Zomer discussietopic 2026

Topic gezien door 18182 bezoekers
Gestart door Armand, ma 01 jun 2026 - 14:02

Vorige topic - Volgende topic

Goldeagle, frosty, Alrik94 en 4 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Voor alle klimaatontkenners en andere geïnteresseerden: een zeer inzichtelijke infographic van de NOS over de huidige hittegolf in een opwarmend Europees klimaat.

Special - De nieuwe Nederlandse zomer?

Serge

Citaat van: svdveen op vr 26 jun 2026 - 19:40Welke app is dit?... geen app, 2 meter censor van mij wp  8)
Waar is mijn cape

zwoof

Citaat van: Extremissimorum op za 27 jun 2026 - 14:54Voor alle klimaatontkenners en andere geïnteresseerden: een zeer inzichtelijke infographic van de NOS over de huidige hittegolf in een opwarmend Europees klimaat.

Echt hele goede , duidelijke informatie. Doen ze goed bij de NOS.   :)

geldersscheepje

Uit het niets ineens onweer bij 25 graden en aantrekkende wind. Kwartier geleden nog niets aan de hand.

TMCThomas

Avondpluim niet veel veranderd ten opzichte van vanochtend. Binnenland aanhoudend 25+, op termijn gemiddelde richting de 30 graden.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

JerryL

Citaat van: Extremissimorum op za 27 jun 2026 - 14:54Voor alle klimaatontkenners en andere geïnteresseerden: een zeer inzichtelijke infographic van de NOS over de huidige hittegolf in een opwarmend Europees klimaat.

Duidelijk verhaal. Momenteel zijn er volop onderzoeken naar fabrieken die zich richten op Carbon Dioxide Removal. Daarmee kan CO2 uit de lucht worden gehaald. Momenteel zitten we op 420 ppm. Het pre-industriële niveau was 280 ppm. Maar wat mij betreft zouden we moeten gaan voor afkoeling van de aarde in plaats van het stoppen van de opwarming. Dus hup afzuigen tot 200 ppm.

Indien alle landen slechts 1% van hun BBP inzetten zou dit niveau gelet op de technologische vooruitgang die AI+quantum ons gaat brengen sneller gehaald kunnen worden dan wij ons nu kunnen voorstellen.

Opwarming stoppen is niet genoeg, afkoelen die hap. En flink ook.

ThaGhostNL

Graag de klimaat discussies in het daarvoor bestemde Klimatologie board houden.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.
Gisteren om 20:26 #207 Laatste wijziging: Gisteren om 21:06 door Extremissimorum

Extremissimorum

Nou, speciaal voor alle liefhebbers van hitte anno 2026, een korte analyse van de komende termijn.

Aankomende week is het randje frisjes met temperaturen tussen 20 en 25 graden. Weinig neerslag ook!

Daarna verscherpen de heel warme scenario's vanaf eind volgend weekend. Oogt echter fragieler dan de afgelopen dagen en lijkt (dus) een minder lang leven beschoren te zijn. Hittepiek op 8 juli?
Er is dus ook een risico op een langere periode met temperaturen op 'normale' waarden.

Serieus onweer gaan we voorlopig niet zien, maar gisteren overtreffen zal niet alleen deze zomer, maar de komende járen erg moeilijk te overtreffen zijn.

dondertje127

Citaat van: TMCThomas op za 27 jun 2026 - 23:23Avondpluim niet veel veranderd ten opzichte van vanochtend. Binnenland aanhoudend 25+, op termijn gemiddelde richting de 30 graden.

Die onderste pluim lijkt me prima  :)

Extremissimorum

EC12 heeft er geen zin meer in ofzo??? De nieuwe run laadt niet.

Intussen mag Europa hopen dat de oper van GFS18 niet uitkomt. Krankzinnige run met uiteindelijk een volledig Europese blokkade - temperaturen in heel het vasteland ruim boven de 30 en in NL tot 42 graden.

Als dat uitkomt ga ik emigreren naar N-Scandinavië.  :o

vivalavida

EC is gesmolten denk ik ja. Hilarisch

rikmulder

Citaat van: Extremissimorum op Vandaag om 01:22Intussen mag Europa hopen dat de oper van GFS18 niet uitkomt. Krankzinnige run met uiteindelijk een volledig Europese blokkade - temperaturen in heel het vasteland ruim boven de 30 en in NL tot 42 graden.

