Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 110054 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

cruel, Tower, Civo, Energizer85, DaWizzGBoneT, Mirjam, hpdev, Gliderpilot, LaurensB, pat-juh, NLLM77, Timmeht, Basxt en 14 gasten bekijken dit topic.

Robert0105

Hier even beide modellen (EC en GFS) bij elkaar voor ongeveer dezelfde tijdsperiode. Ik heb even de 1.500 m (850 hPa) kaarten gepakt.

Joep

Pluim EC, voor vanaf de 10e kunnen de roeptoepers op twitter/x weer overdreven  'beast from the east' kaarten laten zien. Kaartjes komen overigens nu al voorbij.
Het is alleen allemaal op ultratermijn en de laatste weken hebben we gezien dat 5 dagen vooruit kijken al lastig is.

Der RoX

Als je alleen al naar de Oper kijkt, dan weer bovenin het ensemble, dan weer onderin het ensemble...

Valentijnsdag +13 of -2 overdag? Do 5/Vr 6 kan ook helemaal omklappen 🤷🏻

En ja, de roeptoeters pronken alweer met kaartjes over 2 weken 😅
WiNtEr!!11!1!@

Maxim

Als je de kaarten van Amerika ziet, dan kan je wel een conclusie trekken. Dit wordt gewoon niets.

Extremissimorum

Citaat van: Maxim op Gisteren om 10:39Als je de kaarten van Amerika ziet, dan kan je wel een conclusie trekken. Dit wordt gewoon niets.

Dit is de enige enigszins sluitende conclusie.
Zo veel spreiding kan eigenlijk alleen maar teleurstelling voor winterliefhebbers betekenen. In ieder geval zolang het aan de andere kant van de oceaan zo extreem koud is.

Voor de rest: zie mijn eerdere overzicht. Kansen op winters weer zijn er dagelijks komende week. Wel meer winters weer van het type potentieel overlast, ijzel, aanvriezende weggedeeltes en dwt soort net-niet spul.

Zynex

Deze winter blijft maar teasen, soms een kusje. Het wordt tijd dat ze eroverheen komt, heeft lang genoeg geduurd.
Anders eindig ik met blauwe balletjes hahaha.

Lucas

Citaat van: Maxim op Gisteren om 10:39Als je de kaarten van Amerika ziet, dan kan je wel een conclusie trekken. Dit wordt gewoon niets.

Het kan volgens mij prima winterweer zijn in de VS en in Europa tegelijk, dat is het namelijk voor een deel van Europa ook. Al kun je het enorme land (incl Canada) zonder invloed van zee nooit vergelijken met Europa. Als de ijskoude vanuit de VS de atlantische oceaan opstoomt dan wakkert dat de westcirculatie aan. Maar als de straalstroom gunstig ligt, dan beuken al die lagedrukgebieden bijvoorbeeld op portugal en spanje. De straalstroom ligt echter niet zuidelijk genoeg en daarom zitten we steeds aan het randje.
Aanhoudende sneeuwval

Joep

In KNMI Guidance wordt ook de koudere periode na 10/11februari genoemd

Vanaf woensdag 11 februari wint de koude lucht die zich in het noorden bevindt weer terrein als de stroming noordoostelijk wordt.[/color]
Er is sprake van een flinke temperatuurgradiënt boven ons land met koude lucht boven het uiterste noordoosten, en beduidend zachtere lucht boven het zuid(west)en. De kans op temperaturen beneden nul blijven in het noordoosten in de nacht aanhoudend groot, overdag liggen de temperaturen ruimschoots beneden de normaal. In het zuiden liggen de temperaturen aanvankelijk juist ruim boven het gemiddelde. Gedurende de periode wint de koude lucht geleidelijk weer terrein, in De Bilt zien we vanaf dinsdag 10 februar een grote kans op temperaturen beneden de normaal, in Maastricht is dat pas op zijn vroegst op woensdag 11 februari. Neerslag valt er af en toe, vooral voor het noordoosten is dit van belang i.v.m. de mogelijkheid op winterse neerslag (sneeuw, maar soms ook ijzel). De kans daarop is het grootst op aanstaande dinsdag als een actieve frontale zone over het land trekt.
[/b]

