Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 116469 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

Glacier, LFN, raymond041, NLLM77, LaurensB, josengreet, Irdo, olivetomato, Ruud en 10 gasten bekijken dit topic.

1267000">

Der RoX

Nou hier is het halfbewolkt en windstil met een graadje of 7. Best te doen!  Het is dat de zon nog relatief laag staat, anders had ik zo even in ons tuintje naar het westen kunnen gaan zitten.

Wat de pluimen betreft...

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Tja...
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Citaat van: Der RoX op Gisteren om 11:23Nou hier is het halfbewolkt en windstil met een graadje of 7. Het is dat de zon nog relatief laag staat, anders had ik zo even in het tuintje naar het westen kunnen gaan zitten.

Wat de pluimen betreft...
Tja...

Zie ik daar een 20 graden verschijnen op de temperatuurschaal?  :o  :o  :-*  :'(

Intussen in het Hoge Noorden: ik heb gehoord dat de rayonhoofden vanmiddag bij elkaar komen voor een mogelijke Elfstedentocht! Het zal toch niet...?!
/s

Nog altijd spekglad daar. Geen gekke dingen doen daar! In Groningen blijft het denk ik vandaag en ook morgen nog onder 0. Met zonneschijn zou de ijzel kunnen verdwijnen, maar het blijft voorlopig nog wel even riskant daar vermoed ik.

Bernardo

Half uur geleden nog spekglad in de straat en nu bijna alle gladheid weg.  ;D

Dennis789

Hier in Zuid Oost kun je prima vertoeven op een beschutte zonnige plek.

Joep

Ondertussen in het noorden..... ;D

Wazz

Oh die foto, wat fantastisch, das echt een droom om te doen.

Zynex

Deze ezel heeft zich de afgelopen winter echt al 30 keer aan dezelfde steen gestoten. Het gaat waarschijnlijk naar 31. Ik vind de nieuwe pluim niet slecht.  :-X

Armand

Haha dat is ie zeker niet nee, EC ziet er wel hoopvol uit. Lagedrukgebieden gaan bij EC wat zuidelijker en koersen ditmaal ook verder Europa in, daardoor komt de deur voor koudere lucht ditmaal wel open te staan:

Het blijft echter een zeer instabiele situatie. GEM komt met een enigszins vergelijkbaar beeld. GFS houdt de lagedrukgebieden op de oceaan te sterk en te noordelijk. Dat laatste zien we momenteel ook en lijkt daarmee wel een waarschijnlijker scenario. Van de andere kant laat zulke koude lucht zich meestal niet snel verdrijven, dus zolang deze aanwezig blijft ten noordoosten van ons, bestaat er altijd een mogelijkheid dat het wél eens goed gaat vallen. De tijd werkt daarbij helaas in ons nadeel.

EC geeft in elk geval weer iets van hoop en doet dat inmiddels ook alweer enkele runs achter elkaar. Ik zou er echter nog zeker niet vanuit gaan, komende runs blijven we het opvolgen.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Der RoX

Pluimpjes.

Zaterdag waarschijnlijk weer een vleugje lente, daarna...

WiNtEr!!11!1!@

Armand

De tweedeling qua temperatuur in ons land blijft toch opmerkelijk om te zien. Door vrijwel het hele land een straffe oostelijke wind, maar tussen noord en zuid opnieuw een verschil van bijna 10 graden momenteel!

De reden voor deze scheiding komt vooral door de oosterburen: het reliëf van Duitsland
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Grofweg zuid van de zwarte lijn bevinden zich de Middelgebergtes in Duitsland, noord van de lijn is het voornamelijk een laagvlakte. Je ziet mooi dat de meeste kou ten noorden van de lijn blijft. Hoe kan dat? Daarvoor moeten we vooral ook op enige hoogte kijken, waar er eigenlijk weinig sprake is van koude lucht. Als voorbeeld op 850hPa:

Aan de grond waait er meer een oostelijke wind. Koude lucht boven Oost-Europa kan ten noorden van de zwarte lijn zonder obstakels doorstromen naar Noord-Nederland; koude lucht is namelijk zwaar en blijft het liefst zo dicht mogelijk bij de grond. De warmere lucht op hoogte ligt er als het ware bovenop.

Zuid van de lijn werkt dat net wat anders. Door het reliëf van de heuvels en bergen in Duitsland moet de koude lucht hier soms gedwongen stijgen. Er ontstaat meer turbulentie; de koude en warme lucht komen meer met elkaar in aanraking en gaan sneller mengen. Per saldo warmt de lucht dan op, zeker als de lucht aan de achterzijde van de Eiffel/Sauerland gaat dalen en de zuidelijke helft van Nederland binnenstroomt. Dalende lucht warmt namelijk nog wat extra op (lijwerking/Föhneffect).

Dat is de rede dat het in de zuidelijke helft van het land beduidend warmer wordt. Pas als de wind meer naar noordoost draait, kan koudere lucht om de zwarte lijn (reliëf Duitsland) stromen, OF als de bovenlucht verder afkoelt en daarmee de zachtere lucht op hoogte verdwijnt.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

vossejongk

Het verschil in Duitsland is echt bizar. Begon vandaag met het 1e klantje iets ten noorden van de lijn Osnabrück - Hannover, en daar lag een goede 20cm sneeuw en was het -4

Dan volgende klantje bij Bielefeld en daar was het 7C, stralend zonnetje en was er geen vlok te bekennen! Hemelsbreed 25km van elkaar af.