Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 149349 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

vr 30 jan 2026 - 20:24 #1200 Laatste wijziging: vr 30 jan 2026 - 21:10 door Der RoX

Der RoX

Nog steeds enorme spreiding, maar laat het meer eens goed vallen dan...

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Oper van Noordoost is wel om door een ringetje te halen  8)

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login
WiNtEr!!11!1!@

lionking

Citaat van: Robert0105 op vr 30 jan 2026 - 09:43Ik lees in de berichten dat elektrische auto's massaal stranden in de winterkou...accu's die niet warm worden en de verminderde reikwijdte. Ook het opladen van deze elektrische (kermis)auto's wordt bemoeilijkt, omdat de voorverwarming niet goed gaat.
Een EV gaat juist super in de kou,ok reikwijdte is minder maar de rest gaat super,weet niet waar jij die informatie weghaalt,een Ice heeft veel meer problemen in de kou dan een EV.

Brisk

Citaat van: Robert0105 op vr 30 jan 2026 - 09:43Ik lees in de berichten dat elektrische auto's massaal stranden in de winterkou...accu's die niet warm worden en de verminderde reikwijdte. Ook het opladen van deze elektrische (kermis)auto's wordt bemoeilijkt, omdat de voorverwarming niet goed gaat.

Heerlijk zo'n kermis auto met app. Stel een vertrek tijd in je auto is lekker warm. Al 4 jaar niet meer hoeven krabben. Auto ijsvrij en stoeltjes en stuur lekker warm.

Mensen met een ev klagen niet, dat zijn juist de mensen die geen ev hebben die altijd kritiek hebben op een ev.

Totaal off topic.... excuses.
Let is snow, let it snow, let it snow!

Joep

Ec komt nu voor as donderdag met sneeuw voor heel NL.

Pluim GFS niet best, EC daarintegen wat meer winters

Armand

Het blijft ongemeen spannend waar de wintergrens gaat liggen komende tijd. Met name GFS houdt al enkele runs vast aan een grotere dominantie van het laag ten westen van ons, en dus zachter weer in grote delen van het land. De Oper van GFS zit nog wel eens aan de onderkant, maar zeker de leden laten eigenlijk weinig winterweer toe.

Bij EC zit er meer onzekerheid met ook koudere opties, vooral in het noordoosten. Toch ook hier de Oper vaak wel aan de koudere kant. Een echte, landelijke winterinval lijkt daarmee nog niet aan de orde voorlopig, maar het ligt allemaal erg nauw. Het hoeft maar één keer goed te vallen. Voor regio noordoost is dat een ander verhaal en daar blijft de kans op (licht) winterweer veel groter.

We zitten eigenlijk al vanaf de kerst in een overheersend geblokkeerd patroon met ook overheersende oostelijke winden, alleen de grote klapper wil nog niet vallen. Op de eerste drie weken van december na ontbreekt het volledig aan een westcirculatie en dat blijft voorlopig ook zo. De spanning blijft in elk geval goed opgebouwd zo  ;D
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Wazz

Ik ben van mening dat zolang het in Amerika flink koud blijft, dat er hier niks staat te gebeuren behalve het huidige ellendige wispelturige gekwakkel waar we niks aan hebben, behalve t strookje Groningen.
Aangezien er nog een kou aanval in t vooruitzicht staat voor Amerika, zie ik hier dus niks gebeuren behalve deze ellende gekwakkel.
Ondertussen komen we steeds dichter bij een krachtigere invloed van de zon.
En het zal mij dan ook niet verbazen dat er een veel te late SSW komt en als bonus een veel te slechte voorjaar krijgen omdat dan pas de kou de kans krijgt om toe te slaan maar niet meer zo veel elementen mee krijgt om echt voor een winter te kunnen zorgen maar wel veel regen en een ijskoude oosten wind.
Nee er praat geen expert hier, alleen iemand die alles in de gaten houd en z'n eigen mening heeft over de huidige winter.
Deze tekst is puur mijn overdrukventiel die even stoom afblaast uit frustratie van dit irritante typische winter gekwakkel waarvan het westen altijd de overhand heeft en het noorden zoals gewoonlijk met de staart tussen de benen zich maar weer als een bange hond in een hoekje laat duwen.
Maar het is tegelijk ook een winter die mij een lach in m'n gezicht toverde toen we even lekker in de sneeuw zaten, alleen jammer dat er hier niet zoveel viel als in het midden van t land, maar ik ben allang blij dat er weer even een stukje winter binnen kwam.

Jenkie

Ho! En het oosten! Hier ligt nog steeds een dekje sneeuw. Dus het is niet beperkt tot een strookje Groningen.

Extremissimorum

Het is nog vroeg, maar ik vind het in deze onzekere tijden wel juist leuk en interessant om hier een paar potentieel winterse weersituaties naar voren te halen.

