Onweerskansen 2026 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 12424 bezoekers
Gestart door Armand, di 10 mrt 2026 - 10:53

Vorige topic - Volgende topic

peterbsk, VentoVivere, martYn, vivalavida, Ruud, Wiz en 2 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt weer drama, net zoals vorig jaar)
10-15 dagen (Zeer weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40+ dagen (Extreem veel)

Stemmen sluit: di 20 apr 2027 - 21:05

Joep

Guidance


Bij en voor de vore is er een kans op een onweersbui. De convectie temperatuur ligt echter rond de 40°C. Als deze temperatuur al gehaald wordt, zal dat maar zeer lokaal zijn. Dan is er met een (berekende) CAPE van meer dan 4000 J/kg, een dauwpuntsdepressie van ruim 18°C (inverted V) kans op zeer zware windstoten en (grote) hagel. Waarschijnlijker is dat de buien stroomopwaarts ontstaan en dat er op het gustfront nieuwe buien kunnen ontstaan die ons land kunnen bereiken. In de Ha43 uitvoer (en EPS) zien we de zware windstoten bij buien dan ook terug, met name in het uiterste oosten en zuidoosten. Er is weinig stroming, maar aan de grond wel zuidoostelijk en op hoogte zuidwestelijk, waardoor er mogelijk nog 15-20 kn schering is (pulse/multicell). De treksnelheid is gering, maar grote verdamping en sterke cold pool verhinderen waarschijnlijk dat er zeer grote hoeveelheden neerslag valt. In de EC uitvoer zien we achter de vore slechts een enkele bui vanaf grote hoogte, waarschijnlijk omdat de convectietemperatuur hier niet gehaald wordt en er nog een inversie aanwezig is rond 8000 vt. Hierop zit dan wel onweer (te zien aan de LTFD), maar de neerslag haalt nauwelijks de grond. De CAPE is dan veel minder en de effectieve schering is zeer gering. Op zaterdag zien we met name bij de vore (zware) convectie ontstaan. De CAPE is dan weer zeer hoog (orde 3000-4000 J/kg). Van het westen uit neemt de windschering dan ook sterk toe naar rond de 30 kn en mogelijk zelfs nog wat meer. Dit alles mits de buien vanaf de grond kunnen worden geïnitieerd want we zien wel een inversie rond 7000 vt. Goed georganiseerde multicells (in de vorm van squall lines) zijn dan waarschijnlijk, met kans op supercells. Hierbij kans op (zeer) zware windstoten en grote hagel.

TMCThomas

Harmonie laat echt wel forse buien zien voor morgen.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

olivetomato

Citaat van: TMCThomas op Vandaag om 18:02Harmonie laat echt wel forse buien zien voor morgen.


Spann0nd!!! 🤘🏻😁
Shine on you crazy Diamond