Onweerskansen 2026 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 11362 bezoekers
Gestart door Armand, di 10 mrt 2026 - 10:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt weer drama, net zoals vorig jaar)
10-15 dagen (Zeer weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40+ dagen (Extreem veel)

Stemmen sluit: di 20 apr 2027 - 21:05

za 20 jun 2026 - 00:39 #120 Laatste wijziging: za 20 jun 2026 - 01:00 door Energizer85

Energizer85

Citaat van: TimK21 op vr 19 jun 2026 - 21:35Geisoleerd buitje over het uiterste oosten, dat is het. Grote complex in Zeeland zuigt alle energie weg. Voor grote delen van midden, oost- en noordoost-nederland gaat het enorm meevallen, zelfs droog blijven. Dat is verder prima hoor, blijft moeilijk te voorspellen. Maar inmiddels is het verloop wel duidelijk.

Eigenlijk heb je weinig aan dit soort bijdragen aan dit forum...er werd al minimaal 2 dagen gerept over nowcasten. Hier was t top. En bij jou misschien minder... tja ook dat was bekend... ik denk dat veel mensen een verpletterende lichtshow hebben gezien

rikmulder

Na gisteren te zijn gaan slapen met open gordijnen en een geweldige lichtshow wordt Utrecht wakker met nog steeds (of alweer?) gerommel. Alles even doorluchten in huis voor de boel weer potdicht gaat vandaag.

Jenkie

Wow... dat was echt een spektakel. Ook in het oosten! Ik moest er even doorheen rijden en vond dat geen pretje... Zulke flitsen gezien dat je gewoon vonken zag nabranden.

Extremissimorum

Hier in Hoorn hebben we denk ik de ideale mix gehad: stroboscopische megaflitsen, die soms wel 3 seconden aanhielden, CB's enzovoort, luide donders en dan vrijwel non-stop. Zelden gezien!

MAAR: de echte neerslag ging beide kanten langs ons. De kern van het gebied splitste bij Purmerend in 2'en, waardoor het hier wel wat regende en vooral in het begin ook flink waaide (windstoten tot 80 km/u), maar de echte regen en hagel(?) is ons daardoor bespaard gebleven.

Wel de show, niet het ongemak. Ideaal!

Goh, wat een avond. Die zal ik mij nog lang heugen.

Kudos aan het KNMI ook trouwens, die in mijn ogen goed op de situatie ingespeeld heeft, met voorwaarschuwing (code geel), verplaatsend code oranje en vooral ook duidelijke communicatie over onzekerheden en mogelijke uitbreidingen. Gisteren kon er van alles gebeuren, maar ook niets, dus communicatie is belangrijk. En dat hebben ze top gedaan.

Maar toch: wanneer gaan we dat nieuwe systeem nou eens in werking zien?

BartR

Citaat van: TimK21 op vr 19 jun 2026 - 21:35Geisoleerd buitje over het uiterste oosten, dat is het. Grote complex in Zeeland zuigt alle energie weg. Voor grote delen van midden, oost- en noordoost-nederland gaat het enorm meevallen, zelfs droog blijven. Dat is verder prima hoor, blijft moeilijk te voorspellen. Maar inmiddels is het verloop wel duidelijk.

Je hebt er echt kijk op. Zonder slag om de arm een ferme uitspraak.
za 20 jun 2026 - 10:56 #125 Laatste wijziging: zo 21 jun 2026 - 10:37 door Joep

Joep

22734 ontladingen gisteren, wat was het genieten 😃
Gezien de windstoten en bliksem helaas ook veel schade

Ps kan geen plaatjes toevoegen

Robert0105

Citaat van: TimK21 op vr 19 jun 2026 - 21:35Geisoleerd buitje over het uiterste oosten, dat is het. Grote complex in Zeeland zuigt alle energie weg. Voor grote delen van midden, oost- en noordoost-nederland gaat het enorm meevallen, zelfs droog blijven. Dat is verder prima hoor, blijft moeilijk te voorspellen. Maar inmiddels is het verloop wel duidelijk.

https://112twente.nl/nieuws/3aERJe7u/noodweer-richt-grote-ravage-aan-in-twente-circa-170-meldingen-wegen-afgesloten-en-autos-beschadigd