• Maandag: neerslaggebied van zuid naar noord. In het noorden reële kans op sneeuw. Plaatselijk ijzel. Als de huidige verwachting zich doorzet, zou het een zware ochtendspits kunnen worden met mogelijk ijzel in de Randstad.
  • Dinsdag: na een koude nacht, twee neerslaggebieden die elkaar snel opvolgen. Voornamelijk regen, vaak berekend in de oper, maar kansen op sneeuw in de noordelijke provincies nemen toe. Zeker als de nacht kouder is verlopen.
  • Woensdag: een vreemde eend in de week; tijdelijk zuid tot zuidwestelijke stroming, met mogelijk dubbele cijfers, zelfs in het noorden. De kansen op een ijsdag zijn echter ook nog steeds aanwezig.
  • Donderdag: stijgende kansen op een neerslaggebied van zuidoost (!) naar noordwest. Interessant ligging en daarmee een opening voor koude lucht, onder invloed waarvan de neerslag over kan gaan in sneeuw en een sneeuwdek(je) in heel NL kan veroorzaken. Deze situatie heb ik een paar dagen geleden zien verschijnen en verdwijnt maar niet. Kan leuk worden.
  • Verder kijken na donderdag durf ik écht niet. Rond die tijd lijkt de split in de polar vortex plaats te vinden. Daar merken we niet gelijk wat van, maar er zullen dagelijks nieuwe kansen komen. Maar ik vermoed ook, zoals anderen hier ook melden, dat het nog niet echt zal lukken zolang er kou in Noord-Amerika is tot diep de VS in. De (mogelijke) SSW komt eigenlijk ook echt te laat. Een maand eerder was ideaal geweest (zie 2021).

Glacier

GFS geeft de kou in het Noorden op vanaf woensdag, ben benieuwd hoe de run van de Europeanen eruit ziet straks..

Robert0105

Even ingaan op het overzichtje van "Extremissimorum". EC berekend inderdaad (natte)sneeuw voor het oosten en noorden van Nederland komende dinsdag. EC is een stukje kouder dan GFS, die meer de milde kant op gaat in zijn berekeningen.

Robert0105

Citaat van: lionking op vr 30 jan 2026 - 21:34Een EV gaat juist super in de kou,ok reikwijdte is minder maar de rest gaat super,weet niet waar jij die informatie weghaalt,een Ice heeft veel meer problemen in de kou dan een EV.

Was een item op ZDF (Duitse media) die bezitters van EV auto's spraken.

Robert0105

Citaat van: Brisk op vr 30 jan 2026 - 23:04Heerlijk zo'n kermis auto met app. Stel een vertrek tijd in je auto is lekker warm. Al 4 jaar niet meer hoeven krabben. Auto ijsvrij en stoeltjes en stuur lekker warm.

Mensen met een ev klagen niet, dat zijn juist de mensen die geen ev hebben die altijd kritiek hebben op een ev.

Totaal off topic.... excuses.

Daarvoor hoef je geen EV te kopen, want ik heb ook standkachel in mijn auto met brandstofmotor. Je stelt hem in een uur voordat je gaat rijden en alles is ontdooit en vrij van ijs en heerlijk warm in het interieur.
Excuus voor de OFF topic.  ;)

Robert0105

Citaat van: Armand op za 31 jan 2026 - 10:40Het blijft ongemeen spannend waar de wintergrens gaat liggen komende tijd. Met name GFS houdt al enkele runs vast aan een grotere dominantie van het laag ten westen van ons, en dus zachter weer in grote delen van het land. De Oper van GFS zit nog wel eens aan de onderkant, maar zeker de leden laten eigenlijk weinig winterweer toe.

Bij EC zit er meer onzekerheid met ook koudere opties, vooral in het noordoosten. Toch ook hier de Oper vaak wel aan de koudere kant. Een echte, landelijke winterinval lijkt daarmee nog niet aan de orde voorlopig, maar het ligt allemaal erg nauw. Het hoeft maar één keer goed te vallen. Voor regio noordoost is dat een ander verhaal en daar blijft de kans op (licht) winterweer veel groter.

We zitten eigenlijk al vanaf de kerst in een overheersend geblokkeerd patroon met ook overheersende oostelijke winden, alleen de grote klapper wil nog niet vallen. Op de eerste drie weken van december na ontbreekt het volledig aan een westcirculatie en dat blijft voorlopig ook zo. De spanning blijft in elk geval goed opgebouwd zo  ;D

Helaas krijgen wij geen totale blokkade van een hoog op de Oceaan, zodat er een vrije weg komt vanuit het noorden. Dat zijn helaas de consequenties wanneer je aan zee woont en met een zeeklimaat te maken hebt. Vindt het al meer winter dan de afgelopen 3 jaar.

Robert0105

En EC gooit er voor komende donderdag ook nog even een (natte)sneeuwfront uit.

Joep

UKMO met een mooie winterrun
Hogedrukgebied ligt ten noorden van Nederland, met de kern tussen IJsland – Groenland – Scandinavië.
Hierdoor kan koude continentale lucht richting Nederland stromen

Joep

Koude run van EC 12

za 31 jan 2026 - 20:03 #1217 Laatste wijziging: za 31 jan 2026 - 20:44 door Joep

Joep

Pluim valt dan toch een beetje tegen ondanks mijn eerdere enthousiasme :)

Der RoX

Citaat van: Joep op za 31 jan 2026 - 20:03Pluim valt dan toch een beetje tegen ondanks mijn eerdere enthousiasme :)

Leuke oper, maar ja best wel een hoop members die wat anders zien 🤪
WiNtEr!!11!1!@

Robert0105

Steeds vaker gaat de Oper (GFS) naar een koude variant van het weer. Even in de gaten houden welke kant het opgaat na half februari? Zo gaat het heen en weer de komende dagen, dan weer een warmere variant en dan weer een variant als deze.