Onweerskansen 2026 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 10294 bezoekers
Gestart door Armand, di 10 mrt 2026 - 10:53

Vorige topic - Volgende topic

Joep, wkeijzer en 10 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt weer drama, net zoals vorig jaar)
10-15 dagen (Zeer weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40+ dagen (Extreem veel)

Stemmen sluit: di 20 apr 2027 - 21:05

Vandaag om 00:39 #120 Laatste wijziging: Vandaag om 01:00 door Energizer85

Energizer85

Citaat van: TimK21 op Gisteren om 21:35Geisoleerd buitje over het uiterste oosten, dat is het. Grote complex in Zeeland zuigt alle energie weg. Voor grote delen van midden, oost- en noordoost-nederland gaat het enorm meevallen, zelfs droog blijven. Dat is verder prima hoor, blijft moeilijk te voorspellen. Maar inmiddels is het verloop wel duidelijk.

Eigenlijk heb je weinig aan dit soort bijdragen aan dit forum...er werd al minimaal 2 dagen gerept over nowcasten. Hier was t top. En bij jou misschien minder... tja ook dat was bekend... ik denk dat veel mensen een verpletterende lichtshow hebben gezien

rikmulder

Na gisteren te zijn gaan slapen met open gordijnen en een geweldige lichtshow wordt Utrecht wakker met nog steeds (of alweer?) gerommel. Alles even doorluchten in huis voor de boel weer potdicht gaat vandaag.

Jenkie

Wow... dat was echt een spektakel. Ook in het oosten! Ik moest er even doorheen rijden en vond dat geen pretje... Zulke flitsen gezien dat je gewoon vonken zag nabranden.

Extremissimorum

Hier in Hoorn hebben we denk ik de ideale mix gehad: stroboscopische megaflitsen, die soms wel 3 seconden aanhielden, CB's enzovoort, luide donders en dan vrijwel non-stop. Zelden gezien!

MAAR: de echte neerslag ging beide kanten langs ons. De kern van het gebied splitste bij Purmerend in 2'en, waardoor het hier wel wat regende en vooral in het begin ook flink waaide (windstoten tot 80 km/u), maar de echte regen en hagel(?) is ons daardoor bespaard gebleven.

Wel de show, niet het ongemak. Ideaal!

Goh, wat een avond. Die zal ik mij nog lang heugen.

Kudos aan het KNMI ook trouwens, die in mijn ogen goed op de situatie ingespeeld heeft, met voorwaarschuwing (code geel), verplaatsend code oranje en vooral ook duidelijke communicatie over onzekerheden en mogelijke uitbreidingen. Gisteren kon er van alles gebeuren, maar ook niets, dus communicatie is belangrijk. En dat hebben ze top gedaan.

Maar toch: wanneer gaan we dat nieuwe systeem nou eens in werking zien?

BartR

Citaat van: TimK21 op Gisteren om 21:35Geisoleerd buitje over het uiterste oosten, dat is het. Grote complex in Zeeland zuigt alle energie weg. Voor grote delen van midden, oost- en noordoost-nederland gaat het enorm meevallen, zelfs droog blijven. Dat is verder prima hoor, blijft moeilijk te voorspellen. Maar inmiddels is het verloop wel duidelijk.

Je hebt er echt kijk op. Zonder slag om de arm een ferme uitspraak.

Joep

22734 ontladingen gisteren, wat was het genieten 😃
Gezien de windstoten en bliksem helaas ook veel schade

Ps kan geen plaatjes toevoegen

Robert0105

https://112twente.nl/nieuws/3aERJe7u/noodweer-richt-grote-ravage-aan-in-twente-circa-170-meldingen-wegen-afgesloten-en-autos-beschadigd

Klopt, hier in het oosten was niets aan de hand; omgewaaide bomen en in Hengelo overstromingen...viel reuze mee. ::)

Extremissimorum

Citaat van: Joep op Vandaag om 10:5622734 ontladingen gisteren, wat was het genieten 😃
Gezien de windstoten en bliksem helaas ook veel schade

Ps kan geen plaatjes toevoegen

Onweer ging idd natuurlijk nog ver na middernacht door, maar op 19 juni 2026 alleen al tellen we bijna 19000 ontladingen.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Bron: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/geografische-overzichten/onweer