Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 32899 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

Timmeht, dorian, EgbertV, TMCThomas, lans, frankyman, xbraun54, Joep, Fofo2RE, Spoekkie, Glennb, Murk, wkeijzer, skylo, JurriaanvL, Der RoX, JeffreyB, Ash1991, NLLM77, frosty, derkrelis, remcov40, SH-FR, LutjeLuppo, caatjeboon, Channiej, Aern, Zynex, jansen 1980, X-treme, xcoke, Ivo, Froukje2, Bertje, billzzz, m._bos, Erwin1988 (+ 1 verborgen) en 19 gasten bekijken dit topic.

Armand

Vlak voor vertrek nog een mooie sneeuwbui mogen meemaken. Net intensief genoeg om de temperatuur richting 0 te laten dalen en toen ging het vrij snel qua accumulatie

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Dennis789

Waar zijn alle sneeuwbuien gebleven :o

TMCThomas

Citaat van: Dennis789 op Vandaag om 19:09Waar zijn alle sneeuwbuien gebleven :o
Kleine pauze (occlusie trekt weg), komen nog voor middernacht weer terug  :)

raymon76

Ik lees hier normaal vooral mee en ik ben geen echte weerkenner. Ik heb veel respect voor de mensen op dit forum die er duidelijk meer verstand van hebben en alles uitgebreid toelichten. Wat mij als meelezer gewoon opvalt, is het volgende.

De afgelopen week was er veel euforie omdat meerdere modellen, vooral het EC-model, veel sneeuw lieten zien. Juist omdat EC normaal vrij terughoudend is, leek het alsof het dit keer echt zou gebeuren. Daarbij viel mij op dat in veel modellen juist de kustregio's als het meest kansrijk voor droge sneeuw werden aangegeven, toch of heb ik dat mis ?

In de praktijk blijkt het aan de kust echter telkens anders uit te pakken. Het is wel koud(maar niet koud genoeg) er staat veel wind, maar wat valt is vooral regen, hagel en natte drap. Geen vaste sneeuw. Mooie kaarten en veel potentie, maar het komt hier uiteindelijk niet uit. Dat bedoel ik niet als kritiek, maar als een observatie die zich voor mijn gevoel voor de kustregio vaak herhaalt.
Ik ben een sneeuwliefhebber maar zie het voor alsnog niet gebeuren. A.u.b. zeg dat ik het verkeerd heb , of wat de kansen wel of niet zijn . We worden aan de kust elke keer dood gemaakt met een blije mus

Mijn dank gaat voornamelijk uit naar de vaste namen die hier regelmatig hun expertise verkondigen en hun visie geven .
Resumé ben ik tot nu zeer terleurgesteld met wat er voorgeschoteld werd

Lucas

KNMI:
Modelbeoordeling:

Een aandachtspunt is de convectieve winterse neerslag de komende dagen. Als gevolg van een langere fetch en kustconvergentie (langs Engelse oostkust) concentreren de buien zich in lijnen. De voorkeurspositie ligt vannacht vooral in een strook boven het midden van het land en in de loop van zaterdagochtend verschuift de positie zich ook naar het zuiden. Grootschalig gezien komen de structuren van de buienlijnen overeen, maar uiteraard verandert vooral de locatie en dat maakt het lastig te verwachten waar de meeste sneeuw valt. Actueel is de buiigheid tijdelijk minder om vannacht en morgenochtend weer toe te nemen op trogpassage. Intensiteiten zijn soms behoorlijk hoog, en het lijkt allemaal wat meer winters te worden dan afgelopen nacht. De accumulatie van sneeuw in de EC- en in de Harmonie-uitvoer is duidelijk te groot. De sneeuwfractie neemt met name landinwaarts verder toe. Uiteindelijk kan daardoor op steeds meer plaatsen sneeuwaccumulatie plaatsvinden. Onder buienstraten is dat 2-5 cm, maar lokaal kan dat meer zijn (5-10 cm) en afhankelijk van tijd en plaats waar dit voorkomt kan dat hinder opleveren. Ander aandachtspunt is de mogelijke gladheid door bevriezing. In de polaire lucht is er in de EC- maar ook de Harmonie-uitvoer te weinig ontkoppeling van de grenslaag in opklaringen in de nacht waardoor het waarschijnlijk kouder wordt dan in de uitvoer en er sneller bevriezing optreedt.

