Zomer discussietopic 2026

Topic gezien door 15140 bezoekers
Gestart door Armand, ma 01 jun 2026 - 14:02

Vorige topic - Volgende topic

Der RoX, Tom, vleesjus, Bubba, Mafkees, TMCThomas, LFN en 14 gasten bekijken dit topic.

Vandaag om 13:06 #160 Laatste wijziging: Vandaag om 13:38 door ThaGhostNL

Bubba

DUS???

Voel je je daar beter door?

Als er met koeienletters in de krant staat dat het code rood is, of de hele dag liveblogs?
Dat Rijkswaterstaat loopt te roeptoeteren dat je beter niet de weg op kan?
We zijn helemaal debiel geworden in dit land, als je het warm hebt ga in de schaduw zitten, eet een ijsje drink veel water, dat kunnen de (meeste) toch wel zelf bedenken?

En ik kan me prima verplaatsen in wat het voor andere mensen kan betekenen.

Modbreak: Rustaaaaaaaaaaghh ;)

X-treme

Nog een tip, ga niet buiten op de grond liggen  🥵

Hier onder de actuele grond temperaturen.
De 40 graden is daar in het oosten plaatselijk al (ruim) overschreden.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.



Hoogste 2 meter temperatuur momenteel 36.6

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Dat is al weer een stukje warmer dan gisteren en de max temp is nog niet bereikt.




Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Noordenwind

Citaat van: Bubba op Vandaag om 13:06DUS???

Voel je je daar beter door?

Als er met koeienletters in de krant staat dat het code rood is, of de hele dag liveblogs?
Dat Rijkswaterstaat loopt te roeptoeteren dat je beter niet de weg op kan?
We zijn helemaal debiel geworden in dit land, als je het warm hebt ga in de schaduw zitten, eet een ijsje drink veel water, dat kunnen de (meeste) toch wel zelf bedenken?

En ik kan me prima verplaatsen in wat het voor andere mensen kan betekenen.

Code rood lijkt me inderdaad erg overtrokken voor deze temperaturen. Een tropenrooster is daarentegen heel normaal, maar daar is geen weeralarm voor nodig. Onweersbuien lijken mij toch een stuk gevaarlijker, maar kan me daar toch echt geen code rood voor herinneren de afgelopen jaren. In dat opzicht ziet het er inderdaad uit als een echte mediahype.

ThaGhostNL

Citaat van: Noordenwind op Vandaag om 13:31Code rood lijkt me inderdaad erg overtrokken voor deze temperaturen. Een tropenrooster is daarentegen heel normaal, maar daar is geen weeralarm voor nodig. Onweersbuien lijken mij toch een stuk gevaarlijker, maar kan me daar toch echt geen code rood voor herinneren de afgelopen jaren. In dat opzicht ziet het er inderdaad uit als een echte mediahype.
De code rood is niet overtrokken, veel mensen lezen over het deel luchtvochtigheid wat erachteraan komt heen. Deze luchtvochtigheidspercentage is voor ons doen nogal hoog te noemen en veel mensen zijn dat simpelweg niet gewend. Ik vind het nogal een standpunt dat onweerbuien gevaarlijker lijken dan deze warmte.
In tegendeel de temperatuur in combinatie met een zeer hoge luchtvochtigheid is vele malen gevaarlijker, oververhitting kan zomaar optreden, doordat het maganisme wat het lichaam koel moet houden (zweten) nagenoeg niet werkt, omdat verdamping in een grotendeels verzadigde lucht vrij lastig is gebleken.

Wat betreft de media, mee eens. De media aandacht die het nu krijgt, daar vindt ik ook wat van.


Voetnote: Houd het gezellig, reageren graag maar laat een ieder in zijn waarde.

My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Energizer85

Citaat van: ThaGhostNL op Vandaag om 13:57De code rood is niet overtrokken, veel mensen lezen over het deel luchtvochtigheid wat erachteraan komt heen. Deze luchtvochtigheidspercentage is voor ons doen nogal hoog te noemen en veel mensen zijn dat simpelweg niet gewend. Ik vind het nogal een standpunt dat onweerbuien gevaarlijker lijken dan deze warmte.
In tegendeel de temperatuur in combinatie met een zeer hoge luchtvochtigheid is vele malen gevaarlijker, oververhitting kan zomaar optreden, doordat het maganisme wat het lichaam koel moet houden (zweten) nagenoeg niet werkt, omdat verdamping in een grotendeels verzadigde lucht vrij lastig is gebleken.

Wat betreft de media, mee eens. De media aandacht die het nu krijgt, daar vindt ik ook wat van.


Voetnote: Houd het gezellig, reageren graag maar laat een ieder in zijn waarde.



Helemaal mee eens, en daarnaast al die evenementen (zoals Defqon) met tienduizenden mensen. Code rood is ook in verband met de maatschappelijke impact. Dit lijkt me helder dat zo'n festival levensgevaarlijk is in deze omstandigheden.

