Onweerskansen 2026 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 12597 bezoekers
Gestart door Armand, di 10 mrt 2026 - 10:53

Vorige topic - Volgende topic

dondertje127, Goldeagle, tinokremer, vivalavida, Energizer85, Bui, MaikelNL, Ubachsberg, VentoVivere, LutjeLuppo en 11 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt weer drama, net zoals vorig jaar)
10-15 dagen (Zeer weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40+ dagen (Extreem veel)

Stemmen sluit: di 20 apr 2027 - 21:05

Joep

Guidance


Bij en voor de vore is er een kans op een onweersbui. De convectie temperatuur ligt echter rond de 40°C. Als deze temperatuur al gehaald wordt, zal dat maar zeer lokaal zijn. Dan is er met een (berekende) CAPE van meer dan 4000 J/kg, een dauwpuntsdepressie van ruim 18°C (inverted V) kans op zeer zware windstoten en (grote) hagel. Waarschijnlijker is dat de buien stroomopwaarts ontstaan en dat er op het gustfront nieuwe buien kunnen ontstaan die ons land kunnen bereiken. In de Ha43 uitvoer (en EPS) zien we de zware windstoten bij buien dan ook terug, met name in het uiterste oosten en zuidoosten. Er is weinig stroming, maar aan de grond wel zuidoostelijk en op hoogte zuidwestelijk, waardoor er mogelijk nog 15-20 kn schering is (pulse/multicell). De treksnelheid is gering, maar grote verdamping en sterke cold pool verhinderen waarschijnlijk dat er zeer grote hoeveelheden neerslag valt. In de EC uitvoer zien we achter de vore slechts een enkele bui vanaf grote hoogte, waarschijnlijk omdat de convectietemperatuur hier niet gehaald wordt en er nog een inversie aanwezig is rond 8000 vt. Hierop zit dan wel onweer (te zien aan de LTFD), maar de neerslag haalt nauwelijks de grond. De CAPE is dan veel minder en de effectieve schering is zeer gering. Op zaterdag zien we met name bij de vore (zware) convectie ontstaan. De CAPE is dan weer zeer hoog (orde 3000-4000 J/kg). Van het westen uit neemt de windschering dan ook sterk toe naar rond de 30 kn en mogelijk zelfs nog wat meer. Dit alles mits de buien vanaf de grond kunnen worden geïnitieerd want we zien wel een inversie rond 7000 vt. Goed georganiseerde multicells (in de vorm van squall lines) zijn dan waarschijnlijk, met kans op supercells. Hierbij kans op (zeer) zware windstoten en grote hagel.

TMCThomas

Harmonie laat echt wel forse buien zien voor morgen.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

olivetomato

Citaat van: TMCThomas op Vandaag om 18:02Harmonie laat echt wel forse buien zien voor morgen.


Spann0nd!!! 🤘🏻😁
Shine on you crazy Diamond

olivetomato

Haloo wepsite beheerder. Kunt u mij vertellen hoe laat het morrege bij mijn gaat onberen?!!1
Shine on you crazy Diamond

olivetomato

(Sorry... Het is gewoon nog steeds te warm 😎)
Shine on you crazy Diamond

flyineddy

Citaat van: olivetomato op Vandaag om 20:19Haloo wepsite beheerder. Kunt u mij vertellen hoe laat het morrege bij mijn gaat onberen?!!1

@ mensen uit het zomer topic, zie hier de gevaren van de hitte. Overduidelijk een gevalletje zonnesteek.  ;D

Verschillende modellen laten nu morgen begin van de avond al een paar felle buien zien boven het zuidoosten. Later op de avond en gedurende de nacht volgt er dan een onweerscomplex vanuit het zuidwesten.

Hier een paar kaartjes van Swiss HD 4x4 (19:00u):
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

(01:00u):
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

(02:00u):
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

ICON RUC (20:00u):
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

En ICON D2 (02:00u):
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dondertje127

Ahhh, dus hier zaten jullie van o-o? Zo lang niet meer hier geweest... Hier vanuit Nijmegen mooie comulonimbus te zien boven Duitsland.

Hopen dat het morgen wel een keer goed raak is in Gelderland. Vorige week vrijdag was hier een teleurstelling toen alles langstrok.

Channiej

Citaat van: dondertje127 op Vandaag om 21:03Ahhh, dus hier zaten jullie van o-o? Zo lang niet meer hier geweest... Hier vanuit Nijmegen mooie comulonimbus te zien boven Duitsland.

Hopen dat het morgen wel een keer goed raak is in Gelderland. Vorige week vrijdag was hier een teleurstelling toen alles langstrok.

Er zitten er idd nog wel een aantal uit de tijd van o-o, maar hoelang is dat alweer geleden...?!?
Jan van Ooijen is hier bijv al enige tijd niet meer actief, maar die ken je vast nog wel.

Maar hier in Wijchen was het vorig weekend zeer nihil, denk dat iedereen dit weekend vast nog wat eea zal krijgen.


Valt mij overigens wel op dat de buien bij Limburg activeren, maar toch ook snel weer afzwakken

flyineddy

Citaat van: Channiej op Vandaag om 21:12Valt mij overigens wel op dat de buien bij Limburg activeren, maar toch ook snel weer afzwakken

Ja, echte pulse-buien. Komt doordat er daar nu nog weinig windschering en stroming staat. Dan drukt de koude down-draft (wind, regen en hagel) de voedingsbodem onder de updraft weg, waardoor de bui zijn kracht gelijk weer verliest.
Als er meer windschering staat (zoals morgen het geval is), dan zijn de up- en down-draft verder van elkaar verwijderd en blijven de buien langer in stand.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

vivalavida

Citaat van: Channiej op Vandaag om 21:12Er zitten er idd nog wel een aantal uit de tijd van o-o, maar hoelang is dat alweer geleden...?!?
Jan van Ooijen is hier bijv al enige tijd niet meer actief, maar die ken je vast nog wel.

Maar hier in Wijchen was het vorig weekend zeer nihil, denk dat iedereen dit weekend vast nog wat eea zal krijgen.


Valt mij overigens wel op dat de buien bij Limburg activeren, maar toch ook snel weer afzwakken

Ik kom nog uit de o-o tijd  8)

dondertje127

Citaat van: Channiej op Vandaag om 21:12Er zitten er idd nog wel een aantal uit de tijd van o-o, maar hoelang is dat alweer geleden...?!?
Jan van Ooijen is hier bijv al enige tijd niet meer actief, maar die ken je vast nog wel.

Maar hier in Wijchen was het vorig weekend zeer nihil, denk dat iedereen dit weekend vast nog wat eea zal krijgen.


Valt mij overigens wel op dat de buien bij Limburg activeren, maar toch ook snel weer afzwakken

Jan van Ooijen, jaaa die ken ik zeker nog. Jammer dat hij is gestopt. En jou ken ik ook nog wel :). En die buien in Limburg, ik zit ook te hopen of ze richting Wijchen-Nijmegen (en natuurlijk mijn oude woonplaats Arnhem) komen. Maar wie weet vannacht? Intussen zie ik die enorme bloemkoolwolken van het Zuiden ook opduiken, maar die trekken allemaal over Duitsland.