Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 58591 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

Kessels, Bertikmoi, Hector Pascal, Hout, Saswar, Emmel, Peter van H., whmvld, MartijnGDM, VentoVivere, jansebagger, Micheal, X-treme, piekie, WeatherJ, Hanus, peterbsk, Smidmans89, jaap verheij, sjaak_trekhaak, Evelien, Anne-Roos, Caps, Rockybag, Ivo, Jeroen22, pat-juh, sis050, Mafkees, riddler, bauerr93, MrBouwny en 35 gasten bekijken dit topic.

4seasons

Citaat van: raymon76 op di 06 jan 2026 - 22:10Dat wordt voor ons (die aan de kust wonen ) voor de zoveelste keer een teleurstelling als ik de heren en vrouwen weerpresentatoren zo hoor ... Wordt er nu wel een beetje schijtziek van . Heel Nederland in diepe winter behalve de kuststrook ...☹️

Het weer krijg je niet op bestelling.

Bij jou misschien geen sneeuw, maar ook een kans dat dicht bij jou in de buurt wel sneeuw valt.

Voor de mensen in o.a. Noord-Holland en de Waddeneilanden wel oppassen met op dit moment die windkracht 7 en 8 erbij.
Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Sterkte voor een ieder die wel de weg op moet.

Maxim

Brecht, tussen Antwerpen en Breda valt ondertussen behoorlijk wat sneeuw.

Ook weer leuk om te zien op google maps waar het overal sneeuwt. Je kan het perfect volgen.

Der RoX

Ook hier sneeuw, toch nog wel 1 a 2 cm ofzo?  8) GFS pluim heeft er helemaal geen zin in, dus die laat ik maar even voor wat het is...

Er staat ook aardig wat wind hier
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Vooralsnog weinig bijzonders in Noord-Holland. Er is wel weer wat gevallen, maar de dooi kruipt er ook al langzaam in. Bovendien is het nu droog. En het waait wel, maar we zijn erger gewend hier. Niet ongunstig, zo in de ochtendspits. Er komt nog wel wat aan, dus even wachten voor ik definitieve conclusies trek.

Rondje langs de modellen: GFS valt wederom wat tegen. EC laat het weekend koud verlopen maar gaat daarna alsnog de warmere kant uit. ICON en GEM komen met prachtige weerkaarten, waarin je kunt zien hoe het laagje van vrijdag alle koude lucht naar binnen stuwt zodra het boven NL komt te liggen. Vanuit het noordoosten tgen de klok in zuidwaarts. Een echte Russiche Beer.

Het scenario van GEM mag wat mij betrefr wel uitkomen: dan smelt alles hier morgen weg, om vervolgens weer een verse laag achter te laten en daarna de kou eroverheen te laten gaan. En hoe: -10 overdag en -20 's nachts. Dan krijgen we hopelijk ook beter schaatsijs, want nu is dat weinig soeps.

Grootse meteofictie, maar omdat ie zo leuk is: een kaartje uit deze berekening, met -28 in België. Voor in het archief.  ;D

Eveline

Wow, ik doe mijn gordijnen open en de sneeuw zit gewoon tegen mijn raam geplakt en een hele opstaande laag op het kozijn :D

Wat een sneeuw!

Jeroen22

Citaat van: X-treme op Gisteren om 07:12Het meeste lijkt op te lossen voor het aan land komt.
Het aantal cm dat er bij komt lijkt dus wel mee te vallen.

Volgens buienradar komt er vanaf zee nog meer aan op de 8 uur radar.

olivetomato

Vanmorgen om 5u van Almere naar Utrecht gereden en toen was het allemaal nog prima te doen. Weinig tot geen sneeuwval.
Inmiddels sneeuwt het in Utrecht (Maarssen) alweer een tijdje en ligt er een laagje van zo'n 2cm. gok ik. Zo te zien zal het nog wel even doorsneeuwen dus die 5/10cm voor het binnenland zie ik hier wel gebeuren (nou ja....misschien meer richting de 5cm dan de 10cm).
Shine on you crazy Diamond

ronst

Hier in Sliedrecht bizarre sneeuwval, gelukkig een dagje sneeuwvrij van het werk. 5cm hebben we hier denk al behaalt.