Als dat uitkomt ga ik emigreren naar N-Scandinavië.  :o

Dit jaar expres al gekozen voor een vakantie in Zweden, maar laat dit toch maar even niet uitkomen.

Wel heerlijk om de boel even te luchten nu. Vanochtend in anderhalf uur de kamertemperatuur van 26.5 naar 22.5 zien gaan. Ter vergelijking, gisteren duurde het de hele avond voor die van 28.5 naar 28 ging  8)

Tyshane

Citaat van: rikmulder op Vandaag om 08:51Dit jaar expres al gekozen voor een vakantie in Zweden, maar laat dit toch maar even niet uitkomen.

Wel heerlijk om de boel even te luchten nu. Vanochtend in anderhalf uur de kamertemperatuur van 26.5 naar 22.5 zien gaan. Ter vergelijking, gisteren duurde het de hele avond voor die van 28.5 naar 28 ging  8)

Doe je goed! Hier van 27 naar 24, ook wel een voelbaar verschil. In de slaapkamer heb ik airco en sliep in 19 graden, voelde haast koud aan.  ;D

Armand

Zo dan, de waarschuwingenkaart van het KNMI is weer 'grijs' gekleurd, wat betekent dat we een einde hebben gemaakt een een bijzondere periode. We hebben alle kleurcodes wel gehad voor hitte met behoorlijk warme temperaturen, zeker voor juni. Vrijdag 26 juni stak er met kop en schouders bovenuit. Alleen Vlissingen, Vlieland en Terschelling kwamen met een ruime 33 graden als maximumtemperatuur, alle andere stations in het land zaten (ruim) boven de 35 graden! Het Limburgse Ell kwam met 39,4 graden dichtbij de 40 graden grens. De hitte werd vervolgens afgestraft door meerdere rondes (zwaar) onweer die grote delen van het land troffen.

Een hoogzomerse periode met eigenlijk een bijzondere samenstelling: Zeer hete temperaturen, ook 's nachts, die in het teken staan van ons veranderende klimaat, gecombineerd met klassieke onweerssituaties die we juist kennen van situaties uit het verleden.

Vanaf vandaag zitten we in een mildere luchtsoort, zonder dat het echt fris wordt. Voor de Bilt wordt het een kwestie van tijd voordat er een einde komt aan de landelijke hittegolf. Dat kan vandaag al gebeuren. Met name in het zuiden en zuidoosten wordt het spannend hoe lang de hittegolf daar regionaal nog kan doorgaan. Volgens de pluim van regio zuid is er een reële kans dat het komende dagen nog 25 graden of warmer wordt:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Echter het kan natuurlijk altijd één dag 'misgaan'. Op termijn zit er nog altijd een nieuwe opwarming in met wel veel onzekerheid. Er zitten veel opties in qua temperatuur, maar het lijkt allemaal onder invloed van het Azorenhoog (of uitloper ervan) te blijven. Neerslagkansen zijn daarbij dus ook erg klein. De Hoofdberekening zit ditmaal weer wat bovenin de pluim en komt alweer met minstens 6 à 7 dagen tropische temperaturen op rij.

Het kán, met de nadruk op kan, nu al een zeer bijzondere zomer gaan worden als we daadwerkelijk weer de tropische temperaturen ingaan begin juli. De kans is dan ook aanwezig dat we ofwel met een recordlange regionale hittegolf verdergaan, of een 3e regionale hittegolf nog voordat we op de helft van zomer beland zijn... Dat zou ronduit bizar te noemen zijn!  :o

Echter zeker is dat natuurlijk nog allerminst, er is ook een cluster die het met 20-25 graden een stuk koeler houdt.

