Onweerskansen 2026 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 15722 bezoekers
Gestart door Armand, di 10 mrt 2026 - 10:53

Vorige topic - Volgende topic

Sjonnies, Mafkees, Kram, weerofgeenweer, caatjeboon, dorian, Jeroen22, Spoekkie, Channiej, Vonkje_74, TVahl, SH-FR (+ 1 verborgen) en 10 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt weer drama, net zoals vorig jaar)
10-15 dagen (Zeer weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40+ dagen (Extreem veel)

Stemmen sluit: di 20 apr 2027 - 21:05

ThaGhostNL

Citaat van: Channiej op Gisteren om 21:58Hier in Rotterdam Zuid (overnachting) is sinds 20 minuten eea ontstaan vanuit het niets.
Onweer, net goede hagel.

Ben benieuwd hoe dit zich nu al verder ontwikkeld
Offtopic: Mot je hier?!

Ontopic: De ontwikkeling was goed te zien op de livecam van onze website. Het doorbreken van de inversie gebeurde zo beetje voor de camera, daarna zag je de wolken omhoog schieten en kort daarna de eerste diepe dreunen van onweer. Binnen een uur van helemaal niets naar supercel kenmerkende bui, achterzijde was ook duidelijk wat rotatie te zien. 
En 2cm hagel hier, straat verder kwam er hagel, eieren formaat naar beneden. 
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Channiej

Citaat van: ThaGhostNL op Gisteren om 22:35Offtopic: Mot je hier?!

Ontopic: De ontwikkeling was goed te zien op de livecam van onze website. Het doorbreken van de inversie gebeurde zo beetje voor de camera, daarna zag je de wolken omhoog schieten en kort daarna de eerste diepe dreunen van onweer. Binnen een uur van helemaal niets naar supercel kenmerkende bui, achterzijde was ook duidelijk wat rotatie te zien.
En 2cm hagel hier, straat verder kwam er hagel, eieren formaat naar beneden.

Ivm wedstrijden Ahoy 😉

Was idd wel erg goed te volgen en hoe snel het ging.
Ben benieuwd of dit niet eea tegenhoud voor vannacht, weet mij staat iets bij het het vannacht pas zou zijn, maar dit is toch wel wat eerder.
Of zit ik er nou naast?

dondertje127

Citaat van: rikmulder op Gisteren om 22:24Inmiddels terug is Utrecht waar het nu heerlijk flitst en ronmelt. Net doffe klap en alle straatverlichting vloog uit. Kunnen we het nog beter zien, dat dan weer wel.

Mazzelkont. Eén keer megemaakt met ons voetbalteam terug van Zwolle naar Arnhem, op de snelweg waar alle verlichting uitviel door blikseminslag. En dat door de Veluwe heen. Dat was echt een vet gave rit. Ik weet gelukkig hoe het voelt. Jammer dat ik dus mijn camera toen niet bij had.

Maar nu, vanuit Nijmegen, aan de ene kant de maan, aan de andere kant wel een hele lichtshow te zien, en net zelfs ook aardig wat CC's. Het is wel weer een lichtshow zo te zien.

TMCThomas

Citaat van: dondertje127 op Gisteren om 22:39Maar nu, vanuit Nijmegen wel een hele lichtshow te zien, en net zelfs ook aardig wat CC's. Het is wel weer een lichtshow zo te zien.

Yep ook hier goed zichtbaar.

Ook voor elders in het land nog wel kansen hoor, dat gebiedje bij Frankrijk is interessant. Arome laat het flink activeren, het kan snel gaan. (icon daarentegen juist weer niet)

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

dondertje127

Citaat van: TMCThomas op Gisteren om 22:44Yep ook hier goed zichtbaar.

Ook voor elders in het land nog wel kansen hoor, dat gebiedje bij Frankrijk is interessant. Arome laat het flink activeren, het kan snel gaan. (icon daarentegen juist weer niet)

*Animatie*

Geeft weer enigzins een klein beetje hoop. Laat Arome maar gelijk krijgen.

Extremissimorum

Shit man, dit wordt serieus eng nu hiee. Zeer felle flitsen, stroboscopish en donders. Nog geen neerslag, maar er komt flink wat aan hier. De natuue is doodstil geworden.

Geen hagel hoop ik?
Wind waait richting de bui, dus hij is nog aan het opslurpen.

4seasons

Al dat gedonder en lichtflitsen, het lijkt alsof hier de oorlog is uitgebroken.
Maar geen regen.


Onweer (lichtflitsen) en regen ook goed te zien op de cams van Rijkswaterstaat

Hier een aantal;
https://www.rwsverkeersinfo.nl/cameras/9/a4-roelofarendsveen

https://www.rwsverkeersinfo.nl/cameras/16/a9-rottepolderplein

De overige:
https://www.rwsverkeersinfo.nl/cameras/



Skyline - o.a.
https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/netherlands/north-holland/amsterdam/city-center.html

geldersscheepje

Nog steeds continue onweer met soms felle ontladingen en hagel 2-3 cm. Pikzwart buiten

ThaGhostNL

Citaat van: Channiej op Gisteren om 22:38Ivm wedstrijden Ahoy 😉

Was idd wel erg goed te volgen en hoe snel het ging.
Ben benieuwd of dit niet eea tegenhoud voor vannacht, weet mij staat iets bij het het vannacht pas zou zijn, maar dit is toch wel wat eerder.
Of zit ik er nou naast?
Owzo. DG finals?