Akito

Hier sneeuwt het ook aardig, met soms een pauze er in. Ik schat dat er hier een cm of 3-4 bij is gevallen.
Volgens mij gaat het ook nog wel eventjes door en dat vind ik helemaal niet erg  ;D  8)
Ondertussen zie ik dat de EC pluim weer lekker op dreef is en we vrijdag een steeds grotere bom aan neerslag krijgen én als kers op de taart dat we hier vanaf zaterdag t/m dinsdag eigenlijk geen hogere temperaturen krijgen dan -4 overdag.
GFS kijk ik dan maar niet naar, dan springen mij de tranen in de ogen...

018112

Citaat van: 018112 op Gisteren om 06:50Inmiddels dag 5 wakker worden met sneeuwval  :o 

Met de wind erbij is het goed koud!

Hier ligt alweer 7cm op de (gisteren schoongemaakte) tuintafel, en door de wind is echt alles wit. Geweldig!

Zynex

Ondanks dat de Oper en control een stuk warmer zijn, is volgens mij het gemiddelde omlaag en ook een stuk meer leden voor de aanhoudende winter! Ben benieuwd naar de pluim van 20:00!

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Energizer85

Citaat van: Zynex op Gisteren om 08:28Ondanks dat de Oper en control een stuk warmer zijn, is volgens mij het gemiddelde omlaag en ook een stuk meer leden voor de aanhoudende winter! Ben benieuwd naar de pluim van 20:00!

knip - geen plaatjes in quote

Inderdaad ziet er in iedergeval tot maandag (redelijke betrouwbare termijn, nog uit als winter. Benieuwd hoe dat laagje do/vrij gaat uitpakken!

Dennis789

hier schijnt alweer de zon :)
Een heerlijke winter, met weinig sneeuw en overlast, en veel zon! Zo moet ie zijn.
Wie wilt nu al die sneeuw... ik moet dan elke keer verplicht de stoep vrij maken...
Want in Duitsland ben je verantwoordelijk als iemand op zn plaat gaat voor je huis.

Der RoX

Zo net even een stuk gefietst. 20 minuten waar ik normaal 12 over doe. Ijskoude wind en horizontale sneeuw. Leek wel even Noorwegen. En dat is dan in het kustgebied. Code Oranje wel goede overweging denk ik zo
WiNtEr!!11!1!@

RonC

In Middelburg sneeuwt het ongeveer vanaf 5.45 uur. Zojuist gemeten: circa 7 cm. Komt zelden voor in Zeeland.

Extremissimorum

Ik weet niet hoeveel waarde jullie hechten aan die ijsgroeikaartjes, maar ik deel ze hier toch wel eventjes omdat mij daar iets in opvalt. Waar de meeste kou in het noordoosten wordt verwacht, vindt daar niet per se de meeste ijsaangroei plaats. Die eer lijkt weggelegd voor mijn regionen, in het noordwesten, terwijl het daar dus minder koud wordt. Vergelijk de pluimen hieronder maar eens. Ook in de spreiding is deze conclusie duidelijk.

Een verklaring? Mogelijk is dit omdat het noordwesten minder sneeuw heeft, mogelijk niets meer na morgen, om daarna alsnog de kou in te gaan. Dan groeit het ijs beter aan. Is dat een beetje logische verklaring, of heeft iemand anders een andere theorie?

Robert0105

Even een paar plaatjes wat ons komende vrijdag en zaterdag staat te gebeuren. Kon nog wel eens een heftig dagje worden als je naar buiten moet.

Robert0105

Hierbij ook even de te verwachten sneeuwhoogte voor komend weekend.

Dennis789

Citaat van: Extremissimorum op Gisteren om 09:00Ik weet niet hoeveel waarde jullie hechten aan die ijsgroeikaartjes, maar ik deel ze hier toch wel eventjes omdat mij daar iets in opvalt. Waar de meeste kou in het noordoosten wordt verwacht, vindt daar niet per se de meeste ijsaangroei plaats. Die eer lijkt weggelegd voor mijn regionen, in het noordwesten, terwijl het daar dus minder koud wordt. Vergelijk de pluimen hieronder maar eens. Ook in de spreiding is deze conclusie duidelijk.

Een verklaring? Mogelijk is dit omdat het noordwesten minder sneeuw heeft, mogelijk niets meer na morgen, om daarna alsnog de kou in te gaan. Dan groeit het ijs beter aan. Is dat een beetje logische verklaring, of heeft iemand anders een andere theorie?
Ik denk idd sneeuw als isolerende factor.

Robert0105

En wanneer het dan opklaart wordt het boven het sneeuwdek lekker fris. Overigens dit zijn nacht temperaturen. EC had voor volgende week woensdag dit als dag temperatuur, maar ik zag al dat oper is bijgesteld bij EC.