Komende week zijn we in elk geval begonnen aan een zeer aangenaam weertype met grofweg temperaturen tussen de 22 en 28 graden. Daarbij genoeg ruimte voor de zon, maar ook eens periodes met meer bewolking en een enkel buitje. Een verfrissende, aanwezige wind uit de west tot noordwesthoek maakt het nog eens extra aangenaam. Zeker aan de kustregio's kan het gewoon fris gaan aanvoelen met de hitte van afgelopen week nog in het geheugen. De meeste mensen zullen dat echter geen probleem vinden lijkt me zo!  ;D
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Tyshane

Citaat van: Armand op Vandaag om 10:03Komende week zijn we in elk geval begonnen aan een zeer aangenaam weertype met grofweg temperaturen tussen de 22 en 28 graden. Daarbij genoeg ruimte voor de zon, maar ook eens periodes met meer bewolking en een enkel buitje. Een verfrissende, aanwezige wind uit de west tot noordwesthoek maakt het nog eens extra aangenaam. Zeker aan de kustregio's kan het gewoon fris gaan aanvoelen met de hitte van afgelopen week nog in het geheugen. De meeste mensen zullen dat echter geen probleem vinden lijkt me zo!  ;D

Weer een mooie uiteenzetting van een meteorologisch gezien zeer bijzondere setting voor Nederland!  8)
Vandaag om 13:09 #215 Laatste wijziging: Vandaag om 17:47 door TMCThomas

TMCThomas

Ook GFS 06z* heeft er weer zin in, een opvallend warme run met op 2 dagen zelfs de 40+. 850hpa temperaturen stijgen in deze run naar 24-25 graden boven Nederland wat aan de grond zelfs een lokale 43 graden mogelijk maakt! Zoals Armand ook al aangaf is de potentie tot nieuwe hitte duidelijk aanwezig. Om echt tot zo'n hitte record te komen moet wel echt alles precies goed vallen, gezien de termijn en onzekerheid is dat nog niet realistisch.

Eerste lokale 40'er van GFS 06z volgende week woensdag

Later diezelfde week (op zaterdag) landelijk 40+ met 43 graden in het oosten

X-treme

41 graden in het noordwesten, lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
Maar ja, het is een jaar van de warmte records, dus wie weet 🤔
Ondanks dat ik van de extremen ben, hoeft het van mij niet 😅
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Armand

Het is inderdaad zeer bijzonder waar GFS sommige runs weer mee komt, onder andere deze 06z run. Synoptisch gezien is het beeld vrij vergelijkbaar met afgelopen week: steeds een nieuwe uitloper van het Azorenhoog die Omegablokkades vormt ten noorden/oosten van onze omgeving en daarmee voortdurend tropische luchtmassa's naar ons stuurt.

Dat vind ik vrij opvallend. Meestal schakelen we na zo'n overheersend regime van afgelopen weken over naar een meer gematigd luchtdrukpatroon. We zouden volgens de huidige berekeningen dan echter al snel weer kunnen overschakelen naar de eerder genoemde tropische variant. Er is logischerwijs wel genoeg onzekerheid qua temperatuur, ook te zien bij de EC pluim hierboven. Het kan gerust nog veranderen komende runs. Alleen het signaal in de pluim, het gemak waarmee GFS weer 40'tiggers eruit gooit en bijvoorbeeld ook de hete sub-seasonal forecast waar EC mee komt, maken het voor mij niet ondenkbaar dat we snel weer in de tropische waardes terecht kunnen komen.

Ik heb voor mijn omgeving (Zuid-Limburg) even de maximumtemperaturen die GFS06z berekent achter elkaar gezet, rekende vanaf vandaag:
26-25-26-28-28-27-30-29-34-41-33-37-42-34-32-36 en dat volgend op de huidige hittegolf (afgerond voor Maastricht): 26-26-32-34-31-31-29-29-35-34-37-36-30

Dat zou toch echt enorme waanzin zijn als zo'n scenario gaat uitkomen... Nogmaals, veel te vroeg om daar een zinnige uitspraak over te doen, maar indrukwekkend om toch even door te nemen  ;)
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

vivalavida

Citaat van: vivalavida op zo 21 jun 2026 - 19:30Kssssst thomas. Weg met die kaart  :(  :'(

Is toch ook niet meer te doen voor alle leerlingen, veel scholen zonder airco

Ik herhaal mijn uitspraak van vorige week gewoon even "naar" je  :P  ;D