Zomer discussietopic 2026

Topic gezien door 42163 bezoekers
Gestart door Armand, ma 01 jun 2026 - 14:02

Vorige topic - Volgende topic

vnauta en 6 gasten bekijken dit topic.

Johan B.

Inmiddels warmtegetal 58,4 en een 56e plaats. Vorige post 21 juni stond de zomer nog op 92. En dit weekend nog te gaan! Waar eindigt dit?

JerryL

Bleehh. Nederland is een land van uitersten. Van behoorlijk fris voor de tijd van het jaar naar abnormaal heet.

We kunnen de barman om extra drankjes vragen.

Even een lekkere zomerse song  8)

Barman

Extremissimorum

We gaan een historische dag beleven. Ik ben erg benieuwd of de 40 gehaald gaat worden.

Zaterdag wordt het niet bepaald veel koeler dan morgen.
Goede kans dat het weeralarm nog een dagje langer gaat duren voor delen van NL, lijkt mij. Of speelt mee dat het dan zaterdag is en niet een doordeweekse dag?

Zal blij zijn als het maandag is! 😅 Al zal ik het wss niet kunnen laten om rond 16, 17 uur even naar buiten te gaan om deze hitte te beleven. "Zo'n kans krijg je niet zo snel weer!"

Vanaf maandag gewoon lekker weer, maar de hitte blijft toch wel dicht in de buurt. GFS ziet een snelle hervatting van temperaturen richting de 30 wel zitten. Zal de komende week wel duidelijker moeten worden.

Stephanie

Ik werd om half 5 wakker, toen was het hier 22.5°C. Nu, 45 minuten later, is de temperatuur alweer aan het oplopen; 23°C.
Het wordt een bijzondere dag! Nu nog even alle deuren en ramen open, want binnen is het inmiddels ook niet leuk meer..

vivalavida

Tis bizar. Ik ben net wakker (voordeel van dichte scholen hahaha) en het is al 26 gr buiten. Niet normaal  :o

Sterkte allemaal vandaag!

X-treme

De nachten zijn nu al niet te doen, dus ik vraag mij af of ik komende nacht wel kan slapen.

Overigens gaat buienradar gezellig mee in de code rood met de buien 😄

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Serge

Gemeten in de schaduw op 2 meter hoogte in Brummen ...... lekker hoor :)
Waar is mijn cape

Armand

Wat een temperaturen momenteel al inderdaad! Even na 9(!) uur bereikte we al de eerste 30 graden op een officieel weerstation. Ik ben benieuwd waar we vandaag gaan eindigen qua temperatuur.

Gisteren bleef de temperatuur uiteindelijk iets achter dan wat er verwacht werd. Opnieuw Woensdrecht en Ell met de hoogste temperaturen; respectievelijk 35,2 en 35,0 graden.

Afgelopen nacht opnieuw een ruime tropennacht, ditmaal in de zuidwestelijke helft van het land. In Vlissingen werd het zelfs niet kouder dan 24 graden! Dat kwam dichtbij het all-time minimumtemperatuurrecord van 24,4 graden

Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Bubba

Man o Man wat een geneuzel allemaal omdat het een dagje warm word, niet alleen hier maar van de media word je helemaal gestoord, doe gewoon je ding en rustig aan, hoe meer je het er over hebt hoe warmer je het krijgt.

Overigens de pluimen komen bij lange na niet aan de 40 graden.

Desalniettemin, veel sterkte voor diegene die er echt last van hebben.

rikmulder

Goed besluit om gisteren naar Zeeland te rijden, scheelt nu al vijf graden met Utrecht. Benieuwd hoeveel het verschil vanmiddag nog is. Hoe dan ook, het is warm buiten. Sterkte iedereen vandaag.

Armand

Citaat van: Bubba op vr 26 jun 2026 - 09:54Man o Man wat een geneuzel allemaal omdat het een dagje warm word, niet alleen hier maar van de media word je helemaal gestoord, doe gewoon je ding en rustig aan, hoe meer je het er over hebt hoe warmer je het krijgt.

Overigens de pluimen komen bij lange na niet aan de 40 graden.

Desalniettemin, veel sterkte voor diegene die er echt last van hebben.

Het gaat niet zozeer om 'een dagje warm', maar om een combinatie van verschillende factoren die het voor mensen lastig maken. Onder ande
- Lange aanloop van de warmte met zeker in het zuiden al 7 tropische dagen, waarvan 3 met 35+
- Opvallend warme nachten, ook vooral in het zuiden
- Hoge luchtvochtigheid die de warmte nog eens extra drukkend maakt

Door deze samenloop van omstandigheden bouwt het effect van de warmte op. Als het vandaag dan op grote schaal 35+ graden wordt, dan snap ik goed dat er (veel) aandacht voor is. Zoals gisteren al beschreven is cijfermatig gezien deze hittegolf weldegelijk bijzonder en 'extreem' te noemen. De gevolgen kunnen hierdoor ingrijpend zijn voor sommige mensen. Het blijven overigens allemaal adviezen, dus een ieder kan zelf bepalen wat ie wilt.

