Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 7

Topic gezien door 205928 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, di 15 jan 2013 - 22:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

TimK21

Oh god, en ik moet zondagmiddag met de trein. Dat gaat dus een dráááma worden.
Zo vroeg mogelijk gaan, dan is het nog 't minst erg hoop ik. Al zie ik verschillende kaarten aangeven dat 't vanaf 6 uur 's ochtends hier in het oosten al kan gaan sneeuwen. Hopen op wat uren uitstel, en dat ik dan rond 12 uur nog wel redelijk ongedeerd kan reizen van Doetinchem naar Nijmegen...
Challenge accepted!

Lucas

Citaat van: TimK21 op do 17 jan 2013 - 23:22
Oh god, en ik moet zondagmiddag met de trein. Dat gaat dus een dráááma worden.
Zo vroeg mogelijk gaan, dan is het nog 't minst erg hoop ik. Al zie ik verschillende kaarten aangeven dat 't vanaf 6 uur 's ochtends hier in het oosten al kan gaan sneeuwen. Hopen op wat uren uitstel, en dat ik dan rond 12 uur nog wel redelijk ongedeerd kan reizen van Doetinchem naar Nijmegen...

Met de Arriva? vergeet het maar;)
Aanhoudende sneeuwval

Arend

Citaat van: wimbaens op do 17 jan 2013 - 23:12
Volgens de 18u-run van GFS zeker een tijd regen, 850hPa temperatuur gewoon positief.

Lijkt er op dat er in België en het zuiden van NL in eerste instantie een mix (regen, sneeuw, ijzel) gaat vallen, overgaand in sneeuw. Maar nog vele runs te gaan, zal nog wel een paar keer veranderen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

gilleeesss

Ik ga dan maar eens ;) benieuwd of er morgen wel degelijk iets valt savonds :) Aaan iedereen een warme nacht toegewenst xD Vanaf morgen ook de hirlam die tot zondag kan kijken ;) .. Ik denk nederland nu het meeste sneeuw

edit : btw gfs oper vanaf volgende week vrijdag met regen/dooi ;) maar denk wel dat het weer warme word vanaf dan ;) .. Slaapze


wimbaens

Citaat van: PatrickM op do 17 jan 2013 - 23:21
850hPa is wel negatief volgensmij, alleen maar -1 a -2 en in het zuiden positief.. Correct me if I'm wrong. :)

Dat klopt, alleen heb je normaal -5°C op die hoogte nodig voor droge sneeuw. Maar zoals hierboven al gezegd is, het zal nog wel een aantal keren veranderen eer het zover is.

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

xzaz

De warmte zit wel erg dichtbij, er hoeft maar iets te gebeuren en we zitten aan de andere kant van de streep.
De winter is nog niet eens begonnen!

Weerextrem

Citaat van: xzaz op do 17 jan 2013 - 23:34
De warmte zit wel erg dichtbij, er hoeft maar iets te gebeuren en we zitten aan de andere kant van de streep.

ahja volgens CMA krijgen we nog een lange winter tegenmoet! (2 dagen beetje tot geen dooi) en rest van de dagen -4 tot -6 en zelfs midden nl -6 tot -8

jones

Wordt gewoon sneeuw in de hele Benelux zondag/maandag. Het is niet omdat er een model (en dan nog wel de welbekende 18z van GFS) wat regen geeft, dat dat ook zo gaat zijn. Op de pluimen komt er amper een member boven 0, EC laat ook een ijsdag zien met sneeuw!

grizzrh

alle kaarten wat ik tot nu toe gezien heb van temp 850 hPa staan in de minus voor zondag en maandag.
Alleen de GFS zegt dat er een opwarming is op 850 hPa..
Doenrade, Limburg

Pieter Polar

Bussum meldt lichte sneeuwval!!! :D

grizzrh

Doenrade, Limburg

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

TimK21

Citaat van: Lucas op do 17 jan 2013 - 23:25
Met de Arriva? vergeet het maar;)

Inderdaad, met de Arriva. Kijk er nu al tegenop ;)
Challenge accepted!

grizzrh

Doenrade, Limburg

Johann

Citaat van: grizzrh op do 17 jan 2013 - 23:52
alle kaarten wat ik tot nu toe gezien heb van temp 850 hPa staan in de minus voor zondag en maandag.
Alleen de GFS zegt dat er een opwarming is op 850 hPa..

Opwarming bij EC is er wel degelijk (graaf of 6 mediaan), echter nog koud genoeg voor sneeuw !

Kaarten T850hPa prikpunt Leeuwarden en Amsterdam (EC12 50members 240H)


stratocumulus

Nou, bovenlucht warmt wel iets op bij dat laag in de buurt, is een warmtefront wat over ons heen komt. De vraag is, hoever komt het front. De neerslagzone van warmtefronten kan zich uitstrekken tot ver voor het front zelf.

Bovendien, als de 850 tot min twee op zou warmen, zou dit door de neerslag alsnog af kunnen koelen, ligt aan de intensiteit. Er zijn dus nogal wat onzekere factoren wbt de sneeuwval en hoeveelheid. Snowcasten is echt leuk!

Ps. Duidelijk, Johann, danke!

grizzrh

Citaat van: Johann op vr 18 jan 2013 - 00:02
Opwarming bij EC is er wel degelijk (graaf of 6 mediaan), echter nog koud genoeg voor sneeuw !

Kaarten T850hPa prikpunt Leeuwarden en Amsterdam (EC12 50members 240H)

Thanks voor je inzage Johann!! klinkt goed hoor, nu maar hopen dat het in Zuid/Zuid-Oost ook koud genoeg is.
Alle neerslag wat er getoont wordt wordt overigens getoond als sneeuw op alle kaarten dus zou wel goed komen waarschijnlijk he!
Doenrade, Limburg

Marco uit Hangar 5

Citaat van: wimbaens op do 17 jan 2013 - 23:12
Volgens de 18u-run van GFS zeker een tijd regen, 850hPa temperatuur gewoon positief.

Ik heb ergens gelezen dat GFS beter niet gebruikt kan worden op dit moment, er zit een fout in het model.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Powered by EzPortal