Onweerskansen 2026 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 10784 bezoekers
Gestart door Armand, di 10 mrt 2026 - 10:53

Vorige topic - Volgende topic

VentoVivere, Channiej, vivalavida, MaikelNL, Henny, Invicta, VKG en 3 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt weer drama, net zoals vorig jaar)
10-15 dagen (Zeer weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40+ dagen (Extreem veel)

Stemmen sluit: di 20 apr 2027 - 21:05

Energizer85

Citaat van: TimK21 op Gisteren om 20:28Oost-Nederland blijft droog vandaag zo te zien.

Ik zou gewoon even afwachten...

in 10 minuten een stapelwolk net uitgegroeid tot een donderende onweersbui hier in noord Holland.

Daarnaast, t Belgische complex groeit nu gestaag aan.

Zynex

Die bui die over Amsterdam trekt ri Hoorn, hoor ik heerlijk rommelen in de verte. Één mooie flits al gezien.

Extremissimorum

Citaat van: Zynex op Gisteren om 20:50Die bui die over Amsterdam trekt ri Hoorn, hoor ik heerlijk rommelen in de verte. Één mooie flits al gezien.

Ik heb er idd al flink wat meer gezien. In razend tempo gegroeid, fascinerend om te zien! Zeer instabiele lucht hier. En er komt nog wat meer.

Maar dat is niets vergeleken met wat er nu in Zeeland gebeurt. Heeft iemand vanuit daar een update?

TimK21

Citaat van: Energizer85 op Gisteren om 20:35Ik zou gewoon even afwachten...

in 10 minuten een stapelwolk net uitgegroeid tot een donderende onweersbui hier in noord Holland.

Daarnaast, t Belgische complex groeit nu gestaag aan.

Geisoleerd buitje over het uiterste oosten, dat is het. Grote complex in Zeeland zuigt alle energie weg. Voor grote delen van midden, oost- en noordoost-nederland gaat het enorm meevallen, zelfs droog blijven. Dat is verder prima hoor, blijft moeilijk te voorspellen. Maar inmiddels is het verloop wel duidelijk.
Challenge accepted!

Extremissimorum

Windstoot 113 km/u, 7 Bft in Zeeland!  :o
Ook in Amsterdam 77 km/u. Best fors.

Stephanie

Hier, regio Waalwijk, steekt een heel harde wind op. Misschien toch een staartje meepakken zo!

Vindead

Hier in Krimpen aan den IJssel (vlakbij Rotterdam) gaat het even goed los. Behoorlijk wat regen, maar vooral bizar veel ontladingen. In geen jaren meegemaakt dit.

Stephanie

Ook hier ontzettend veel ontladingen te zien, wauw. Ik zit aan de rand van de bui, dus geen regen hier tot nu toe, maar een fantastische lichtshow. Heel veel CCs!

martYn

Wat een chaos ineens. Het werd plots pik zwart icm één grote lichtshow en dikke hagelstenen. Kan me niet herinneren dat ik dit ooit heb meegemaakt zo hier.

rikmulder

Ook Utrecht de volle laag. Heerlijke lichtshow, lijkt nu qua ontladingen ietsjes af te nemen. Kan me niet herinneren wanneer ik zoiets voor het laatst heb gezien hier. Indrukwekkend ❤️

Edit: was korte afname ontladingen, nu weer voluit. Genieten dit!

Joep

Lang geleden dat ik zo enorm veel onweersflitsen heb gezien! en prachtige luchten vooraf

Extremissimorum

Nou, nu maar code oranje voor de rest van NL, uitgezonderd de drie provincies van eerder.

Zo zonde dat vandaag niet het nieuwe systeem getest is. Dit is werkelijk waar een waanzinnige dag hiervoor.

Ruim 14000 ontladingen de afgelopen 2 uur in Z-W Nederland!

raymond041

Citaat van: Extremissimorum op Gisteren om 22:38Nou, nu maar code oranje voor de rest van NL, uitgezonderd de drie provincies van eerder.

Zo zonde dat vandaag niet het nieuwe systeem getest is. Dit is werkelijk waar een waanzinnige dag hiervoor.
Het is nu code oranje voor de rest van Nederland.

AJM

Gaat hier op de Utrechtse Heuvelrug ook flink los, harde windstoten en hagel icm veel ontladingen. Mooi om te zien hoe de temperatuur ook ineens flink zakt.

bzsv

Hier in Hengelo een stevige onweersbui met hahelstenen van 3cm

bzsv

En een aantal felle CG's

Zynex

Waaauuuuwww!!! Woon hier 6 jaar op 8 hoog. Zie de windmolens op zee. Een bui met onweer als dit heb ik nog nooit gezien!!!

olivetomato

Wow!

Eerder op de avond (rond een uur of negen) met de buren, buiten een spelletje Kubb gespeeld, terwijl we in de verte, boven Amsterdam een bui tot ontwikkeling zagen komen. Bliksem, gerommel en zelfs wat verdwaalde spetters.

Na afloop naar huis... Douchen en klarigheid maken om naar bed te gaan, maar ineens kwam het gerommel snel dichterbij en voor we het wisten brak 'de pleuris' uit (om het maar in plat Amsterdams te zeggen  ;D)

Wat een sensatie... Zoveel ontladingen pm. In jaaaaren niet gezien. Mooi einde van een mooie (zij het, veel te warme) dag.

Met als mosterd na de maaltijd een NL alert om binnen te blijven.. Nadat het ergste al voorbij is... Lekker gewerkt weer jongens!

8)

(Kan helaas geen filmpje uploaden...)
Shine on you crazy Diamond

MSB

Kregen net nl alerts binnen voor midden nederland niet naar buiten gaan
Lang leven de winter

Energizer85

Wij hebben hier echt een memorabele avond gehad. Vanaf 1900 begonnen er pulse buien te ontstaan met veel CG. En daarna kwam "de kraag" binnen rollen". Met veel CC, een echte lichtshow. Wat een fantastische avond.