Onweerskansen 2026 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 16955 bezoekers
Gestart door Armand, di 10 mrt 2026 - 10:53

Vorige topic - Volgende topic

Casah, Mdelaat97, vivalavida, tinokremer (+ 1 verborgen) en 6 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt weer drama, net zoals vorig jaar)
10-15 dagen (Zeer weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40+ dagen (Extreem veel)

Stemmen sluit: di 20 apr 2027 - 21:05

Tyshane

Citaat van: Maxim op Vandaag om 02:44Ja prachtig!

Hopelijk valt de schade overal wat mee

Dat is altijd het dubbele van deze hobby, de schade die het kan maken...

Tyshane

Inmiddels gaat het goed tekeer hier, wel 5 ontladingen cc en cg per seconde! Veel regen en harde windstoten!  8) Mooie lichtshow!  ;D

ThaGhostNL

Mooi om weer eens een klassiek goed opgelijnde squall mee te maken, dat komt boven Nederland niet heel vaak voor. Altijd goed voor enorm veel ontladingen, shelf clouds en rol wolken. Hoop dat iedereen die in het volle windveld hebben gezeten niet al te veel schade hebben, zag op een aantal officiële meet stations windvlagen van 90 tot 100 km/h voorbij komen. 

Hier nog een paar fotos:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

TMCThomas

Zowel wind en onweer vielen hier wel mee, brak hier net een beetje op

flyineddy

Dat was een best apparaat vanochtend bij Gieten.

Ik zal later nog wat meer foto's plaatsen in mijn eigen topic.  8)

Trouwens mooi om al die activiteit hier weer eens te zien! Bedankt iedereen!
Waar een beetje sensationeel onweer wel niet goed voor is.  :D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Tyshane

Citaat van: flyineddy op Vandaag om 07:53Dat was een best apparaat vanochtend bij Gieten.

Ik zal later nog wat meer foto's plaatsen in mijn eigen topic.  8)

Trouwens mooi om al die activiteit hier weer eens te zien! Bedankt iedereen!
Waar een beetje sensationeel onweer wel niet goed voor is.  :D

Eddy.

Mooie plaat Eddy en fraaie wolken! Inderdaad leuk om de activiteit hier weer eens te zien, ouderwets gezellig!  8)

rikmulder

Iedereen een goedemorgen, wat was dit genieten gisteren en vanacht. Eerst uren onweer in Zeeland, daarna tijdens de rit naar Utrecht een half uur in een gigantische onweersbui gereden waarbij de bliksem letterlijk overal om me heen insloeg op de toren bij Goedereede, op windmolens en op water. Lang leve vrij uitzicht (hebben we niet in Utrecht). Leuke bijkomstigheid, ik reed weg met 21.5 graden en 45 minuten later stond 34 graden op mijn display. Bizar.

In de avond nog een uurtje gefietst rond Utrecht en daarbij dankzij forum steeds omhoog kijkend of er al wat kwam.

Om half tien, nog zittend op de fiets, met de buren pratend over het onweer van vorige week begon het geflits. Daarna uren in de tuin gezeten en genoten van het schouwspel. Wat ging het tekeer, leek wel of we in de discotheek zaten. Getwijfeld daarna of ik op zou blijven tot drie uur voor het vervolg, maar ivm wedstrijd van maandagnacht toch voor maar wat extra slaap gekozen.

Om drie uur toch wakker van het vervolg en wat ging het tekeer. Ook nu weer genieten van wind, stortregen en natuurlijk heel veel geflits en gedonder.

Heb nog nooit zo vaak ge-F5'd als de afgelopen 24 uur. Wat een voorpret in dit topic en een climax de uren daarna. Denk dat ik niet de enige was, dank iedereen voor de bijdrage  ;D

Nadeel is dat afgelopen etmaal moeilijk te overtreffen zal zijn, maar wie weet. Zag dat na volgende week er misschien weer een nieuwe warmteperiode aan kan komen.

Voor nu, iedereen met kleine oogjes even lekker bijkomen en geniet van deze (nu alweer warme) zondag  :)

Tyshane

Citaat van: rikmulder op Vandaag om 09:15Iedereen een goedemorgen, wat was dit genieten gisteren en vanacht. Eerst uren onweer in Zeeland, daarna tijdens de rit naar Utrecht een half uur in een gigantische onweersbui gereden waarbij de bliksem letterlijk overal om me heen insloeg op de toren bij Goedereede, op windmolens en op water. Lang leve vrij uitzicht (hebben we niet in Utrecht). Leuke bijkomstigheid, ik reed weg met 21.5 graden en 45 minuten later stond 34 graden op mijn display. Bizar.

