Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 141025 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

Der RoX

Citaat van: X-treme op di 06 jan 2026 - 11:15Ik moest even zoeken maar....

14 jaar geleden  ;)

Dat was een legendarische nacht na een flinke sneeuwbom. Kwam volgens mij ook uit het noorden. Het vroor al een paar dagen en na die bui ging het kwik helemaal onderuit. Het was ook die winter van de net niet Elfstedentocht. Er was zelfs een café dat haar terras uitgebreid had op de dikke laag ijs die op de Rijn lag.
WiNtEr!!11!1!@

X-treme

Citaat van: Der RoX op di 06 jan 2026 - 11:24Dat was een legendarische nacht na een flinke sneeuwbom. Kwam volgens mij ook uit het noorden. Het vroor al een paar dagen en na die bui ging het kwik helemaal onderuit. Het was ook die winter van de net niet Elfstedentocht. Er was zelfs een café dat haar terras uitgebreid had op de dikke laag ijs die op de Rijn lag.

Klopt, dit was ook de enige keer dat ik op het markermeer gelopen heb.
De kans dat dat nog een keer kan is nihil.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Hector Pascal

Citaat van: Ruud Hellmann op di 06 jan 2026 - 10:19Inderdaad is -20 HEEL zeldzaam, ik kan me EEN 1 maart herinneren een jaar of 20 geleden dat het 1 dag zo koud was. Veder komt het eigenlijk niet voor. Ons geheugen is minder goed dan we zelf denken. Een aanrader is het boek 'Winters van toen' waarin alle winters in detail vermeld staan en beschreven door de ogen van de weermannen van toen. Schitterende verhalen en ik herinner me die winter waarin Friesland deels onbereikbaar was door sneeuw. Eind volgende week wordt het weer spannend. Zal het hoog standhouden dat gaat opbouwen...?
Jij bedoelt maart 2005. Maar 2012 dus ook...
Nul bestaat niet.

Energizer85

Voor t goeie zou t mooi zijn als het Laag van de nacht van do/vrij nog iets verder naar t zuiden berekend gaat worden in de modellen, echter lijkt het erop dat de koude lucht na het laag weer achterlangs terug komt. Spannend de komende runs

Tower

Volgens AD krijgen we sneeuw des doods op ons af

AD Sneeuw des doods

Bubba

Citaat van: X-treme op di 06 jan 2026 - 11:1514 jaar geleden  ;)

Ik denk dat het in mijn beleving nog langer is geleden, ik kan het helaas niet meer terugvinden, maar ik heb toen over het Wijde Blick geschaatst, dat vriest nooit dicht vanwege de diepte, en ik heb ook vanaf Naarden tot aan Muiden geschaatst over de vecht, wat ook vrij zeldzaam was ook toentertijd.1987 was geloof ik ook het jaar met metershoog kruiend ijs op het ijselmeer.

dorian

Citaat van: Akito op di 06 jan 2026 - 09:56Lekker EC heeft de koude verlengd t/m donderdag ipv zondag!  ;D
-edit- Koen was mij net een paar seconden voor haha

Mooi zeg, die as tot -30.. !

Maxim

2012 zeker en vast. Heerlijke was het! En 2010 of 2011 staat mij ook iets voor van temepraturen tussen -15 en -20 ... eens even opzoeken.

Ruud Hellmann

Kijk de pluimen kloppen niet met de kaart want dit staat er voor dinsdag (groen dus onder nul om 12:00 uur).

https://charts.ecmwf.int/streaming/20260106-0640/16/webp-worker-commands-658df795d8-4d4bz-6fe5cac1a363ec1525f54343b6cc9fd8-nx9vq_ys.webp

jaap verheij

Wat een mooie Satelliet foto van heden ochtend.
Dik pak in grote delen van het land.

olivetomato

Citaat van: Tower op di 06 jan 2026 - 11:49Volgens AD krijgen we sneeuw des doods op ons af

AD Sneeuw des doods

Jij hebt het over 'sneeuw des doods' AD heeft het over een groot sneeuwgebied.  Is toch wel 'iets' genuanceerder. Toch?  8)
Shine on you crazy Diamond

X-treme

Het sneeuwt hier toch weer eventjes, had ik niet meer verwacht vandaag  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Tower

Citaat van: olivetomato op di 06 jan 2026 - 13:32Jij hebt het over 'sneeuw des doods' AD heeft het over een groot sneeuwgebied.  Is toch wel 'iets' genuanceerder. Toch?  8)

Klopt, alleen als je het bericht leest dan vind ik het meer van PANIEK!.

Joep

GFS6 vrijdag/za (natte) sneeuw

jansen 1980

Citaat van: Joep op di 06 jan 2026 - 14:20GFS6 vrijdag/za (natte) sneeuw

laat dit nou maar uitkomen heerlijk dikke sneeuw

Lothiriel

Laat dat laag toch maar ietsje lager overschuiven alsjeblieft  ;D
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

olivetomato

Citaat van: Lothiriel op di 06 jan 2026 - 14:31Laat dat laag toch maar ietsje lager overschuiven alsjeblieft  ;D

je mag ook een paar dagen in het prachtige Almere komen logeren hoor  ;D

olivetomato

Is er al wat zinnigs te zeggen over die storing die morgen overtrekt? Ik heb het idee dat het toch wat minder intens is dan eerder aangenomen?? (al moet ik eerlijk bekennen dat je net zo goed een doperwt naar de modellen kan laten kijken  ;D )

Vandaar mijn vraag...

Extremissimorum

Citaat van: olivetomato op di 06 jan 2026 - 16:44Is er al wat zinnigs te zeggen over die storing die morgen overtrekt? Ik heb het idee dat het toch wat minder intens is dan eerder aangenomen?? (al moet ik eerlijk bekennen dat je net zo goed een doperwt naar de modellen kan laten kijken  ;D )

Vandaar mijn vraag...

Ja, code oranje voor een groot deel van de dag. Vers van de pers. Alleen in Limburg niet. Heftig genoeg dus.

benjamin112

Komen morgen nog aardig wat cm's bij volgens Harmonie