Klopt, hier in het oosten was niets aan de hand; omgewaaide bomen en in Hengelo overstromingen...viel reuze mee. ::)
za 20 jun 2026 - 11:26 #127 Laatste wijziging: zo 21 jun 2026 - 13:52 door Extremissimorum

Extremissimorum

Citaat van: Joep op za 20 jun 2026 - 10:5622734 ontladingen gisteren, wat was het genieten 😃
Gezien de windstoten en bliksem helaas ook veel schade

Ps kan geen plaatjes toevoegen

Onweer ging idd natuurlijk nog ver na middernacht door, maar op 19 juni 2026 alleen al tellen we bijna 190000(!) ontladingen.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Bron: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/geografische-overzichten/onweer

Noordenwind

Citaat van: TimK21 op vr 19 jun 2026 - 21:35Geisoleerd buitje over het uiterste oosten, dat is het. Grote complex in Zeeland zuigt alle energie weg. Voor grote delen van midden, oost- en noordoost-nederland gaat het enorm meevallen, zelfs droog blijven. Dat is verder prima hoor, blijft moeilijk te voorspellen. Maar inmiddels is het verloop wel duidelijk.

Zelf dacht ik er ook zo over ;D Ik had niet verwacht dat het complex zich nog oostelijker zou uitbreiden. Blijkt ook maar weer hoe belangrijk de nowcastfactor is in situalties als deze. En met de bijbehorende neerslag is inmiddels ook duidelijk dat deze maand als nat de boeken in gaat.

Zeer veel onweersactiviteit, en intense wind. Fotografisch bijzonder mooi. Voor een vergelijkbare situatie zullen we terug moeten naar September 2022.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

TimK21

Citaat van: Robert0105 op za 20 jun 2026 - 11:07https://112twente.nl/nieuws/3aERJe7u/noodweer-richt-grote-ravage-aan-in-twente-circa-170-meldingen-wegen-afgesloten-en-autos-beschadigd

Klopt, hier in het oosten was niets aan de hand; omgewaaide bomen en in Hengelo overstromingen...viel reuze mee. ::)

Ik zei toch 'grote delen' en niet 'volledig'? De gehele Achterhoek, regio Arnhem/Nijmegen en daaromheen, Oost-Brabant, geheel Limburg met uitzondering van 't uiterste zuiden, allemaal buiten schot.

Ja, ging even stevig tekeer daar. Net zoals de weermodellen ben ik ook niet waterdicht correct. Wil je nu dat ik daarvoor excuses maak ofzo, met je rollende-ogen emoji of hoe moet ik het zien? Apart.
Challenge accepted!

Joep

In westen ontstaat onweersbui

Noordenwind

Komende nacht ook kansen, maar wisselt van run tot run. Van potentie of de volle laag, tot niks. Ook nowcasten dus.
za 20 jun 2026 - 21:29 #132 Laatste wijziging: zo 21 jun 2026 - 18:02 door ThaGhostNL

Extremissimorum

Voor de grap maar even pluim Zuid erbij gehaald. Even lezen, wat deze zegt.

EC12 gaat voor aankomende vrijdag, 6(!) dagen ver dus, voor een pluimgemiddelde maximumtemperatuur van 37(!!!) graden, voorafgegaan door 2 dagen met 35 graden, aldus gemiddelde.

Een gemiddelde, want 40 graden is ook een mogelijkheid. De dag ervoor en erna is die mogelijkheid er ook. Em minima van 20 tot 25 graden.

Morgen en maandag worden de 'koelste' dagen, rond de 30 graden. Neerslag zien we na vannacht mogelijk pas zaterdag weer. Daar komen zonnige, droge dagen voor terug.

Wat is dit voor waanzin?! Morgen begint de zomer pas. 100% code oranje materiaal dit. Levensgevaarlijk voor bepaalde kwetsbare groepen.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.


Edit: deze had eigenlijk in het Zomerdiscussietopic moeten komen. Foutje. @thaghost: kun jij deze post verplaatsen?
Had gekunt als ik je voetnoot eerder had gelezen :)

PatrickM

Wat een prachtige setting afgelopen vrijdag. Ik heb het zo goed mogelijk proberen vast te leggen door middel van onderstaande twee video's!



Dit smaakt naar meer, afwachten wat er de komende tijd nog meer mogelijk is op het gebied van onweer.