Dit was nog een voorproefje van wat er komen gaat, dat wat nog in Frankrijk zit komt nog hierheen en zodra het in onze buurt aankomt, krijgt het nog een extra zetje door de linker straalstroom ingang boven de kanaal zone, de angel is er wel uit nu, vanaf de grond nagenoeg geen convectie meer, maar op hoogte nog vollop windschering rond de 40kn aanwezig. Bui blijft zich daardoor in stand houden. Oplijning squall vorming zie ik nog wel gebeuren. 
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

dondertje127

Bij mij in de buurt is er weer iemand met een drone aan het filmen, net als vorige week vrijdag met die lichtshow op afstand. Duidelijk bliksem aan het filmen. Wie van dit forum is hier met zijn drone bezig in Nijmegen Zuid?  ;D

Stephanie

De flitsen zijn vanaf hier (regio Waalwijk) ook duidelijk te zien, prachtig! Veel CCs. Lijkt erg op vorige week vrijdag.

Der RoX

Niet normaal wat een flits frequentie hier net, leek wel een discotheek  :o  8)

Even een hoosbui, geen hagel
WiNtEr!!11!1!@

ThaGhostNL

2 filmpjes de eerste is de achterzijde van de bui gezien vanaf Schiedam.
Het 2e filmpje strobo onweer gezien vanaf Grave

Bui vanaf Schiedam gezien


Bui vanaf Grave gezien, gemaakt door DJ_Insanity
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

dondertje127

Citaat van: ThaGhostNL op Gisteren om 23:152 filmpjes de eerste is de achterzijde van de bui gezien vanaf Schiedam.
Het 2e filmpje strobo onweer gezien vanaf Grave

Die eerste,wow! Die 2e, zo zag ik het ook vanaf Nijmegen. Met een gigantisch aambeeld! Mooi zicht van 3 hoog.

Joep

Bizar wat een ontladingen
Toch wel een flatertje hoor van KNMI


Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

dondertje127

https://www.lightningmaps.org/?lang=nl#y=49.6792;x=3.7862;z=9;t=4;m=ses;r=0;s=201;o=0;b=0.00;n=0;d=2;dl=2;dc=0;ts=0;

Het ontploft er nu echt in Frankrijk, op weg naar de Belgische grens. Nonstop bliksem. Er lijkt meer voeding aanwezig, ik zie het steeds breder worden van onder naar boven en van links naar rechts.

Edit: 4 minuten geleden was het nog een relatief "klein" gebied, en nu (met iets uitzoomen) opeens overal! Stilte voor de storm?

Der RoX

Vliegtuig, Schiphol, Groene Hart, laatste 3 foto's Leiden

Wat een evenement was dit 8)

En er komt dus nog meer aan? :o


Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login


WiNtEr!!11!1!@

dorian

Hier in Bussum net aan de achterzijde van de bui ook flink grote hagelstenen (> 2cm). Hopelijk gaat dat goed met de auto's...

Joep

Wat een energie in de atmosfeer!

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

ThaGhostNL

Citaat van: dondertje127 op Gisteren om 23:33https://www.lightningmaps.org/?lang=nl#y=49.6792;x=3.7862;z=9;t=4;m=ses;r=0;s=201;o=0;b=0.00;n=0;d=2;dl=2;dc=0;ts=0;

Het ontploft er nu echt in Frankrijk, op weg naar de Belgische grens. Nonstop bliksem. Er lijkt meer voeding aanwezig, ik zie het steeds breder worden van onder naar boven en van links naar rechts.

Edit: 4 minuten geleden was het nog een relatief "klein" gebied, en nu (met iets uitzoomen) opeens overal! Stilte voor de storm?
Oostzijde is een Squall aan het worden, inwerking van de linker straalstroom ingang en de nodige divergentie (Sterke luchtstijging). Dit zorgt ervoor dat de convectie vanaf de grond ook mogelijk word. Zie het als een soort van stofzuiger, er gaat meer luchtmassa de straalstroom in dan wat er beschikbaar is op 10km hoogte. Dat zorgt voor een aanzuigend effect en jaagd het stijgen (convectie) van de lucht extra aan. Het aanzuigen gebeurd natuurlijk niet alleen verticaal, maar in alle richtingen waardoor ook windshear ontstaat in en nabij de al gevormde buien, waardoor de buien nog eens extra gevoed worden. Zuidwestelijk op hoogte een windshear die richting de 50 knopen gaat, richting het oosten, dus van de ingang weg, afnemend naar ongeveer 30kn, wat nog steeds onwijs veel is.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.