Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 143990 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

Robert0105

Hier ook even de kaartjes met de te verwachten sneeuwhoogtes voor maandagmiddag, aangezien er in enkele delen van Nederland ook carnaval gevierd gaat worden, kan dit nog wel wat kleine probleempjes opleveren. Weet nooit welk model het geloofwaardigst is qua sneeuwhoogtes?
wo 11 feb 2026 - 08:32 #1321 Laatste wijziging: wo 11 feb 2026 - 12:32 door Joep

Joep

De sneeuw voor vrijdag is grotendeels verdwenen in de modellen.
EC, GFS, en ICON.
Bij ICON vooral natte sneeuw

Extremissimorum

De rest van EC is best sneeuwrijk te noemen. Een natte periode gaan we tegemoet, maar het zou zomaar ook wel een sneeuwrijke periode kunnen zijn. Te beginnen vrijdag, met veel onzekerheden uiteraard. Gevalletje snowcasten.

Zondag lijkt een serieuzere kans, al zal dit vooral natte sneeuw zijn. En ik verwacht dat pas later in de middag zal komen. En ja, dat kan ook blijven liggen, maar echt veel zal dit niet kunnen voorstellen, lijkt mij. Met temperaturen rond of boven de 5 graden overdag en 's nachts geen vorst zie ik niet hoe die sneeuw blijft liggen eerlijk gezegd.

De dagen erna gaat de windrichting naar west tot noord. Afhankelijk van de timing van de neerslag die dan zal komen (in de vorm van buien), zal dit ook sneeuwbuien kunnen opleveren. In de oper van EC00 zie je een mooie accumulatie, omdat de intensiteit dan voldoende is en de temperatuur laag genoeg. De meerderheid van de leden in de pluim gaan echter voor minder kou en dus meer neerslag in vloeibare vorm.

Het luistert weer eens heel nauw. Maar sowieso wordt dit géén schaatsweer!

Zo lees ik ook in de KNMI meerdaagde guidance, al zijn ze nog niet heel duidelijk over sneeuwkansen:

"Modelbeoordeling en onzekerheden:
Tot en met begin volgende week is de spreiding in het ensemble relatief klein. Vanaf vrijdag bevinden we ons weer enkele dagen in koude maritiem polaire lucht en zien we een toenemende kans op op sneeuw waarbij er soms ook een (tijdelijk) sneeuwdek kan ontstaan. Er bestaat nog wel onzekerheid waar en wanneer de grootste kans op sneeuw is. De passage van de occlusie later op zondag of de nacht naar maandag geeft nu de grootste kans. De timing van de occlusie is echter nog enigszins onzeker. In de loop van volgende week wordt de verwachting onzeker, het ensemble laat geen sterke voorkeur zien voor een bepaald stromingsregime. De spreiding in de windrichtingpluim is vanaf volgende week woensdag dan ook vrij groot, alhoewel het gros van de EPS-leden een windrichting tussen noordwest en zuid laat zien. Het blijft het wisselvallig waarbij er van tijd tot tijd frontale systemen passeren, de neerslagkansen liggen dan dagelijks rond de 80%. De temperaturen komt dan waarschijnlijk weer rond het langjarig gemiddelde uit, de minima waarschijnlijk iets erboven. "

Hector Pascal

Citaat van: Robert0105 op wo 11 feb 2026 - 08:26Hier ook even de kaartjes met de te verwachten sneeuwhoogtes voor maandagmiddag, aangezien er in enkele delen van Nederland ook carnaval gevierd gaat worden, kan dit nog wel wat kleine probleempjes opleveren. Weet nooit welk model het geloofwaardigst is qua sneeuwhoogtes?
Wat me opvalt is dat niemand ziet dat dit de kaartjes zijn voor maandag 23 februari en dus niet voor aanstaande maandag.
Nul bestaat niet.

Der RoX

Citaat van: Bubba op ma 09 feb 2026 - 15:17Zij zien wat wij niet zien

Het staat in de krant dus is het waar

Ik kan het sowieso niet niet zien, want Paywall
WiNtEr!!11!1!@

Armand

Citaat van: Noordenwind op di 10 feb 2026 - 20:11Volgens EC kan vrijdag zomaar een interressante sneeuwdag worden. Temperatuur weliswaar iets boven nul, dauwpunt onder nul en langdurig neerslag. De rest van de periode wisselvallig en zachter winterweer. Echter heeft deze winter al geleerd dat verwachtingen na 5 dagen zinloos zijn.