Ik snap ook dat er mensen zijn die het allemaal wat overdreven vinden. Het ligt denk ik ook vooral aan je eigen situatie en wat je qua warmte kan verdragen. Heb je een huis met airco en zwembad dan is de situatie bijvoorbeeld al heel anders dan een gezin wat op 10 hoog woont in een flat zonder airco. Het blijft in elk geval een boeiend gebeuren en 'het weer' is weer eens onderwerp van de dag, of eigenlijk al van de week  ;D
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

TimK21

Het mes snijdt aan twee kanten.

Het is prima dat er aandacht is en waarschuwingen zijn, heel goed zelfs.

Een liveblog op alle nieuwssites vind ik dan weer wat ver gaan.
Challenge accepted!

Bubba

Nou ja ik begrijp dat het voor iedereen anders aanvoelt, en dat het in het zuiden misschien net wat extremer is, maar iedereen word ook wel gek gemaakt door de media hoor, heb je de Telegraaf gezien, ik ben abonnee, maar ik overweeg hem op te zeggen :P Trouwens ik zie net dat het AD er ook wat van kan.

Het word erg aangewakkerd allemaal, in 2019 was het 40.7 kan me niet herinneren dat het toen ook zo opgepompt werd.

Extremissimorum

Citaat van: TimK21 op vr 26 jun 2026 - 10:17Het mes snijdt aan twee kanten.

En extra journaals ook. Dat gaat een beetje ver.

Trieste werkelijkheid t.o.v. 2019 is de opkomst van AI die hierin zeker ook een rol speelt. Dit is 'belevingsnieuws', zoals ik het zou willen omschrijven. Je kunt met je journalistenteam het hele land door om bij pootjebadende oudjes in verzorgingshuizen te vragen hoe warm het is, of naar een afgelast festival of sportevenement gaan waar (dus) niets gebeurt, wat bevestigd wordt door de verdrietige, gedupeerde organisator in een interview in de schaduw op het terrein, of naar het strand waar badgasten in volle zon zeggen dat het "heerlijk weer, wel een beetje warm" is, of weerduiders in de studio halen die elke keer benadrukken hoe bijzonder deze dag is en stap voor stap de 'heat dome' uitleggen. En natuurlijk dat extra journaal eindigen met 'het weer'.
Dat soort nieuws kun je maken, niet met AI op papier zetten. Menselijke ervaringen en emoties. Maar is het echt nieuws? En is het echt nodig?

Ach ja, het is komkommertijd ofzo. Wel verfrissend, komkommers eten.

Alle gekheid op een stokje: om 10:48 uur in de schaduw in de achtertuin met 70% luchtvochtigheid is al inspannend genoeg. En dan te bedenken dat het de komenee 6 uur nog verder zal opwarmen... Nee, dit is geen hysterie maar wel een van de warmste dagen ooit gemeten in Nederland, en ik denk dar het ook qua gevoel de warmste ooit is door al dat vocht in de lucht.

Zeer benieuwd naar morgenavond. Er is weer serieus veel potentie voor serieus zwaar onweer. Zou KNMI vandaag al code geel afgeven hiervoor?

olivetomato

Citaat van: Bubba op vr 26 jun 2026 - 10:25Nou ja ik begrijp dat het voor iedereen anders aanvoelt, en dat het in het zuiden misschien net wat extremer is, maar iedereen word ook wel gek gemaakt door de media hoor, heb je de Telegraaf gezien, ik ben abonnee, maar ik overweeg hem op te zeggen :P Trouwens ik zie net dat het AD er ook wat van kan.

Het word erg aangewakkerd allemaal, in 2019 was het 40.7 kan me niet herinneren dat het toen ook zo opgepompt werd.

De T en het AD.... Daar noem je ook wel twee sensatiekranten op  ;D

Mee eens dat we zo vroeg in het jaar al zo'n dijk van een hittegolf te pakken hebben en dat dat op de ene groep mensen een (veel) grotere inpact heeft dan op de andere groep. Maar de berichtgeving nijgt, mijns inziens, bij veel media teveel naar 'spanning ende sensatie!!' en grenst het soms een beetje aan hysterie.
Shine on you crazy Diamond

Eveline

Sterkte allemaal! Warm weer in de zomer is fijn, maar deze hitte mag van mij echt wel afschaffen naar gewoon lekker zomerweer... 29 graden in mijn woonkamer, nog even een weekendje afzien  ::)

X-treme

De eerste keer 40 graden in NL werd ook veel aandacht aan besteed hoor.
Het valt mij al veel langer op, dat er altijd veel meer aandacht is voor warmte records dan koude records (ja die komen ook nog steeds voor)
Maar dat is nou eenmaal de tijd waar we in leven (global warming is trending)

