Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 140728 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

TMCThomas

De sneeuwbuien schuiven zo langzaam maar zeker de korte termijn verwachting in. Harmonie laat wat eerste accumulatie zien in de ochtend van 2 januari, maar laat bij lange na niet zoveel zien als bij EC op hetzelfde tijdstip. En dat terwijl Harmonie toch wel bekend staat om het overdrijven van sneeuwhoeveelheden (met name in net niet net wel situaties zoals deze).

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login
wo 31 dec 2025 - 01:23 #201 Laatste wijziging: wo 31 dec 2025 - 03:33 door TMCThomas

TMCThomas

Interessant, Arome die over het algemeen wat terughoudender is met sneeuwhoeveelheden laat 1 januari al wat accumulatie toe.

EDIT: Kijk zo ken ik harmonie weer, komt nu ook al vrij snel met best forse sneeuwhoeveelheden.

jansen 1980

Morgen . Ik reageer nooit maar lees wel altijd. Emcf komt wederom met prachtige sneeuwkaarten . Waar andere terug houdend zijn. Kan dat te maken met de extra kou in de grond van de laatste nachten.  En eventueel het warme zee water waardoor de buien intense worden. Gr arjan ga zo door mannen.

Der RoX

Het is hier (Leiden) spek en spekglad op de fietspaden na een regenbuitje, dus de kou in de grond klopt wel  :o  :o  :o 
WiNtEr!!11!1!@

Joep

KNMI geeft in haar modelbeoordeling aan dat de hoeverlheden van Ec niet realistisch zijn.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
Tot ongeveer 5 januari is het grootschalige stromingspatroon eenduidig. Wij bevinden ons in koude maritiem polaire lucht met winterse buien. Er is echter een aanzienlijke onzekerheid vanwege kleinschalige storingen (troggen, polar lows) die aan de westflank van het laag over de Noordzee zuid- en bij Nederland zuidoostwaarts trekken. Tot en met 5 januari is er grote (ongeveer 60%) kans op sneeuw van betekenis (dwz 3 cm of meer/etmaal), maar de onzekerheid waar en wanneer de meeste sneeuw valt is groot. Vooralsnog is de kans op 3 januari het grootst. In de hogere delen in het midden en oosten (stuwwallen) en in het zuiden van Limburg is de kans op sneeuw die langer dan een halve dag blijft liggen het grootst. Aan de kust is de neerslagintensiteit duidelijk groter dan verder landinwaarts, dus ook daar kan sneeuw van betekenis vallen. De maximumtemperatuur is sterk afhankelijk van de sterkte van de aanlandige stromingscomponent, aan de kust wordt het 3-5 °C maar landinwaarts kan de temperatuur boven een sneeuwlaag dichtbij nul blijven. De minimumtemperatuur is sterk afhankelijk van opklaringen en windsnelheid. Als de wind wegvalt tijdens opklaringen kan het boven een sneeuwlaag makkelijk meer dan 10 graden vriezen. Overigens moet wel worden opgemerkt dat sneeuw in het EC-model te makkelijk blijft liggen. Tot en met 6 januari vindt in de EC-uitvoer in vooral het westen een accumulatie tot meer dan 30 cm plaats. Dit lijkt niet realistisch. Realistisch lijkt bij aanhoudende buien een accumulatie van 5-10 cm, lokaal nog wat meer (onder actieve buienstraten, vooral in het verlengde van kustconvergentie) Vanaf 6 januari is de voorspelbaarheid laag. De algemene tendens is naar een westelijke stroming, maar de spreiding in de ligging van de afzonderlijke druksystemen is groot. Er blijft, gezien de neerslagkans (circa 60%) een aanzienlijke lagedrukinvloed. Wanneer lagedrukgebieden ten zuid(westen) van Nederland oost- of zuidoostwaarts trekken verkeren we in koude lucht zodat sneeuw mogelijk blijft. De kans op sneeuw van betekenis neemt na 5 januari gestaag af, naar ongeveer 10% op 10 januari. De temperatuurverdeling blijft na 6 januari aanvankelijk aan de koude kant. Mogelijk is er een (sterk) negatieve bias als gevolg van het te langzaam smelten van een (te dikke) sneeuwlaag in het EC-model.
wo 31 dec 2025 - 09:25 #205 Laatste wijziging: wo 31 dec 2025 - 10:04 door Joep

Joep

Hieronder de sneeuwval hoeveelheden t/m zo/ma.
Modellen EC, GFS en Icon
GFS geeft ook aardig wat. Icon met name in westen.
Overigens is het hier spekglad op de weg

Pluim EC is weer heel mooi.