Die langdurige neerslag lijkt er niet in te gaan zitten. We komen vrijdag in een soort 'niemandsland' terecht. Het eerste laag trekt te noordelijk en te snel door, waardoor koudere lucht moeilijk over het land kan stromen. Het tweede laag trekt te zuidelijk Frankrijk in, waardoor het bijbehorende neerslagfront ons niet kan bereiken. Beide neerslaggebieden zijn goed te zien bij bijvoorbeeld Harmonie:
Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Het neerslaggebied behorende bij het eerste laag ligt vrijdag al boven de Oostzee. Boven Frankrijk het neerslaggebied behorende bij het tweede laag, wat verder richting Zuid-Duitsland en de Alpen trekt. De Benelux zit tussen deze twee gebieden in met slechts een zwak front dat misschien nog wat lichte winterse neerslag kan produceren, zoals hier ook aangegeven door Harmonie. Het lijkt echter niet veel te gaan voorstellen.

Voor zondag/maandag nieuwe kansen, al wisselt het nog heel erg qua timing en neerslagintensiteit. Bij een stevig front kan neerslagafkoeling echt nog wel even zorgen voor enkele uren (intensieve) sneeuwval, met bij een gunstige timing ook accumulatie. Er zijn echter ook berekeningen die het front laten stuklopen met lagere intensiteit, dan wordt het een lastig verhaal.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Joep

Sneeuwvalsommen voor as zo/ma

Joep

Vrijdagochtend in het noorden al sneeuwval

Ruud Hellmann

Ik vetrek over 10 dagen voor 8 dagen naar Lapland want ik wil nou eindelijk weer eens echte winter voelen. Skien is daar ook veel leuker zonder apres ski en botoxlippen op de piste. Gemoedelijker en niet duurder. Voortaan elk jaar, voor ons geen Alpen meer. Raak trouwens wel licht gefrustreerd van de weer net-niet winter..... Hopen dat die AMOC echt stilvalt dan hebben mijn kinderen elk jaar een Elfstedentocht. 

Lentewordtnietgewaardeerd

Citaat van: Ruud Hellmann op do 12 feb 2026 - 18:21Ik vetrek over 10 dagen voor 8 dagen naar Lapland want ik wil nou eindelijk weer eens echte winter voelen. Skien is daar ook veel leuker zonder apres ski en botoxlippen op de piste. Gemoedelijker en niet duurder. Voortaan elk jaar, voor ons geen Alpen meer. Raak trouwens wel licht gefrustreerd van de weer net-niet winter..... Hopen dat die AMOC echt stilvalt dan hebben mijn kinderen elk jaar een Elfstedentocht. 
Haha.. als die stilvalt dan hebben ze heel wat meer dan Elfstedentochts.. misschien is er hier iemand die kan uitleggen wat er dan precies gebeurd maar ik las iets over een x-aantal graden gemiddelde temperatuurdaling waar je bang van wordt.

Joep

Sneeuwvalsom GFS, ICON en UKMO
UKMO lijkt me wat te enthousiast

Joep

Ec met name noordelijke helft

Joep

Alleen ICON laat nog sneeuw zien voor hele land

Joep

EC volgt ICON

Robert0105

Persoonlijk vind ik GFS het meest betrouwbare weermodel, en zij laten alleen in het noorden en in het uiterste zuiden een klein sneeuw laagje zien. De rest van de gevallen sneeuw zal snel wegsmelten of -spoelen.

Joep

Ik vind persoonlijk dat de korte termijn modellen ICON, Harmonie, Arome beter voor de korte termijn voorspelling.
GFS loopt in vergelijking met het ECMWF vaak iets achter qua nauwkeurigheid in winterse situaties heb ik het idee.
EC zat er overigens in januari goed op bij de verwachte sneeuwval.
Maar goed we gaan het zien  :D

Armand

Het is vooral interessant en leerzaam om te kijken naar de verschillen tussen de weermodellen en hoe deze sneeuwkaartjes daardoor ontstaan. Dan kun je ze ook beter interpreteren.

Duidelijk in alle weermodellen is de nadering van een lagedrukgebied dat met zijn kern richting de Noordzee koerst. Bijbehorend front bereikt onze omgeving in de loop van zondag en daar ontstaan de eerste verschillen.