Ik vind ook dat er wel erg veel aandacht aan besteedt word, maar ik vind het ook wel weer interessant om te volgen 🙂

Het kan zeker een groot verschil zijn, waar je woont en hoe.
Ik heb een tuin op het zuidoosten wat normaal wel lekker is, maar nu staat vanaf de ochtend de zon vol op de achterkant en warmt het in rap tempo op.
Ik merk ook dat mijn 3 jarige zoon er moeite mee heeft, en dus proberen we zoveel mogelijk manieren te bedenken om af te koelen.
Er zullen altijd mensen zijn die het heerlijk vinden, maar bedenk ook dat er mensen zijn die er wel veel last van hebben.

Een tip die ik mee kan geven is, leg je telefoon weg, zet de tv uit, en ga lekker naar buiten en geniet er van.
Heb je ook geen last van de media  ;)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

zwoof

Citaat van: TimK21 op vr 26 jun 2026 - 10:17Het mes snijdt aan twee kanten.

Ach ja, die mensen moeten ook werk houden natuurlijk. In de winter zie dat ook bij weersextremen. Kan me er niet aan storen, het hoort helemaal bij deze tijd.

Ik heb overigens een gruwelijke hekel aan hitte, maar nu het dicht bij allerlei records zit vind ik het wel interessant moet ik toegeven. Het is een vreemde tik, maar ik hoop altijd toch stiekem dat oude records gebroken worden. 8)  Dan heb ik ook niet voor niets moeten afzien zullen we maar zeggen!  ;D 

Extremissimorum

Citaat van: zwoof op vr 26 jun 2026 - 11:29Ach ja, die mensen moeten ook werk houden natuurlijk. In de winter zie dat ook bij weersextremen. Kan me er niet aan storen, het hoort helemaal bij deze tijd.

Ik heb overigens een gruwelijke hekel aan hitte, maar nu het dicht bij allerlei records zit vind ik het wel interessant moet ik toegeven. Het is een vreemde tik, maar ik hoop altijd toch stiekem dat oude records gebroken worden. 8)  Dan heb ik ook niet voor niets moeten afzien zullen we maar zeggen!  ;D

Haha, Zwoof! Daar kan ik me helemaal in vinden. Een graadje meer of minder maakt dan ook niet meer uit.

Overigens heeft het KNMI geantwoord: voor morgenavond in heel NL code geel voor onweer, en in het zuidoosten vanavond al. Details blijven vaag, maar ze houden terecht met alles rekening. Zoals vorige week.

Is de zomer al begonnen?

4seasons

Citaat van: Bubba op vr 26 jun 2026 - 10:25Nou ja ik begrijp dat het voor iedereen anders aanvoelt, en dat het in het zuiden misschien net wat extremer is, maar iedereen word ook wel gek gemaakt door de media hoor, heb je de Telegraaf gezien, ik ben abonnee, maar ik overweeg hem op te zeggen :P Trouwens ik zie net dat het AD er ook wat van kan.

Dat is nu het probleem!

Ik vind: dit
Ik vind: dat

SVP, verplaats je meer in de omstandigheden waarin mensen leven = wonen.
Voor mij persoonlijk, ik woon niet ver van de kust, met dit weer beter te doen dan in een stad met veel stenen gebouwen/woningen.
Met de herfst wel veel meer wind (stormen) en warmer dan in het binnenland.
Kortom, hou svp rekening met die omstandigheden.
En achteraf kan je pas beoordelen of de voorspelling(en) zijn uitgekomen. 

En op die media terug te komen die jij benoemt:
Met extreem weer, o.a. koudegolf en gladheid, stormen, wordt ook aandacht besteed.
Ook andere media zoals o.a. de Volkskrant hebben nu een live-blog.

En wat dacht je van de NOS?
Die hebben nu een exta lange journaal die geheel wordt gewijd aan de huidige hitte, ook Belgie. 

Hitte in Nederland: kijk hier live naar de gevolgen en verwachtingen
Kijk hier naar een extra lange uitzending van het NOS Journaal over de hitte in Nederland.

In dit programma schakelen we met verslaggevers in het land, die de gevolgen van de hitte laten zien. We gaan langs bij meerdere organisaties en zijn op zoek naar de warmste plek van Nederland.
Ook geeft Willemijn Hoebert (presentator Weer) toelichting op deze bijzondere weersomstandigheden. Heb je vragen voor haar? Mail ze naar vraag@nos.nl.

https://nos.nl/livestream/2620369-hitte-in-nederland-kijk-hier-live-naar-de-gevolgen-en-verwachtingen

NB
In Vlissingen was het vannacht 24 graden, terwijl in het noorden (Nieuw-Beerta) het 13 graden was.

Voor degenen die aan de kust wonen:
https://kwallenradar.nl/