Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 63468 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

Mr_White, mvwensen, Ronbo, Wilco89, Alrik94, Der RoX, LutjeLuppo, grizzrh, Duiveltje, cruel, Youp goedhee, TuinkabouterVenlo, Mafkees, Lucas, jw, Timn, MaryP, Sigismund, GL, gvtz, Bianca01, whmvld, Erwin1988, flyineddy, Waterhoos, EgbertV, SH-FR, Zynex, Invicta, xcoke, Irdo, gaz753, Eastwood, dorian, Tim, Henk-Jan!, S8779175, Gnomeo, Bubba, WeatherJ en 37 gasten bekijken dit topic.

Joep

Modelbeoordeling KNMI

De meeste modellen laten het laag over de zuidelijke helft oostwaarts trekken. ICON EU EPS laat echter nog steeds vrij veel verschillen in timing en koers zien. Boven het midden van Nederland gaat de neerslag in het geoccludeerde front over in (natte) sneeuw. Ongeveer boven de lijn Alkmaar-Twente kan dit tot significante accumulatie leiden. In combinatie met een krachtige (boven het noordelijk kustgebied harde tot stormachtige) wind is er een reële kans op sneeuwjacht en de vorming van sneeuwduinen. Mocht het in het Waddengebied tot 8 Bft komen dan is er zelfs sprake van een sneeuwstorm. Het geoccludeerde front verlaat op vrijdag in de EC uitvoer eerder het noorden dan in Harmonie wat gevolgen heeft voor de hoeveelheid sneeuw die daar valt (5-10 cm, of mogelijk meer dan 15 cm). In de Har43-uitvoer zien we bij de occlusie in het noorden in een smalle band op de overgang tussen regen/sneeuw ook een signaal voor ijzel. De progtemps van Groningen geven daar ook een (subtiele) smeltlaag waaronder het in de onderste 2000 vt weer onder nul is. In EC zien we dat ook, maar daar ligt de grond temperatuur net boven nul. Aan de zuidflank van Goretti staat veel wind (zware windstoten), maar dit lijkt vrij consistent in de modeluitvoer (net) boven België te blijven. In de loop van vrijdag zien we op steeds meer plaatsen de regen overgaan in sneeuw. Wel is de intensiteit laag. Het uiterste zuidoosten (Limburg) ligt dan nog het dichtste bij het laag. Daar zou het dan nog langdurig kunnen blijven sneeuwen, dit is een aandachtspunt.

Energizer85

Laag zit voorlopig zuidelijker dan de EC run

Robert0105

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn hoe het laag Nederland aandoet heb ik wat plaatjes toegevoegd met VOORSPELDE windsnelheden. Het lijkt erop dat het laag over het zuiden van Nederland trekt, waardoor de windsnelheden voor Nederland reuze meevallen. 

Joep

Bij EC gaat het morgenavond vanuit het noorden richting zuiden weer (licht) sneeuwen

Zynex

Dit weekend krijgen we nog even een kus van de Russische beer. Net genoeg om de wangen te laten tintelen. Daarna draait hij zich om, kruipt terug zijn hol in en worden wij weer netjes toegestopt onder de zoute deken van de westcirculatie.

Ruud Hellmann

Klopt Zynex, ik was overtuigd dat het HOOG (1040!) zou winnen de komende week maar de westcirculatie wordt toch te sterk. Maar goed, het kan nog steeds het is pas begin januari. De sneeuw kunnen we afvinken, nu nog een 11-stedentocht:)

Energizer85

Citaat van: Zynex op Gisteren om 09:50Dit weekend krijgen we nog even een kus van de Russische beer. Net genoeg om de wangen te laten tintelen. Daarna draait hij zich om, kruipt terug zijn hol in en worden wij weer netjes toegestopt onder de zoute deken van de westcirculatie.