Extremissimorum

Citaat van: ThaGhostNL op Vandaag om 13:57De code rood is niet overtrokken, veel mensen lezen over het deel luchtvochtigheid wat erachteraan komt heen. Deze luchtvochtigheidspercentage is voor ons doen nogal hoog te noemen en veel mensen zijn dat simpelweg niet gewend. Ik vind het nogal een standpunt dat onweerbuien gevaarlijker lijken dan deze warmte.
In tegendeel de temperatuur in combinatie met een zeer hoge luchtvochtigheid is vele malen gevaarlijker, oververhitting kan zomaar optreden, doordat het maganisme wat het lichaam koel moet houden (zweten) nagenoeg niet werkt, omdat verdamping in een grotendeels verzadigde lucht vrij lastig is gebleken.

Wat betreft de media, mee eens. De media aandacht die het nu krijgt, daar vindt ik ook wat van.


Voetnote: Houd het gezellig, reageren graag maar laat een ieder in zijn waarde.


Amen!

En for the record: code rood voor onweer is wel degelijk al 'ns gebeurd: in juni 2014.
Zelden was de verwachte mogelijke impact zo groot als toen, met een megafestival als Pinkpop.
Zie dit artikel van Weerplaza.

Zelden is de verwachte impact van hitte, mede door die hoge luchtvochtigheid, zo groot als vandaag. Hitte is een sluipmoordenaar. De impact is niet altijd direct zichtbaar. En ook morgen is het nog echt heel warm. Misschien valt het mee, maar dan zou ik zeggen dat het eerder dankzij het weeralarm komt dan ondanks het weeralarm.

Ik merk de impact zelf nu in ieder geval nu al. Alleen al zittend in de schaduw en binnen, enigszins koeler dan buiten, met voldoende water, merk ik dat ik me niet helemaal senang voel. Migrainegevoelig als ik ben ga ik me vandaag alleen maar slechter voelen, met flink drukkend gevoel op mijn hoofd. De rest van de dag zal ik me heeuul rustig houden. Kan mij moeilijk voorstellen hoe dit voor echt kwetsbare groepen zal zijn.

Der RoX

Ook hier op Zakynthos is gisteren de luchtvochtigheid omhoog geknald. Een flinke onweersbui waarna de temperatuur van 33 naar 21(!) en weer terug schoot. Ik merkte het vooral aan de klamheid en dat mijn lichaam naar zweet overdrive schakelde.

Ik zie ondertussen in de verte flinke bloemkolen en aambeelden ontstaan en ik loop ineens weer helemaal leeg.

En dan lig ik nog op een bedje met een windje, niet op kantoor of in een keuken te werken. Dus kan me wel voorstellen dat 40+ graden in NL gewoon oppassen is.

 Zal straks wel even wat mooie luchten fotograferen en posten hier
WiNtEr!!11!1!@

ThaGhostNL

Citaat van: Extremissimorum op Vandaag om 14:23Amen!

En for the record: code rood voor onweer is wel degelijk al 'ns gebeurd: in juni 2014.
Zelden was de verwachte mogelijke impact zo groot als toen, met een megafestival als Pinkpop.
Zie dit artikel van Weerplaza.

...
Grappig dat je dit aanhaalt, dat is de reden waarom ik begonnen ben met Meteo Diensten.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Extremissimorum

Oh en trouwens: KNMI heeft code rood verlengd tot en met morgen voor Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel. Elders, m,u.v. Wadden code oranje.

Opvallend warm ook langs de kust. 35+ is daar moeiteloos gehaald.
De 38 ook in Limburg. Nog twee uurtjes opwarming daar. De 40 is haalbaar lijkt me?

Zynex

Ik moet het nog maar zien of we die 40 graden gaan aantikken.

Waar ik wel van sta te balen is dat de zee 0 invloed heeft nu. Gewoon ook 35 graden aan de kust. In de winter een beetje mijn sneeuwdagen verpesten
en nu niet verkoeling geven?!

vivalavida

Ja hee zynex het is wel tof al je gewoon even meedeelt in het leed :P

Die 40 wordt een lastige denk ik, maar het is alsnog verzengend heet. Ik kijk uit naar zondag, 10 graden koeler. Slechts 29 graden  ;D

Zynex

Het begint hier wat bewolkt te worden en er staat nu ook 31.9 graden aan de kust. Luistert de zee mee?

hoe schaalt die KNMI Actueel kaart niet mee? Nu alles donkkerrood in dezelfde kleur?
Maak 29 graden nu groen, 31 oranje, 34 rood, en 39 paars.

Noordenwind

Citaat van: Extremissimorum op Vandaag om 14:23Amen!

En for the record: code rood voor onweer is wel degelijk al 'ns gebeurd: in juni 2014.
Zelden was de verwachte mogelijke impact zo groot als toen, met een megafestival als Pinkpop.


Zelden is de verwachte impact van hitte, mede door die hoge luchtvochtigheid, zo groot als vandaag. Hitte is een sluipmoordenaar. De impact is niet altijd direct zichtbaar. En ook morgen is het nog echt heel warm. Misschien valt het mee, maar dan zou ik zeggen dat het eerder dankzij het weeralarm komt dan ondanks het weeralarm.



