Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 85030 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

Civo, Hans0505, WalterDekker, Gnomeo, derkrelis, pat-juh, Jenkie, jaap verheij, Basta1900!, Mirjam, Korrelsneeuw, LaurensB, olivetomato, Fofo2RE, VinceBongiovi, Bubba en 15 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: Maxim op Gisteren om 12:01Armand, volgen er dan meer sneeuwkansen of blijft het ook op deze manier eerder gewoon droog?   

Die kans is zeker aanwezig, maar details zijn nog erg lastig aan te geven. De weermodellen hebben er grote moeite mee, iets wat ook wel gebruikelijk is bij deze setting. Volgende week volgen er weer wat uitgebreidere updates vanuit mijn kant!  :D
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Energizer85

Overigens kan ik wel genieten van dat rustige weer vandaag. Heerlijke zonnetje en bijna geen wind... ik heb er van genoten vandaag!

jaap verheij

Citaat van: Energizer85 op Gisteren om 17:17Overigens kan ik wel genieten van dat rustige weer vandaag. Heerlijke zonnetje en bijna geen wind... ik heb er van genoten vandaag!
Tot 11:30 zon daarna mist\lage bewolking en NO windje en nog maar 1 :)  graad dus niet te vergelijken met gisteren 8) .

Joep

GFS12 Oper weer wat kouder

Nieuwe hogedrukimpulsen bouwen op richting Groenland/IJsland.
Zachte oceaanlucht krijgt minder grip op West-Europa.
Een laag/koudeput blijft actief boven (Zuid)Europa.
Bij ons kan de stroming daardoor draaien naar NO.
Op 850 hPa stroomt de kou dan verder uit naar het ZW.
Winterkansen nemen dan toe richting Duitsland/Benelux

TMCThomas

Ook bij EC oper lukt het deze run om ons in de koude lucht te krijgen en (tot het einde van de run) te houden. Het oogt allemaal wel vrij rommelig en fragiel. Dat verklaard de aanhoudende onzekerheid.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

olivetomato

Citaat van: TMCThomas op Gisteren om 19:02Ook bij EC oper lukt het deze run om ons in de koude lucht te krijgen en (tot het einde van de run) te houden. Het oogt allemaal wel vrij rommelig en fragiel. Dat verklaard de aanhoudende onzekerheid.

Ach. Een van de frequente posters zei het al. Deze onzekerheid/anticipatie is op zichzelf is ook wel iets om van te genieten.

Als gecertificeerde ouwe lul echter, vind ik het ook wel jammer dat het allemaal zo moeizaam en onzeker is vandaag de dag.

Ach... De winter van '79
Schaatsend naar school. Sneeuwduinen...

Anyway. Ik ga vrolijk door met duimen. Het moet toch een keer goed vallen toch??

Toch????❄️❄️❄️❄️❄️
Shine on you crazy Diamond

Joep

Anyway. Ik ga vrolijk door met duimen. Het moet toch een keer goed vallen toch??

Toch????❄️❄️❄️❄️❄️

[/quote]

Dat zou zo enorm fantastisch zijn MCMThomas;vorst, schaatsen, sneeuw, snert, koek en zopie 🥶 🌨☃️❄️

Joep

Oper GFS is wel 1 van de koudste uitbijters....

Zynex

Oper en control zitten heerlijk onderin. Toch is het gemiddelde omhoog en de kou komt ook weer later.
Blijft gewoon te spannend. In combinatie met andere weermodellen die allemaal koud aan geven, blijf ik optimistisch.

vivalavida

Ik heb t gevoel dat we al twee weken naar dezelfde soort pluim kijken en het elke keer wordt uitgesteld dus  ;D maar hee altijd beter dan kaarten/pluimen met alleen maar westcirculatie en regen haha

zwoof

Citaat van: vivalavida op Gisteren om 20:23Ik heb t gevoel dat we al twee weken naar dezelfde soort pluim kijken en het elke keer wordt uitgesteld dus  ;D maar hee altijd beter dan kaarten/pluimen met alleen maar westcirculatie en regen haha

Ja klopt, alles beter dan dat.  ;) Maar het schiet niet echt op zo.

GFS 12Z  ook weer soortgelijk. De Opers willen wel, maar krijgen geen serieuze ondersteuning.

Ruud

Citaat van: Der RoX op Gisteren om 15:47Aardig verloop weer

Tsja, hier boven de grens. Dus voor het plaatje wil ik wel een "vind ik niet leuk" knop.....

flyineddy

Citaat van: Ruud op Gisteren om 20:55Tsja, hier boven de grens. Dus voor het plaatje wil ik wel een "vind ik niet leuk" knop.....

Die is er. Je moet alleen wel eerst even op "Vind ik leuk" klikken.  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Extremissimorum

Mijn god, waar komt GFS18 nú weer mee aanzetten?! Meerdere sneeuwsituaties vanaf volgende week, allen zonder echt winters vervolg trouwens. En natuurlijk nog steeds de spreiding. Eigenlijk begint de onzekerheid overmorgen al.
Wel lijkt het nu helemaal verkeerd te gaan lopen. De warmere opties krijgen meer en meer steun en de koude scenario's worden steeds weer uitgesteld. Niet zo lang geleden leken ijsdagen hier wel een zekerheidje, maar nu zie ik zelfs de 5+ scenario's steeds zekerder worden.

Waarom nou toch?

Laat ons eens weer gewoon schaatsen op natuurijs! Daar ben ik in ieder geval wel weer 'ns aan toe!

Zynex

Ik geloof het allemaal wel jongens. Iets met een dooie mus.

vivalavida

Hahaha ja elke keer weer en dan die roeptoeterende weermannen en de telegraaf die erachter aan hobbelt. Altijd weer lachen

Der RoX

Citaat van: Zynex op Vandaag om 08:19Ik geloof het allemaal wel jongens. Iets met een dooie mus

Met zulke spreiding in de afgelopen runs wordt het ook een lastig verhaal. En dan heb je deze run een dooie mus in plaats van een brullende Beer.

Citaat van: vivalavida op Vandaag om 08:25Hahaha ja elke keer weer en dan die roeptoeterende weermannen en de telegraaf die erachter aan hobbelt. Altijd weer lachen

Die zijn dan een paar uur stil tot de volgende extreme kaart. Eentje begon al over de lente te oreren.
WiNtEr!!11!1!@

Dennis789

Citaat van: Der RoX op Vandaag om 08:39Met zulke spreiding in de afgelopen runs wordt het ook een lastig verhaal. En dan heb je deze run een dooie mus in plaats van een brullende Beer.

Die zijn dan een paar uur stil tot de volgende extreme kaart. Eentje begon al over de lente te oreren.
Over de lente oreren. dat snap ik wel : )
Tot februari namelijk kwakkelweer. en dan zitten we alweer in de laatste wintermaand. De lente komt eraan : )
Warmte, zon en rust :) heerlijk

Der RoX

Oh ja, want de laatste run is definitief natuurlijk  ::)
WiNtEr!!11!1!@

Zynex

Citaat van: Dennis789 op Vandaag om 09:25Over de lente oreren. dat snap ik wel : )
Tot februari namelijk kwakkelweer. en dan zitten we alweer in de laatste wintermaand. De lente komt eraan : )
Warmte, zon en rust :) heerlijk