TMCThomas

Het blijft bijzonder hoe consistent EC de grote hoeveelheid sneeuw berekent, ik kan me de laatste keer eigenlijk niet herinneren dat het zo enthousiast was wat betreft sneeuwval. Het is natuurlijk de vraag hoe realistisch dit is maar 2 weken lang een sneeuwdek van op vrij grote schaal meer dan 20cm en lokaal meer dan 30cm in de kaarten is natuurlijk erg bijzonder! Ik kan het me nog maar slecht voorstellen dat het ook echt gaat gebeuren, zelfs al is het maar een paar dagen.

De korte termijn modellen lopen tot 2 januari, bij arome en icon tot de ochtend, harmonie al op de avond. Opvallend is wederom dat Arome het meest enthousiast is (en dan stopt die run nog een stuk eerder ook). Meestal is dat echt Harmonie.

Op de middellange termijn is icon-eu ook opvallend die juist helemaal geen sneeuwdek berekend. Op hetzelfde moment dat EC al tientallen centimeters heeft liggen is er bij icon niks te zien. GFS is iets beter en komt op grote schaal met een dun dekje van enkele centimeters maar het contrast met EC blijft echt gigantisch. Ik ben heel benieuwd welk van de modellen de situatie uiteindelijk het best in de smiezen had! We gaan het zien de komende dagen!

Polarflow85

Citaat van: TMCThomas op wo 31 dec 2025 - 13:29Het blijft bijzonder hoe consistent EC de grote hoeveelheid sneeuw berekent, ik kan me de laatste keer eigenlijk niet herinneren dat het zo enthousiast was wat betreft sneeuwval. Het is natuurlijk de vraag hoe realistisch dit is maar 2 weken lang een sneeuwdek van op vrij grote schaal meer dan 20cm en lokaal meer dan 30cm in de kaarten is natuurlijk erg bijzonder! Ik kan het me nog maar slecht voorstellen dat het ook echt gaat gebeuren, zelfs al is het maar een paar dagen.

We gaan het zien, Thomas. Ik hoop dat het wél uitkomt 😛 ook al is het misschien niet zo waarschijnlijk...

Trouwens, wel leuk om te zien hoe actief het forum de laatste tijd is!

TMCThomas

Citaat van: Snowfreak op wo 31 dec 2025 - 13:36We gaan het zien, Thomas. Ik hoop dat het wél uitkomt 😛

Anders ik wel ja haha, wat zou dat toch leuk zijn.

Het is eigenlijk een beetje tegen beter weten in, als je de gemiddelde van alle modellen erbij pakt voor prikpunt de bilt op het moment dat er de meeste sneeuw ligt (t/m 7 januari) dan zien we:

ECMWF: 21cm (later in de run 30+CM)
GFS: ~1cm
UKMO: ~0cm
GEM: ~0.5cm
ICON: 0cm
Arpege: ~0.5cm
WRF: ~0.5cm

Als we deze situatie hadden maar dan met GFS ipv EC had ik me er niet zoveel van aangetrokken. Maar het feit dat het EC is combinatie met de korte termijnmodellen die ook best enthousiast zijn geeft hoop. Als EC ook maar een beetje uitkomt zou dat wel echt een knappe prestatie zijn.

Der RoX

We gaan het zien. Er zijn hier iig al genoeg verrassingen geweest zoals gistermiddag een heel klein hagelbuitje, de plaatselijke ijzel vanochtend, de mistige vorstnachten etc.

