Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 61015 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

jansen 1980

Lijkt nog genoeg aan te komen zo. Dat kan weer leuk worden rond een 20:00 in ede . Succes met de avondspits in het westen.

TMCThomas

Icon/arpege zitten weer wat noordelijker (meer regen daardoor)

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

X-treme

Het sneeuwt hier weer goed door momenteel.

Edit: dat was van korte duur 😅
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Joep

GFS12 laat vrijdag het laag noordelijk overkomen helaas

Der RoX

Volgens de radar moet er al een half uur iets vallen, maar ik ben bang dat Joep weer de sneeuwmagneet heeft aangezet 😂
WiNtEr!!11!1!@

Lucas

Sinds net weer dikke vlokken, geveegde plekken meteen weer wit. Laat maar komen! 8)
Aanhoudende sneeuwval

Armand

Ik zie een heleboel sneeuwberichten langskomen vanuit Nederland, het gaat goed los sinds ik uit het land ben  ;D

Geniet ervan, spannende situaties nog voor de boeg zie ik. Vanuit de Franse Alpen kan ik veel zon melden met hogerop een prima sneeuwdek. Dat levert prachtige plaatjes op! Later in de week hier ook verse sneeuw  ;D Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

NvK

Citaat van: Joep op ma 05 jan 2026 - 17:15GFS12 laat vrijdag het laag noordelijk overkomen helaas

Als iemand die in Wervershoof woont vind ik dat nog niet zo erg, ook al ligt hier inmiddels al 10 cm wat wel leuk is voor de kinderen

Der RoX

Mooie bui hier met grote vlokken.
WiNtEr!!11!1!@

Noordenwind

Actueel ligt er hier een sneeuwdek van zo om en nabij de 20 centimeter. Voor een vergelijkbaar sneeuwdek moeten we terug naar 2010, en daarmee beginnen deze dagen behoorlijk memorabel te worden.
Hiervoor gelden ook mijn felicitaties aan ECMWF die als eerste en als een van de weinige modellen met zulke diktes kwam. Nu is het wachten op opklaringen met wegvallende wind. Dan kan het snel gaan. We hebben in elk geval wel weer een ijsdag binnen deze winter. Van deze hele periode hoop ik later nog wel een mooi verslagje te maken.
Niets is zo schoon dan een vers sneeuwdek in winterwonderland. Het meest komt dit tot zijn recht in de lage wijdse vlakten.

Joep

Citaat van: Der RoX op ma 05 jan 2026 - 17:15Volgens de radar moet er al een half uur iets vallen, maar ik ben bang dat Joep weer de sneeuwmagneet heeft aangezet 😂
hier sneeuwt al weer tijdje bij jou ook toch?

Joep

EC12 laag wat noordelijker,
Regen, ijzel en sneeuw in NO

Der RoX

Citaat van: Joep op ma 05 jan 2026 - 18:53hier sneeuwt al weer tijdje bij jou ook toch?

Even leuk buitje gehad, denk net weer een half uur afgelopen. Komen zo 2 kleine buitjes aan ofzo
WiNtEr!!11!1!@

JerryL

Wat zijn we verwend. Zo mag ik het toch wel noemen. En in Assendelft hadden we vanmorgen tweemaal een ontlading; thundersnow. De klappen waren vrij dichtbij. En het klinkt toch anders boven een sneeuwdek

Der RoX

EC wat doe je nu, tweede run op rij zo'n model eruit trappen :o  8)

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Citaat van: Der RoX op ma 05 jan 2026 - 20:15EC wat doe je nu, tweede run op rij zo'n model eruit trappen :o  8)

Opvallend inderdaad, ik dacht bijna even dat je de pluim van vanochtend had geplaatst.

Zynex

Citaat van: TMCThomas op ma 05 jan 2026 - 20:33Opvallend inderdaad, ik dacht bijna even dat je de pluim van vanochtend had geplaatst.

Dat dacht ik dus ook!

Ook al heeft Alkmaar het momenteel matig, geniet ik wel van deze situatie hoor.
Vrijdag weer spannend. Verder verloop blijft spannend, hebben iig al wat winter gezien!

Extremissimorum

Er tekent zich steeds meer een scenario waarbij vrijdag dus een cruciale dag is. Het zou ook zomaar kunnen dat dit neerslaggebied wat blijft hangen. Ongemeend spannend nog.

En daarna? Een tijdelijke opwarming wellicht. Tijdelijk, want zoals benoemd is de kou dichtbij en kan ie ook snel terugkomen. En dat scenario krijgt meer en meer steun.

Vraag: kan de kou en sneeuw nog invloed hebben op het pad van die stormdepressie vrijdag?

EDIT 22:29 uur: daar komt weer een buientreintje Noord-Holland binnendrijven. Die had ik niet direct in vizier! Zou ook zomaar regen uit kunnen vallen. Morgenochtend ook trouwens. Morgen opnieuw code oranje? Was een groot drama vanochtend om door Hoorn te fietsen. Hier is inmiddels 5 tot 10 cm gevallen.
Woesndag wordt ook eerst regen verwacht hier. Dat is buite gewoon riskant, zo in de ochtendspits. Gan we deze week een weeralarm zien?
KNMI neemt al een schot voor de boeg door feitelijk al code oranje vor vrijdag af te kondigen (zie guidance). Zij lijken ook een koers midden/zuid NL wel realistisch te achten.

EDIT 22:54 uur: ja, oké, het is dus gewoon sneeuw. Daar komt weer een centimetertje of 2/3 erbij. Heerlijk slapen zo in winterwonderland. ❄❄

Duckstad_in_the_snow

Te midden van alle verwachtingen van komende vrijdag, wat een mooie week hè!
We hebben een winter gekregen, met herinneringen voor ons en zeker voor de kids. Geweldig toch!

Korrelsneeuw

Wat is dit? Hier boven de sneeuw slechts - 0,5. 50km verder
 - 10