Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 25451 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

Mdelaat97, Akito, Ash1991, riddler, olivetomato, Jasneker, frosty, Mafkees, VKG, frankaloe, TMCThomas, Stephanie, MaikelNL, Lothiriel, Invicta, Erwin1988, Basta1900!, marctsm, gaz753, Gnomeo, Der RoX, Extremissimorum, martYn, Fryslân82, Basxt, Timmeht, JurriaanvL, Mooj65C, Gerald-96 en 24 gasten bekijken dit topic.

Jeroen22

Ad meld nu kans op 5 cm vrijdagochtend. Maar niet zeker waar het valt. Dus kan plaatselijk zijn. ??

Der RoX

AD kijkt voornamelijk naar KNMI/Buienradar en zo doet iedere outlet zijn eigen ding. Daarom zie je vaak verschillen in onderlinge verwachtingen, buiten dat iets daadwerkelijk uitkomt of niet
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Een fijne jaarwisseling inderdaad!

Kijk Arome is gaan! Constante buientreinen! Dan kan het hard gaan. En dat pas op 2 januari.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Citaat van: Jeroen22 op Vandaag om 16:30Dus kan plaatselijk zijn. ??

Ja het nadeel van een situatie met buien zoals deze is dat als je pech hebt de buien langs je optrekken. Als je heel veel pech hebt kan het zelfs droog blijven en zit je zonder sneeuw. Het is enorm lastig te voorspellen waar de buien precies gaan vallen de komende dagen. Dus lokaal kunnen verschillen erg groot zijn.

olivetomato

Ik denk dan maar zo, alle 'verwachtingen' zo lezend... "Er zal hier de komende dagen vast wel een vlokje sneeuw vallen".

Dan ben ik al blij en kan het alleen maar meevallen...

Fijne jaarwisseling iedereen.. Veel plezier met je uiteinde!

En heel veel dank aan alle regelmatige posters (TMCThomas, Armand, Der RoX, Joep, Extremissimorum, zwoof en zo kan ik nog wel even doorgaan... Thanks!!!)
Shine on you crazy Diamond

flyineddy

Ik sluit me aan bij Armand, heel mooi om EC eindelijk weer eens met mooie winter kaarten te zien komen. Uiteraard wel een beetje zorgelijk dat die er redelijk alleen voor staat, hoewel de korte termijn modellen wel al een goed begin tonen.

Aan iedereen hier een hele fijne jaarwisseling en een gelukkig 2026!
En iedereen ook bedankt voor alle bijdragen aan het forum, of voor het lezen!

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

olivetomato

Citaat van: flyineddy op Vandaag om 17:32Ik sluit me aan bij Armand, heel mooi om EC eindelijk weer eens met mooie winter kaarten te zien komen. Uiteraard wel een beetje zorgelijk dat die er redelijk alleen voor staat, hoewel de korte termijn modellen wel al een goed begin tonen.

Aan iedereen hier een hele fijne jaarwisseling en een gelukkig 2026!
En iedereen ook bedankt voor alle bijdragen aan het forum, of voor het lezen!

Eddy.

En dan vergeet ik Eddy  :o
Shine on you crazy Diamond

flyineddy

Citaat van: olivetomato op Vandaag om 17:39En dan vergeet ik Eddy  :o

Ik vergeef het je.  ;)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

4seasons

Citaat van: olivetomato op Vandaag om 17:04Ik denk dan maar zo, alle 'verwachtingen' zo lezend... "Er zal hier de komende dagen vast wel een vlokje sneeuw vallen".

Dan ben ik al blij en kan het alleen maar meevallen...

Fijne jaarwisseling iedereen.. Veel plezier met je uiteinde!

En heel veel dank aan alle regelmatige posters (TMCThomas, Armand, Der RoX, Joep, Extremissimorum, zwoof en zo kan ik nog wel even doorgaan... Thanks!!!)

Sluit ik mij helemaal bij aan. ;D

Allemaal een hele fijne EN veilige jaarwisseling.

4seasons

NB

In verband met de (komende) weersomstandigenheden nog deze info:

Wat zie ik op het radarbeeld in de kaart?

zie je actuele beelden van de neerslagradar van het KNMI waar in ons land neerslag valt en hoe intensief die neerslag is.
Elke vijf minuten wordt uit de waarnemingen van de KNMI-neerslagradars in Herwijnen en Den Helder een beeld samengesteld.
De intensiteit van de neerslag is in verschillende kleuren aangegeven.
Ook kun je tot 6 uur terug in de tijd kijken en 2 uur vooruit.
Verwachte neerslagbeelden worden berekend uit de waargenomen neerslagbeelden.
In het algemeen geldt dat naarmate de verwachtingstermijn langer wordt, de neerslagbeelden minder betrouwbaar zijn.

Soorten gladheid
Gladheid kan op drie manieren ontstaan:
•   Bevriezing van natte weggedeelten
Deze gladheid ontstaat wanneer een vochtig wegdek onder het vriespunt komt en er onvoldoende zout ligt. Het aanwezige vocht bevriest tot een ijslaag. Dit is te voorkomen door preventief te strooien.
•   Condensatiegladheid
Langzame vochttoevoer uit de lucht kan rijpvorming veroorzaken wanneer het wegdek kouder is dan het dauwpunt, zoals bij bruggen en viaducten. Daalt het wegdek eerst onder het vriespunt en treedt daarna condensatie op, dan ontstaan ijskristallen op het wegdek.
•   Neerslag
IJzel, sneeuw en hagel. IJzel is regen die een ijslaag vormt zodra het op een koude weg valt.

Legenda (aan de rechterkant met de iconen, hier plaatsen lukt niet
 Strooien
 Rijden
 Niet actief
 Route waar de afgelopen 6 uur is gestrooid

4.3 Wegdektemperatuur (deze is pas zichtbaar nadat u heeft ingezoomd)
-10℃0℃10℃
10℃25℃40℃

Ook live-beelden van de rijkswegen (icoontje rechts = live-beelden)

Info te volgen via:
https://rijkswaterstaatstrooit.nl/

vossejongk

Praatje van Weerplaza verduidelijkt het eea mooi

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login