Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 113263 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

Rufes, aukjeveenstra, Mirjam, Iwanski, ronst, Extremissimorum, Heemstede1985, MaikelNL, Glacier, TMCThomas, Spoekkie, jansebagger, Bianca01, LutjeLuppo en 26 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: Joep op Vandaag om 11:17Inmiddels liggen de wegdektemperaturen  tot onder Zwolle boven nul.

Dat gaat een stuk sneller dan verwacht! Komt waarschijnlijk ook wel deels door instraling van de zon, die ook met de dag sterker wordt. Het blijft opletten als er neerslag valt of de wegdektemperatuur niet toch weer richting 0 koerst, zeker op de binnenwegen.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Tower

Ik zie de temperuur op de wegen naar beneden gaan. denk rond 16:00 dat het weer onder 0 is

Zynex

Ik ben er wel klaar mee. Of koud  waar je wat aan hebt of lekker 10-15 graden. Het is echt goor weer gewoon.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Armand

Citaat van: Zynex op Vandaag om 16:25Ik ben er wel klaar mij. Of koud  waar je wat aan hebt of lekker 10-15 graden. Het is echt goor weer gewoon.

Ik deel die frustratie. Enorme potentie deze winter, maar de feiten zijn dat het hier in Zuid-Limburg gewoon op een zachte periode uitdraait vanaf 12 januari. Met 3,0 graden gemiddeld verliep januari wel nog net iets kouder dan gemiddeld in Maastricht (3,2) en dat komt vooral door de eerste 11 dagen van januari. Qua timing was het ideaal geweest om januari echt winters te maken, maar helaas zat het er niet in. Ook februari gaat niet koud van start en dan gaat de tijd alweer echt dringen. Bovenstaand verhaal natuurlijk uitgezonderd voor het (uiterste) noordoosten.

Eindelijk weer eens een fatsoenlijk koudereservoir ten noordoosten van ons, iets wat we ook al jaren niet meer gezien hebben. Het is echt stom toeval dat de winteraanval stokt net ten noordoosten van ons. Als je vergelijkbare situaties uit het verleden bekijkt, dan kwam er vaak wel een (kortdurende) winterinval. Dat dachten de AI modellen dan vanzelfsprekend ook, maar dit jaar verloopt het helaas anders tot dusver.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Zynex

Maar kijk!! Vanaf woensdag 11 gaat het 20 graden naar beneden in 4 dagen!!!  :P  Grapje natuurlijk. Jammer idd, zoveel potentie. Helaas weer voor Alkmaar dan een ontzettend waardeloze winter.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Civiccoupe

Grote verschillen in Nederland inderdaad, maar ik moet zeggen hier in het noorden hebben we echt wel winter gehad.  We hebben een paar dagen in de sneeuw kunnen spelen sneeuwpoppen gemaakt,  nog op natuurijs kunnen schaatsen,   Mij hoor je niet klagen. Maar ook wel weer zin in de lente ik heb eind vorig jaar mijn motorrijbewijs gehaald, en heb ook wel weer zin om met lekker weer te gaan motorrijden

Extremissimorum

Citaat van: Zynex op Vandaag om 20:20Maar kijk!! Vanaf woensdag 11 gaat het 20 graden naar beneden in 4 dagen!!!  :P  Grapje natuurlijk. Jammer idd, zoveel potentie. Helaas weer voor Alkmaar dan een ontzettend waardeloze winter. 

Ja, die oper is echt waardeloos. Beter om de pluim zonder oper en control te kijken. Aldus hieronder. Voor regio Groningen en regio Den Helder.

Code oranje uitgebreid naar Flevoland en Overijssel.
Ook in hier in Hoorn best glad nu met glimmende wegen en ijs op auto's en tuinmeubilair.

jaap verheij

Als een spiegel in Swifterbant temp min 1,7 

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Extremissimorum

Interessant en goed hoe het KNMI met een liveblog inzicht geeft in besluitvorming en gemaakte keuzes.

Zo was gisteen te lezen hoe er on 13 uur en later op 17 uur overleg was met een expertgroep over verwachte impact. Na dat overleg van 17 uur was er opgeschaald.

En ook nu, opschaling in Flevoland en Overijssel, omdat de wegtemperaturen onser 0 lijken te blijven daar.

Ook goed dus om te lezen dat ik hier in Hoorn eigenlijk ook in code oranje zone zit, maar dat ze daar niet voor kiezen omdat het gaat om het beeld in het grootste deel van de provincie (ik neem aan A'dam en omstreken).

"Ook in de uiterste Kop van Noord-Holland is het belangrijk alert te zijn op verraderlijke gladheid, omdat dit over gehele provincie gezien plaatselijk is, geldt daar code geel."

Mogen ze van mij behouden, dat liveblog.

EDIT: en nu toch ook code oranje in Noord-Holland, haha. Wijs besluit. Inmiddels echt glad hier buiten.