Hopelijk klapt niet weer de boel om en gaan we een leuke winterse tijd tegemoet!
WiNtEr!!11!1!@

Lucas

Citaat van: TMCThomas op wo 31 dec 2025 - 13:29Het blijft bijzonder hoe consistent EC de grote hoeveelheid sneeuw berekent, ik kan me de laatste keer eigenlijk niet herinneren dat het zo enthousiast was wat betreft sneeuwval.

Ik denk dat dat 10 december 2017 is geweest, al werd die 40 centimeter nergens gehaald. Ik had toen 22 centimeter, uiteindelijk brachten twee neerslagzones dit mooie aantal. Overigens is 22 cm wel meer dan de 15-17 die het model hier toen berekende 8)

Aanhoudende sneeuwval

Armand

Precies wat Thomas zegt; het feit dat EC met dit soort kaarten komt ipv bijvoorbeeld GFS of GEM maakt het wel bijzonder. Het lijkt me nog steeds te overdreven op grote schaal, maar op (zeer) kleine schaal kan ik het me best voorstellen als er plekken zijn waar urenlang buien overtrekken.

Wel goed nieuws voor de Ardennen, Eiffel en Sauerland. Daar valt praktisch alle neerslag vanaf morgen gewoon als sneeuw. Wat een beetje hoogte in dit soort situaties al kan doen. Daar zijn aantallen van ruim 20cm een stuk waarschijnlijker.

Dit zal mijn laatste bericht zijn van 2025, dus bij deze wil ik iedereen een hele fijne jaarwisseling wensen!!  ;D 2025 was op weerkundig gebied niet het meest interessante jaar, al eindigen we nu voor de winterliefhebber wel met een hoop spanning. Laten we hopen dat 2026 het eindelijk weer eens gaat waarmaken qua winterweer!  ;D
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Duckstad_in_the_snow

Armand, Thomas en andere schrijvers, bedankt namens alle stille lezers, voor jullie waardevolle en informatieve stukjes!
Voor iedereen een heel fijn en gelukkig nieuwjaar!
wo 31 dec 2025 - 15:38 #213 Laatste wijziging: wo 31 dec 2025 - 15:53 door TMCThomas

Noordenwind

CiteerHet is eigenlijk een beetje tegen beter weten in, als je de gemiddelde van alle modellen erbij pakt voor prikpunt de bilt op het moment dat er de meeste sneeuw ligt (t/m 7 januari) dan zien we:

Als we deze situatie hadden maar dan met GFS ipv EC had ik me er niet zoveel van aangetrokken. Maar het feit dat het EC is combinatie met de korte termijnmodellen die ook best enthousiast zijn geeft hoop. Als EC ook maar een beetje uitkomt zou dat wel echt een knappe prestatie zijn.

Om het positief te houden,
Afgelopen Februari zou er in het noorden een dekje vallen van enkele centimeters. Uiteindelijk viel er daar op grotere schaal 5-10cm en zelfs een strook met 20+. Het kan dus ook verrassen.

Ruud Hellmann

NU valt wel op dat de weermannen het niet weten als er geen klassieke westcirculatie is. De berichten gaan alle kanten op en de pluim waaiert ook ver uit. Maar ik hoor de dat AI komend jaar de verwachtingen sterk gaat verbeteren.

Eveline

Woehoeeee, sneeuw op de kaarten en het is hier weer druk! Old skool forummen  8) ben heel benieuwd wat er uit gaat komen van de kaarten!

olivetomato

Citaat van: Eveline op wo 31 dec 2025 - 16:04Woehoeeee, sneeuw op de kaarten en het is hier weer druk! Old skool forummen  8) ben heel benieuwd wat er uit gaat komen van de kaarten!

Rustig, rustig!!! Adem in... Adem uit.  ;D
Shine on you crazy Diamond

martYn

Allemaal fijne jaarwisseling!
Bedankt voor de input die hier wordt geleverd. Ik lees en volg graag, en voor mezelf zijn er naar dit weekend toe weer ouderwets wat kriebels. Mooi!
Geniet ervan 🎆

Der RoX

Deze vriend ziet er iig niet veel in. Ja terrasjesweer de 14e 😂
WiNtEr!!11!1!@

Zynex

Gelukkig bakt de GFS de laatste winters er helemaal niets van!