Tja, positieve berichten, maar hier stijgt de temperatuur alleen mar sinds einde middag. Inmiddels al bijna 5 graden...
Aanhoudende sneeuwval

Energizer85

Citaat van: raymon76 op Vandaag om 19:34Ik lees hier normaal vooral mee en ik ben geen echte weerkenner. Ik heb veel respect voor de mensen op dit forum die er duidelijk meer verstand van hebben en alles uitgebreid toelichten. Wat mij als meelezer gewoon opvalt, is het volgende.

De afgelopen week was er veel euforie omdat meerdere modellen, vooral het EC-model, veel sneeuw lieten zien. Juist omdat EC normaal vrij terughoudend is, leek het alsof het dit keer echt zou gebeuren. Daarbij viel mij op dat in veel modellen juist de kustregio's als het meest kansrijk voor droge sneeuw werden aangegeven, toch of heb ik dat mis ?

In de praktijk blijkt het aan de kust echter telkens anders uit te pakken. Het is wel koud(maar niet koud genoeg) er staat veel wind, maar wat valt is vooral regen, hagel en natte drap. Geen vaste sneeuw. Mooie kaarten en veel potentie, maar het komt hier uiteindelijk niet uit. Dat bedoel ik niet als kritiek, maar als een observatie die zich voor mijn gevoel voor de kustregio vaak herhaalt.
Ik ben een sneeuwliefhebber maar zie het voor alsnog niet gebeuren. A.u.b. zeg dat ik het verkeerd heb , of wat de kansen wel of niet zijn . We worden aan de kust elke keer dood gemaakt met een blije mus

Mijn dank gaat voornamelijk uit naar de vaste namen die hier regelmatig hun expertise verkondigen en hun visie geven .
Resumé ben ik tot nu zeer terleurgesteld met wat er voorgeschoteld werd

De echte kansen gaan pas later vanavond en vannacht spelen... al ontken ik niet dat de (te) warme
Noordzee momenteel niet meewerkt inderdaad. Maar nog steeds genoeg kansen als de bovenlucht later vanavond in de buurt komt.

Zynex

De Noord zee is onze vriend en vijand. Door de warme Noordzee ontstaan de buien en als alles goed uitpakt hebben we in het westen ook de meeste sneeuwval. Beetje all or nothing en op het moment is het nog nothing!

-EDIT: Nieuwe pluim weer stukken beter!

Der RoX

In mijn regio is het in de zomer vaak zonniger dan bijv. het oosten van het land, maar 9 van de 10x schiet significant onweer altijd langszij of verpietert het.

In de winter is het eigenlijk altijd in sneeuwsituaties hetzelfde als nu. Het moet allemaal wel heel goed vallen...

Dat is de vloek van de kustgebieden helaas 🤷🏽

Hieronder de vorige en de nieuwe pluim voor West:

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Dan zien we eigenlijk toch al wat verschillen, wat volgens mij echt met het wel of niet hebben van een sneeuwdek te maken heeft. Een paar dagen geleden ging de Oper bijvoorbeeld naar de -15 zonder veel steun van de andere leden. Nu wordt het al wel een beetje duidelijk. Voor de rest is het best een goede pluim. Fingers crossed dat er wat sneeuw van betekenis valt en spontaan de wind uit het oosten gaat komen 😉
WiNtEr!!11!1!@

jansen 1980

Ecmf komt zelfs met dikke sneeuw volgende week zaterdag.  En daarna kou er over heen. Nog ver weg maar toch. Pluim blijft koud.

Extremissimorum

Citaat van: Der RoX op Vandaag om 20:04In mijn regio is het in de zomer vaak zonniger dan bijv. het oosten van het land, maar 9 van de 10x schiet significant onweer altijd langszij of verpietert het.