Heb nog nooit zo vaak ge-F5'd als de afgelopen 24 uur. Wat een voorpret in dit topic en een climax de uren daarna. Denk dat ik niet de enige was, dank iedereen voor de bijdrage  ;D

Voor nu, iedereen met kleine oogjes even lekker bijkomen en geniet van deze (nu alweer warme) zondag  :)

Wat een leuke en fijne bijdrage is dit! Je hebt er duidelijk van genoten. Op het forum en buiten. Top!  8)

riddler

Goedemorgen, wat een nacht......, dit was echt wel het zwaarste onweer in jaaaaren hier. Vlak om ons heen knetterende en knallende inslagen, wat ook wel terug te zien is in het aantal dakbranden e.d. hier in de regio ZaanstreekWaterland en Amsterdam. Meerdere keren ook hagel gehad en een enorme bliksemshow

Tyshane

Citaat van: TMCThomas op Vandaag om 04:03Zowel wind en onweer vielen hier wel mee, brak hier net een beetje op
Jammer Thomas, volgende keer beter!  8)

Extremissimorum

Ruim 300000 ontladingen tot middernacht, beste mensen! En toen moest de bow echo nog binnentrekken (zie N-België op de afbeelding).

We gaan de 400k voorbij, richting een half miljoen ontladingen, verwacht ik.  :o  :o  :o

Via https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/geografische-overzichten/onweer

Tyshane

Citaat van: Extremissimorum op Vandaag om 11:08Ruim 300000 ontladingen tot middernacht, beste mensen! En toen moest de bow echo nog binnentrekken (zie N-België op de afbeelding). We gaan de 400k voorbij, richting een half miljoen ontladingen, verwacht ik.  :o  :o  :o
Via https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/geografische-overzichten/onweer

Jeetje wat veel, maar ik verwachtte al zoiets. Het ging maar door en ging maar door!  8)

Energizer85

Sinds jaren hier in het westen echt weer eens een mooi seizoen! Gisteravond was oprecht genieten van het spektakel. Maar ook gister vanaf 's ochtends een komen en gaan gezien van zware onweersbuien die net voorbij de kust langstrokken. Prachtige woelige wolkenluchten, en mensen, wat een lichtshow... veel hele felle ontladingen gezien! Viel me op dat er veel ontladingen naar de grond gingen. Terwijl vaak zomers CC hoog in de lucht plaatsvind naar mijn idee.

Echt genoten gisteren!

rikmulder

Citaat van: Extremissimorum op Vandaag om 11:08Ruim 300000 ontladingen tot middernacht, beste mensen! En toen moest de bow echo nog binnentrekken (zie N-België op de afbeelding).

We gaan de 400k voorbij, richting een half miljoen ontladingen, verwacht ik.  :o  :o  :o

Wow, wat een bizarre hoeveelheid. Dacht wel dat het meer zou zijn dan week geleden, maar zóveel meer  ;D

Der RoX

Haha, ja normaliter vermijden de onweersbuien regio Leiden als de pest en zitten we vaak between sheets   8)

Nu hadden we gisteravond voor Leidse begrippen wel extreem veel flitsen, rommels en 1 hoosbuitje, maar zaten we alsnog op het randje van echte gekkigheid zoals cms dikke hagel en rukwinden enzo. Ook amper wind

WiNtEr!!11!1!@

ThaGhostNL

Citaat van: Extremissimorum op Vandaag om 11:08Ruim 300000 ontladingen tot middernacht, beste mensen! En toen moest de bow echo nog binnentrekken (zie N-België op de afbeelding).

...

In de Squall, moment van ontstaan tot uiteenvallen boven midden Nederland is mijn detectie op 463k uitgekomen. Hier moet nog wel een filter correctie op worden gedaan naar de daadwerkelijke hoeveelheid detecties, zitten nog wat verstroorde signalen tussen. Gaat nog wel even duren voordat het gecorrigeerd wordt. De database van de afgelopen 48 uur is bijna 1TB
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Bubba

Het leek wel een stroboscoop zoveel bliksem gezien, het hield niet op, wat een geweld vannacht, en helaas dikke hagelstenen je kan nu precies zien welke auto uit Hilversum komt :'(

GeneralDuke

Was dat van vorige week vrijdag niet ook een squall / bow? Zag er in ieder geval ook indrukwekkend uit toen, misschien wat minder organisatie.

Citaat van: Bubba op Vandaag om 14:21je kan nu precies zien welke auto uit Hilversum komt :'(

10 km verderop niks van dikke hagel, rond middernacht viel er wel hagel maar was denk ik <2 cm. Klonk hard op de ramen maar zag niks liggen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dondertje127

Dit was gisteravond dat monster boven het Westland die huishield, en dat aambeeld reikte later tot aan Nijmegen. Later was er ook bliksem (ook schichten) en als het stil was in de verte heel zacht gerommel toen het wat NO-lijker trok.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.