Maxim

Citaat van: Lucas op Gisteren om 13:59Het kan volgens mij prima winterweer zijn in de VS en in Europa tegelijk, dat is het namelijk voor een deel van Europa ook. Al kun je het enorme land (incl Canada) zonder invloed van zee nooit vergelijken met Europa. Als de ijskoude vanuit de VS de atlantische oceaan opstoomt dan wakkert dat de westcirculatie aan. Maar als de straalstroom gunstig ligt, dan beuken al die lagedrukgebieden bijvoorbeeld op portugal en spanje. De straalstroom ligt echter niet zuidelijk genoeg en daarom zitten we steeds aan het randje.

Tuurlijk heeft Europa ook winter. Ik heb het over België en Nederland. Daar is en blijft het natuurlijk zeer moeilijk.

Joep

Harmonie komt met grootschalige ijzel dinsdag.
Noorden sneeuw.

Joep

GFS (nu net als EC 2 dagen geleden)
op donderdag mogelijk sneeuw

Joep

Zeer interessante pluim van EC12!

Extremissimorum

Citaat van: Joep op Gisteren om 20:13Zeer interessante pluim van EC12!

Vind je? Ik zie weinig verandering, mogelijk iets opwarming t.o.v. vanochtend. Weinig spannends zolang we niet KT een dalende trend zien. En laten we nou net daar een opwarming zien i.p.v. afkoeling.

Oper is kouder, akkoord. Maar kijken we daar nog serieus naar?

Of mis ik iets hier? 🤔

Armand

Citaat van: Extremissimorum op Gisteren om 20:42Vind je? Ik zie weinig verandering, mogelijk iets opwarming t.o.v. vanochtend. Weinig spannends zolang we niet KT een dalende trend zien. En laten we nou net daar een opwarmkng zien i.p.v. afkoeling.

Of mis ik iets hier? 🤔

Ik ben het met je eens. Het blijft gewoon zeer onzeker en kan nog alle kant op. Kijk je puur naar de clusters van zowel GFS en EC, dan zijn de leden met positieve temperaturen (ruim) in de meerderheid. De wintergrens blijft in de buurt, maar ik wordt er zeker nog niet enthousiast van. Er moet nog wel wat veranderen wil het overtuigend gaan winteren in NL.

Alleen het noordoosten blijft wel de grootste kans op winterweer houden. Er hoeft maar een lagedrukgebied wat verder door te trekken richting het Alpengebied, dan kan het écht koud worden. Echter dat is slechts één van de scenario's. Bij een meerderheid van de leden blijft een groot deel van NL overheersend in de zachtere lucht zitten als je het puur analytisch bekijkt.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Joep

Citaat van: Extremissimorum op Gisteren om 20:42Vind je? Ik zie weinig verandering, mogelijk iets opwarming t.o.v. vanochtend. Weinig spannends zolang we niet KT een dalende trend zien. En laten we nou net daar een opwarming zien i.p.v. afkoeling.

Of mis ik iets hier? 🤔

Je hebt wel gelijk hoor ik liet me inderdaad een beetje leiden door de Oper en mijn enthousiasme  :)

Der RoX

Ook GFS neemt weer een duiker op LT, maar ja...

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login
WiNtEr!!11!1!@

Joep

Harmonie laat wederom ijzel zien voor heel Nederland morgen
Edit, ook Arome laat het zien

Zynex

Nieuwe EC is weer om te janken.

jansen 1980

Citaat van: Zynex op Vandaag om 09:02Nieuwe EC is weer om te janken.
idd en gfs weer een stuk beter. Lijkt wel of ze mee lezen hier en steeds 1 van de 2 een worst voorhanden.😎

jansen 1980

Citaat van: jansen 1980 op Vandaag om 09:34idd en gfs weer een stuk beter. Lijkt wel of ze mee lezen hier en steeds 1 van de 2 een worst voorhanden.😎
voorhangen