In de winter is het eigenlijk altijd in sneeuwsituaties hetzelfde als nu. Het moet allemaal wel heel goed vallen...

Dat is de vloek van de kustgebieden helaas 🤷🏽

Hieronder de vorige en de nieuwe pluim voor West:

Dan zien we eigenlijk toch al wat verschillen, wat volgens mij echt met het wel of niet hebben van een sneeuwdek te maken heeft. Een paar dagen geleden ging de Oper bijvoorbeeld naar de -15 zonder veel steun van de andere leden. Nu wordt het al wel een beetje duidelijk. Voor de rest is het best een goede pluim. Fingers crossed dat er wat sneeuw van betekenis valt en spontaan de wind uit het oosten gaat komen 😉

Ja, de situatie is wat dat betreft weinig veranderd. Het verschil is nu dat er nu steeds minder sprake is van verwachte sneeuw als basis voor de verwachting, maar daadwerkelijke sneeuwval als startpunt.
En dan ziet die koppige EC pas nu in dat er minder sneeuw dan 'verwacht' is blijven liggen. Logisch gevolg: de pluim is weer wat warmer. Of in ieder geval zijn de allerkoudste opties eruit.

Blijft wel de onzekerheid vanaf de 6e, maar de algehele trend is warmer vanaf de 9e. Maar hopelijk is dd timing en positionering van depressies goed voor een voortzetting.

Om wat toe te voegen aan de discussie: wat ik zelf werkelijk waar absurd en amateuristisch vind, zijn al die weermensen op tv, en die op social media met duizenden volgers die zich blind lijken te staren op EC en vooral ook naar die sneeuwkaartjes. En dan nu teleurgesteld en verrast zijn dat er tóch minder is gevallen. "Heel gek." Hoe dom, onprofessioneel en sensatiebelust ben je dan? Vind ik dan, maar goed.  :-X

Hoorn 20:59 uur: nog altijd een maximaal sneeuwdek van 0,2 cm gehad (of eigenlijk was dat hagel, geen sneeuw). Vannacht nieuwe hoop en lantaarnpaalstaren!  ::)

AANVULLING: Hier op het forum zijn uiteraard heldere, duidelijke en realistische beschouwingen gedaan. Die bedoel ik natuurlijk ook niet. 🙂

Energizer85

En de temperaturen vind ik nu ook wat aan de hoge kant voor het grootste deel van Nederland trouwens

Dennis789

Ik vind dat hier, o.a. door Thomas en Armand heel duidelijk is geschetst hoe de situatie erbij lag. Dat het allemaal goed moest vallen, het spannende tijden zijn maar ook duidelijk het westen minder winters weer zou krijgen en als het al tot sneeuw zou komen dat het dan wss natte drab is.

Nu kom ik bijv net van mijn ouders die in midden limburg wonen waar het een half uur tot een uur gesneeuwd heeft en er echt een marginaal sneeuwdekje lag. Maar 20 km verderop in mijn woonplaats in Duitsland vrijwel niks gevallen is. Zo nauw luisterd de situatie dus daar moet je rekening mee houden.

Rufes

Heerhugowaard weer hagel met een klap onweer.

JerryL

De onweer ''van Rufes'' hadden we in Assendelft ook. Heerhugowaard/Assendelft is voor weers-begrippen een afstand van niets. Toen het aan het begin van de middag flink hagelde/natte sneeuw bleef het een beetje liggen. Toch iets van een winters-cadeautje. Gevoelsmatig is dat voor deze regio het hoogst haalbare. Alles wat extra komt is mooi meegenomen.

Joep

Er komt nog genoeg aan.
Ben alleen bang dat in het westen tegen gaat vallen.

Zynex

Er ligt hier in Alkmaar nu een laagje sneeuw 🥳

Der RoX

Nemen met een korreltje strooizout, maar voordat deze GFS de lente in gaat, tekent het nog een slordige ijsdag of 3 in  8)

WiNtEr!!11!1!@