Tsja, je hebt evengoed wel een punt. Zelf heb ik de link misschien iets teveel gelegd tussen code rood en de media, waardoor het wellicht haar doel voorbijgaat. Hoe gevaarlijk onweersbuien kunnen zijn weet ik uit ervaring. Bij de valwind van Leersum e.o. heb ik van dichtbij gezien hoe dikke bomen als luciferhoutjes omknakten, hoe huizen onbewoonbaar werden verklaard. Tsja, persoonlijk vind ik dat toch gevaarlijker dan deze warmte, terwijl bij die valwind code oranje genoeg was.

Verder kan ik ook erg slecht tegen de hitte, dus ik kan me best voorstellen dat het voor kwetsbare groepen niet te doen is. Ik hoop dan ook dat zij waar mogelijk bij een airco gaan zitten of hun rust goed nemen. Persoonlijk kan ik niet wachten tot we weer teruggaan naar een graadje of 20.

Hopelijk verklaard dit een beetje wat ik in mijn vorige bijdrage misschien wat kort door de bocht heb neergezet. Verder zullen er bij waarschuwingen toch altijd twee kampen zijn, maar een ding is op dit moment zeker: Nederland zweet ;D, en diegenen die dat waarderen adviseer ik om de komende twee dagen nog uitvoerig ervan te genieten :) .

jelliiee

Citaat van: Zynex op Vandaag om 15:32Ik moet het nog maar zien of we die 40 graden gaan aantikken.

Waar ik wel van sta te balen is dat de zee 0 invloed heeft nu. Gewoon ook 35 graden aan de kust. In de winter een beetje mijn sneeuwdagen verpesten
en nu niet verkoeling geven?!

Bizar die temperatuur hier begin van de middag aan de kust ook inderdaad..  :o

flyineddy

Citaat van: Noordenwind op Vandaag om 15:59Tsja, je hebt evengoed wel een punt. Zelf heb ik de link misschien iets teveel gelegd tussen code rood en de media, waardoor het wellicht haar doel voorbijgaat. Hoe gevaarlijk onweersbuien kunnen zijn weet ik uit ervaring. Bij de valwind van Leersum e.o. heb ik van dichtbij gezien hoe dikke bomen als luciferhoutjes omknakten, hoe huizen onbewoonbaar werden verklaard. Tsja, persoonlijk vind ik dat toch gevaarlijker dan deze warmte, terwijl bij die valwind code oranje genoeg was.

Verder kan ik ook erg slecht tegen de hitte, dus ik kan me best voorstellen dat het voor kwetsbare groepen niet te doen is. Ik hoop dan ook dat zij waar mogelijk bij een airco gaan zitten of hun rust goed nemen. Persoonlijk kan ik niet wachten tot we weer teruggaan naar een graadje of 20.

Hopelijk verklaard dit een beetje wat ik in mijn vorige bijdrage misschien wat kort door de bocht heb neergezet. Verder zullen er bij waarschuwingen toch altijd twee kampen zijn, maar een ding is op dit moment zeker: Nederland zweet ;D, en diegenen die dat waarderen adviseer ik om de komende twee dagen nog uitvoerig ervan te genieten :) .


Dat onweer als gevaarlijker wordt gezien dan warmte komt denk ik ook doordat warmte een "stille moordenaar" is. Als er door onweer 1 persoon om het leven komt, dan is dat nog dezelfde dag groot in het nieuws. Maar dat er door de gevolgen van een hittegolf meerdere mensen zijn overleden, daar hoor je meestal niks van, of pas ver achteraf. Dan heeft het geen impact. En bovendien kunnen veel mensen zich er blijkbaar moeilijk een voorstelling van maken hoe iemand overlijdt door hitte. Dan is een boom op je hoofd krijgen of door de bliksem getroffen worden toch een stuk duidelijker.

Overigens is inmiddels de 39 graden bereikt in Limburg:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

rikmulder

In Burgh-Haamstede is het inmiddels een stuk afgekoeld. Die 21 graden slaat natuurlijk nergens op maar lekker briesje nu en prima uit te houden in de tuin op het moment. Was ook hard nodig want kreeg flink koppijn van de warmte.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

svdveen

Op een paar honderd meter afstand (Doetinchem) vind er een 3-daags muziekfestival plaats. Het is vanmiddag begonnen en geen sprake van afgelasting. Ik ben heel benieuwd, zelfs de schaduw brandt...
Ik weet niet of het zo verantwoordelijk is om dit, met die duizenden mensen, nu door te laten gaan.

Serge

Begint alweer frisjes te worden in Brummen 8)Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Waar is mijn cape

svdveen

Citaat van: Serge op Vandaag om 19:23Begint alweer frisjes te worden in Brummen 8)Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Welke app is dit?

Stephanie

Het 'verkoelende'  windje reikt inmiddels tot best ver in het land! Ik voel meteen verschil tussen de 37 die we hadden en de 32 die het nu is, heerlijk 8)