Ik wacht toch nog even 1 a 2 runs af. Deze week was een achtbaan op MT van zacht naar koud naar nu weer zacht.

boharo

Code Oranje voor morgen is afgegeven provincies: Groningen, Drenthe, Friesland en de wadden.
Let it snow, let it snow, let it snow!

Der RoX

Citaat van: Energizer85 op Gisteren om 10:22Ik wacht toch nog even 1 a 2 runs af. Deze week was een achtbaan op MT van zacht naar koud naar nu weer zacht.

Winterpluimen zijn altijd feest. Kan straks/vanavond weer anders zijn. Net zoals het laag dat toch misschien weer zuidelijker trekt etc.

8)
WiNtEr!!11!1!@

Zynex

Ja de pluim kan alle kanten op! Maar nu gaan 45 leden voor WC. GFS gaat dezelfde kant op. En pluimen hiervoor zag je het cluster ook al een tijdje.
Ik hoop oprecht nog op winter maar ik vind deze pluim wel heel slecht!

Dennis789

nu is het wel duidelijk waar we heen gaan vanaf maandag! Tijd voor de herfst voor de lente! nog 6 weken te gaan.

Lucas

In de nieuwste EC (CEP) uitdraai komt het geheel iets zuidelijker uit. Te laat om plaatjes te knippen maar in de oude run (0h.) komt de kern bij Zeeland het land binnen en verlaat het land bij Nijmegen. In de nieuwe run (6h.) komt het geheel in west vlaanderen/franse grens binnen en verlaat ons land bij Venlo.

Tja...

bron: https://www.meteociel.fr/modeles/ecmwf_ctrl.php?&ech=30&mode=0&carte=2

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login
Aanhoudende sneeuwval

jansen 1980

Citaat van: Lucas op Gisteren om 12:30In de nieuwste EC (CEP) uitdraai komt het geheel iets zuidelijker uit. Te laat om plaatjes te knippen maar in de oude run (0h.) komt de kern bij Zeeland het land binnen en verlaat het land bij Nijmegen. In de nieuwe run (6h.) komt het geheel in west vlaanderen/franse grens binnen en verlaat ons land bij Venlo.

Tja...

bron: https://www.meteociel.fr/modeles/ecmwf_ctrl.php?&ech=30&mode=0&carte=2

conclusie?

Lucas

Citaat van: jansen 1980 op Gisteren om 13:22conclusie?

In theorie hoe zuidelijker de depressie, des te zuidelijker de grens van waar sneeuw valt. Maar het blijft nowcasten
Aanhoudende sneeuwval

Energizer85

Citaat van: Lucas op Gisteren om 13:27In theorie hoe zuidelijker de depressie, des te zuidelijker de grens van waar sneeuw valt. Maar het blijft nowcasten

Ook, echter ook de ontwikkeling van de kerndruk. Deze zakt momenteel gestaag en is in de afgelopen periode extreem gedaald, overigens precies volgens de verwachtingen. De Franse noordwest kust krijgt er flink van langs met windstoten tot wel 140/150 kmpu net buitengaats in het meest extreme geval.

DaWizzGBoneT

Dus is er wel sneeuw morgen? Als ik die animatie zo zie...

Zynex

De sfeer zit er vandaag lekker in.

Eveline

Citaat van: Dennis789 op Gisteren om 12:06nu is het wel duidelijk waar we heen gaan vanaf maandag! Tijd voor de herfst voor de lente! nog 6 weken te gaan.

Kruip jij nog even onder je dikke dekbed, zien we je weer als het lente wordt, dat is duidelijk meer jouw weer, nu genieten de kouliefhebbers hopelijk nog even  ;)

boucheron

Als het het mij vraagt,  dan zit de kou gewoon heel dichtbij en er hoeft maar iets net weer een beetje te veranderen en we zitten er zo weer middenin.

Ondanks dat de wind volgende week uit zuidwesten drijft te komen vind ik de temperaturen nog steeds redelijk winters te noemen

Lucas

De nattigheid en drab begint hier op te vriezen!
Aanhoudende sneeuwval