Bij GFS loopt het front zich stuk boven Nederland. Dat is slecht voor eventuele sneeuwval volgens meerdere redenen die elkaar versterken. Een aantrekkende zuid-zuidwestelijke wind zorgt namelijk voor positieve temperaturen zondag overdag. Door de lage neerslagactiviteit vindt er onvoldoende isothermie plaats. Isothermie is het proces waarbij de vorstgrens daalt door vallende neerslag. Hoe meer neerslag en hoe minder wind, hoe sneller dit proces kan plaatsvinden. Bij GFS zit dit allemaal tegen en ontstaat er daardoor op de meeste plekken geen sneeuwdek.

Bij EC en in mindere mate ook bij ICON gebeurd er iets anders. Hier ontstaat er een randstoring met in EC zelfs een apart klein lagedrukgebiedje boven Noord-Frankrijk:

Dat zorgt voor een intensivering van het neerslaggebied. Tevens valt rond en noord van de kern de wind wat meer weg:

Intensievere neerslag én minder wind werken beide positief voor meer isothermie en laten de temperatuur tot bij het vriespunt dalen. Dan is er wel accumulatie mogelijk.

We zien dus subtiele verschillen tussen de weermodellen. Dat is gebruikelijk, maar kan grote gevolgen hebben in het geval van sneeuw. Komende runs blijft dan vooral in de gaten houden of zo'n randstoring blijft terugkeren en welke koers deze dan gaat volgen.

Armand

Citaat van: Dennis789 op do 12 feb 2026 - 18:55Haha.. als die stilvalt dan hebben ze heel wat meer dan Elfstedentochts.. misschien is er hier iemand die kan uitleggen wat er dan precies gebeurd maar ik las iets over een x-aantal graden gemiddelde temperatuurdaling waar je bang van wordt.

Dat is een interessante discussie, maar eigenlijk weten we nog niet zo goed wat er dan gebeurd. Beetje achtergrond info: De Golfstroom is onderdeel van de AMOC (de Atlantische oceaanstroming) en brengt ons een gematigd zeeklimaat. Daardoor hebben we zachte winters en gematigde zomers, met in de regel weinig forse uitschieters.

Er zijn aanwijzingen dat door klimaatverandering de AMOC en daarmee de Golfstroom zwakker wordt en zelfs helemaal kan wegvallen. Of en wanneer dit gebeurd is een eerste grote onbekende. Dat kan al over 10 jaar gebeuren, pas in 2100 of misschien helemaal niet. De huidige wetenschappelijke onderzoeken achten de kans wel reëel dat het voor 2100 gebeurd. Daarbij is de marge natuurlijk nog steeds erg groot.

Dan nog iets wat erg moeilijk maakt. Een hoge CO2 uitstoot versnelt de klimaatverandering en versnelt dus waarschijnlijk ook het stilvallen van de AMOC. Echter bij een hoge CO2 uitstoot zullen de gevolgen van een stilgevallen AMOC ook kleiner zijn. Het versnelt dus het proces van stilvallen, maar tempert de gevolgen.

Wat kan er dan gebeuren als de Golfstroom wegvalt? Dan raken we onze gematigde invloed kwijt. Dan kunnen vooral de winters veel kouder worden. Bij weinig CO2 uitstoot kan het 's winters ruim 10 graden kouder worden dan wat we nu gewend zijn volgens sommige berekeningen! Winters zee-ijs kan dan zelfs tot aan de Noordzee reiken, wat de kou natuurlijk ook weer kan verscherpen. Bij een hogere CO2 uitstoot zal het zeewater warmer zijn, dus zal zee-ijs zich minder snel zuidwaarts kunnen uitbreiden en blijft het 's winters ook warmer.

In de zomer levert het wegvallen van de Golfstroom langere periodes van warmte en vooral droogte op. We krijgen dan echt een landklimaat.

Zo ver is het natuurlijk nog (lang) niet, maar het kan wel een totaal ander klimaat opleveren. Ik vermoed dat het niet zo snel zal lopen; een klimaat veranderd niet op korte tijd en er is zoals hierboven uitgelegd nog veel onzekerheid. Toch zijn het wel enigszins spannende ontwikkelingen, omdat de gevolgen heel groot KUNNEN zijn. Het KNMI heeft er een artikel over geschreven met verschillende interessante links in verwerkt: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/wat-staat-europa-te-wachten-als-de-golfstroom-sterk-verzwakt-amoc-kantelpunt-tipping-point

Koeman038

In Zwolle al de gehele ochtend natte sneeuw. Geen grote hoeveelheden maar wel noemenswaardig.

flyineddy

Hier in zuidoost Drenthe vanochtend motsneeuw. Op daken en grasvelden ligt een dun wit laagje.  8)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.