Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 61016 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

flyineddy

Citaat van: BartR op wo 07 jan 2026 - 20:24Klopt die donderdagochtend code oranje
/rood in de modelbeoordeling van KNMI guidance wel? Moet dat niet vrijdagochtend zijn?
Ik denk dat ze bedoelen dat ze donderdagochtend de code oranje gaan uitgeven voor donderdagavond/vrijdag.

Trouwens, we hebben met dit topic nu al evenveel pagina's bereikt als het hele wintertopic van vorig jaar.
En dat pas begin januari. ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Joep

EC vorst lijkt langer te blijven in het land

Extremissimorum

Mooie pluim van EC voor de KT natuurlijk. Daarna is dat warmere cluster wat steviger geworden, maar de onzekerheid blijft. De kansen op voortzetting van de diepvrieskou lijkt wat kleiner geworden.

Een sneeuwgrens op de lijn Alkmaar-Twente zou betekenen dat ik op het grensgebied zit. Gaat weer spannend worden dus.
Morgenochtend idd waarschijnlijk uitsluitsel over wel/niet weeralarm voor vrijdag. Dat willen ze natuurlijk niet te lang uitstellen om te besluiten, maar ze zullen ook eerst de ochtendmodellen afwachten.
Overigens lijkt mij dat weeralarm vooral voor de noordelijke provincies en in de loop van de ochtend weer afgeschaald. Toch?

Ik las eerder over iemand die de Halve van Egmond gaat doen. Wordt denk ik een van de koudste edities ooit. -5 tot -10 graden is zeker mogelijk! De marathon op Spitsbergen is wel eens kouder verlopen.  ;D

Joep

Duitsland geven ze as vrijdag ook code rood.

Tower

Hoor dat er windstoten van 120km/u aan de kust en dieper landinwaards 70 t/m 85 km/u? In hoever staat het vast? 

Energizer85

Citaat van: Tower op wo 07 jan 2026 - 20:51Hoor dat er windstoten van 120km/u aan de kust en dieper landinwaards 70 t/m 85 km/u? In hoever staat het vast? 

Er staat momenteel nog niks vast... kleine verschuivingen, grote gevolgen voor zowel sneeuw regen als wind!

Meeste wind; noorden uit het noordoosten
Zuiden uit het zuid westen

Tower

Klopt dat had ik begrepen, alleen roepen overal van zwarte storm 120 km/u. Vandaar dat ik het even na vraag

Extremissimorum

Citaat van: Tower op wo 07 jan 2026 - 21:41Klopt dat had ik begrepen, alleen roepen overal van zwarte storm 120 km/u. Vandaar dat ik het even na vraag

120 km/u is zwaar overdreven, net als het meeste andere wat al die sensatiebeluste Facebookwappies delen voor hun clicks en likes, zoals: "Dit lijkt wel heel veel op 14 februari 1979!" 😵

Tower

Ik noem ze paniek zaaiers. Maar vraag het graag even na over hoe en wat, en niemand weet nog wat er gebeurd vrijdag

Joep

GEM alleen uiterste Noorden sneeuw

Extremissimorum

Citaat van: Tower op wo 07 jan 2026 - 22:02Ik noem ze paniek zaaiers. Maar vraag het graag even na over hoe en wat, en niemand weet nog wat er gebeurd vrijdag

Voor betrouwbare updates kun je het beste de bijdrages van alle toppers op het forum hier raadplegen en anders zeker ook de Guidance van bet KNMI, zoals Joep en ik eerder al deelden.

Vrijdag is in contouren wel duidelijk nu. Grootste onzekerheid zit in timing en pad van de kern. En dus vooral: wie wanneer hoe veel sneeuw krijgt en wie regen. En dan is eigenlijk alleen Groningen wel zeker van sneeuw nu.  :-\

Tower

Citaat van: Extremissimorum op wo 07 jan 2026 - 22:18Voor betrouwbare updates kun je het beste de bijdrages van alle toppers op het forum hier raadplegen en anders zeker ook de Guidance van bet KNMI, zoals Joep en ik eerder al deelden.

Vrijdag is in contouren wel duidelijk nu. Grootste onzekerheid zit in timing en pad van de kern. En dus vooral: wie wanneer hoe veel sneeuw krijgt en wie regen. En dan is eigenlijk alleen Groningen wel zeker van sneeuw nu.  :-\

Precies, en ik woon ook in Groningen

Der RoX

Excuse me GFS?

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login
WiNtEr!!11!1!@

Joep

Sneeuwhoeveelheden voor vrijdag van nieuwe GFS vallen me toch tegen

TimK21

Het lijkt toch de kant van meest regen op te vallen. Jammer, maar ook wel enige opluchting vanuit mij, ik vlieg zaterdagavond van Mexico terug naar Nederland en een probleemvrij Schiphol is daarbij ook wel prettig..
Challenge accepted!

jansen 1980

Morgen nog een bak regen eroverheen. En dan (effe) de kou in . Mooi voor de schaatsliefhebbers. Geef mij maar een mooi wit landschap. Zoals dit kunnen we effe op teren.

Der RoX

Volgens deze pluim gaan we heel even de diepvries in en daarna is het klaar. Gemiddelde ook fors hoger.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

WiNtEr!!11!1!@

Maxim

Ja het lijkt erop dat we even van de koude mogen proeven, alvorens dit weer heel snel weggedrukt gaat worden... zonde zeg.
Had zeer mooi kunnen worden.

Der RoX

Garantie tot aan deur natuurlijk 8)

Kan iemand niet gewoon die Beer even hierheen Überen
WiNtEr!!11!1!@

Jeroen22

Code oranje voor morgen in het noorden wel mogelijk. Sneeuw icm harde wind (sneeuwduinen). Zag ook een kaartje voorbij komen dat het laag weer zuidelijker trek en dus ook het westen en midden sneeuw krijgt. Wordt een spannend dagje in de knmi kamer vandaag.