net zoals vorig jaar)
10-15 dagen (Zeer weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40+ dagen (Extreem veel)

Stemmen sluit: di 20 apr 2027 - 21:05

Extremissimorum

Code oranje uitgebreid naar heel NL.
Verstandige beslissing.

Zw zeggen hier zelf over:
"In het hele land komen inmiddels zware onweersbuien voor. Daarom wordt code oranje ingesteld voor alle provincies. Bij zware onweersbuien is er kans op grote hagelstenen van 2-5 cm, zware windstoten van 75-100 km/uur en veel regen, 20-40 mm, in korte tijd. Dit kan op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen."
... en dus kan @dondertje ook nog wat verwachten.
Gedulddddddddd.....

dondertje127

Ja hoor, weer het westen en midden. Wordt weer niks hier. Ik denk dat ik maar vroeg me nest in duik.

martYn

In Woerden begint het nu aardig dicht te trekken ineens. Donkere luchten met gerommel in de verte.
(Koelere) wind trekt ook aan

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

geldersscheepje

Onweer uit het niets, nu regen bij aantrekkende wind.

Joep

Zuid westen en noorden nu onweersbuien

Harmonie vanachtJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

GeneralDuke

Ontstaat opeens een lijn Roosendaal - Leeuwarden
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Channiej

Hier in Rotterdam Zuid (overnachting) is sinds 20 minuten eea ontstaan vanuit het niets.
Onweer, net goede hagel.

Ben benieuwd hoe dit zich nu al verder ontwikkeld

Serge

Kak hele bericht weg
Waar is mijn cape

Serge

Even goed we beginnen opnieuw 

Hele week voor vandaag, cape, vocht en temp, perfect voor vandaag in het oosten... en nu alles west

Komt niets meer, gewoon weer een zwoele avond en morgen gewoon weer de tuin sproeien 

In Brummen 
Waar is mijn cape
Vandaag om 22:04 #209 Laatste wijziging: Vandaag om 22:05 door TMCThomas

Serge

Citaat van: Extremissimorum op Vandaag om 21:42Code oranje uitgebreid naar heel NL.
Verstandige beslissing.

Zw zeggen hier zelf over:
"In het hele land komen inmiddels zware onweersbuien voor. Daarom wordt code oranje ingesteld voor alle provincies. Bij zware onweersbuien is er kans op grote hagelstenen van 2-5 cm, zware windstoten van 75-100 km/uur en veel regen, 20-40 mm, in korte tijd. Dit kan op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen."
... en dus kan @dondertje ook nog wat verwachten.
Gedulddddddddd.....
Niet het hele land 😒......west

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Waar is mijn cape

dondertje127

Wel een enorme cumulonimbus te zien, en ook bliksem waarneembaar heel af en toe. Dat zal dat monster van ZH wel zijn, maar het lijkt veel dichterbij, zo enorm is het.

ronst

Sliedrecht zit net op de rand, geen neerslag maar wel continue bliksem en donder. Iets meer naar het westen, daar zal het helemaal los gaan.

Joep

Zeer zwaar onweer hier in Alphen ad Rijn meerdere inslagenJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Extremissimorum

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Buitje over het Markermeer zorgt ook hier voor gerommel.

Voor de fijnproevers, een lokale klassieker:

En ten zuiden ontploft het he-le-maal. Wat een dag is dit geworden zeg!

Ploeps

Hoe komt het nu dat er in de regio's waar het vandaag het heetst was, geen onweer voorkomt en in de rest van het land wel? In Zuid en Oost Nederland was het vandaag 35+ en toch niets aan het handje. Of is dit een rare vraag?
Liefhebber van weer-uitersten.

dondertje127

Hoe kan dat onweerscomplex boven ZH toch zo helemaal uitreiken richting Nijmegen, waarin ook bliksemschichten zijn te zijn of flitsen die zelfs weerkaatsen op gebouwen? Ik zie echt bliksemschichten alsof ze hier 30 km of 40 hiervandaan zijn. Pakt buienradar iets niet op ofzo?

rikmulder

Inmiddels terug is Utrecht waar het nu heerlijk flitst en ronmelt. Net doffe klap en alle straatverlichting vloog uit. Kunnen we het nog beter zien, dat dan weer wel.

TMCThomas

Ik dacht net ook een flits te zien ja, binnen zelfs. Imposante bui.

VKG

Citaat van: Ploeps op Vandaag om 22:14Hoe komt het nu dat er in de regio's waar het vandaag het heetst was, geen onweer voorkomt en in de rest van het land wel? In Zuid en Oost Nederland was het vandaag 35+ en toch niets aan het handje. Of is dit een rare vraag?

In het uiterste oosten zijn de buien afhankelijk van het halen van de convectietemperatuur. Die lag geloof ik tegen de 40 en dat werd niet gehaald. De buien in het westen worden getriggerd door het koufront. Er zijn hier overigens members die dit beter uit kunnen leggen.  :)

Mafkees

Citaat van: dondertje127 op Vandaag om 22:15Hoe kan dat onweerscomplex boven ZH toch zo helemaal uitreiken richting Nijmegen, waarin ook bliksemschichten zijn te zijn of flitsen die zelfs weerkaatsen op gebouwen? Ik zie echt bliksemschichten alsof ze hier 30 km of 40 hiervandaan zijn. Pakt buienradar iets niet op ofzo?

Dit kreng is gewoon zo groot - Ik kon hem al vanaf 9 uur volgen vanuit Delft en binnen een half uur verrekte ik mijn nek bijna, zo hoog waren die wolkentoppen.