Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 111033 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

Basta1900!, mvwensen, Henk-Jan!, Zynex, pepijn, Leo, NLLM77, bauerr93, Tower, gaz753, Rufes, Koeman038, Moodymoose13, Bernardo, vossejongk en 11 gasten bekijken dit topic.

Robert0105

Hier even beide modellen (EC en GFS) bij elkaar voor ongeveer dezelfde tijdsperiode. Ik heb even de 1.500 m (850 hPa) kaarten gepakt.

Joep

Pluim EC, voor vanaf de 10e kunnen de roeptoepers op twitter/x weer overdreven  'beast from the east' kaarten laten zien. Kaartjes komen overigens nu al voorbij.
Het is alleen allemaal op ultratermijn en de laatste weken hebben we gezien dat 5 dagen vooruit kijken al lastig is.

Der RoX

Als je alleen al naar de Oper kijkt, dan weer bovenin het ensemble, dan weer onderin het ensemble...

Valentijnsdag +13 of -2 overdag? Do 5/Vr 6 kan ook helemaal omklappen 🤷🏻

En ja, de roeptoeters pronken alweer met kaartjes over 2 weken 😅
WiNtEr!!11!1!@

Maxim

Als je de kaarten van Amerika ziet, dan kan je wel een conclusie trekken. Dit wordt gewoon niets.

Extremissimorum

Citaat van: Maxim op Gisteren om 10:39Als je de kaarten van Amerika ziet, dan kan je wel een conclusie trekken. Dit wordt gewoon niets.

Dit is de enige enigszins sluitende conclusie.
Zo veel spreiding kan eigenlijk alleen maar teleurstelling voor winterliefhebbers betekenen. In ieder geval zolang het aan de andere kant van de oceaan zo extreem koud is.

Voor de rest: zie mijn eerdere overzicht. Kansen op winters weer zijn er dagelijks komende week. Wel meer winters weer van het type potentieel overlast, ijzel, aanvriezende weggedeeltes en dwt soort net-niet spul.

Zynex

Deze winter blijft maar teasen, soms een kusje. Het wordt tijd dat ze eroverheen komt, heeft lang genoeg geduurd.
Anders eindig ik met blauwe balletjes hahaha.

Lucas

Citaat van: Maxim op Gisteren om 10:39Als je de kaarten van Amerika ziet, dan kan je wel een conclusie trekken. Dit wordt gewoon niets.

Het kan volgens mij prima winterweer zijn in de VS en in Europa tegelijk, dat is het namelijk voor een deel van Europa ook. Al kun je het enorme land (incl Canada) zonder invloed van zee nooit vergelijken met Europa. Als de ijskoude vanuit de VS de atlantische oceaan opstoomt dan wakkert dat de westcirculatie aan. Maar als de straalstroom gunstig ligt, dan beuken al die lagedrukgebieden bijvoorbeeld op portugal en spanje. De straalstroom ligt echter niet zuidelijk genoeg en daarom zitten we steeds aan het randje.
Aanhoudende sneeuwval

Joep

In KNMI Guidance wordt ook de koudere periode na 10/11februari genoemd

Vanaf woensdag 11 februari wint de koude lucht die zich in het noorden bevindt weer terrein als de stroming noordoostelijk wordt.[/color]
Er is sprake van een flinke temperatuurgradiënt boven ons land met koude lucht boven het uiterste noordoosten, en beduidend zachtere lucht boven het zuid(west)en. De kans op temperaturen beneden nul blijven in het noordoosten in de nacht aanhoudend groot, overdag liggen de temperaturen ruimschoots beneden de normaal. In het zuiden liggen de temperaturen aanvankelijk juist ruim boven het gemiddelde. Gedurende de periode wint de koude lucht geleidelijk weer terrein, in De Bilt zien we vanaf dinsdag 10 februar een grote kans op temperaturen beneden de normaal, in Maastricht is dat pas op zijn vroegst op woensdag 11 februari. Neerslag valt er af en toe, vooral voor het noordoosten is dit van belang i.v.m. de mogelijkheid op winterse neerslag (sneeuw, maar soms ook ijzel). De kans daarop is het grootst op aanstaande dinsdag als een actieve frontale zone over het land trekt.
[/b]

Maxim

Citaat van: Lucas op Gisteren om 13:59Het kan volgens mij prima winterweer zijn in de VS en in Europa tegelijk, dat is het namelijk voor een deel van Europa ook. Al kun je het enorme land (incl Canada) zonder invloed van zee nooit vergelijken met Europa. Als de ijskoude vanuit de VS de atlantische oceaan opstoomt dan wakkert dat de westcirculatie aan. Maar als de straalstroom gunstig ligt, dan beuken al die lagedrukgebieden bijvoorbeeld op portugal en spanje. De straalstroom ligt echter niet zuidelijk genoeg en daarom zitten we steeds aan het randje.

Tuurlijk heeft Europa ook winter. Ik heb het over België en Nederland. Daar is en blijft het natuurlijk zeer moeilijk.

Joep

Harmonie komt met grootschalige ijzel dinsdag.
Noorden sneeuw.

Joep

GFS (nu net als EC 2 dagen geleden)
op donderdag mogelijk sneeuw

Joep

Zeer interessante pluim van EC12!

Extremissimorum

Citaat van: Joep op Gisteren om 20:13Zeer interessante pluim van EC12!

Vind je? Ik zie weinig verandering, mogelijk iets opwarming t.o.v. vanochtend. Weinig spannends zolang we niet KT een dalende trend zien. En laten we nou net daar een opwarming zien i.p.v. afkoeling.

Oper is kouder, akkoord. Maar kijken we daar nog serieus naar?

Of mis ik iets hier? 🤔

Armand

Citaat van: Extremissimorum op Gisteren om 20:42Vind je? Ik zie weinig verandering, mogelijk iets opwarming t.o.v. vanochtend. Weinig spannends zolang we niet KT een dalende trend zien. En laten we nou net daar een opwarmkng zien i.p.v. afkoeling.

Of mis ik iets hier? 🤔

Ik ben het met je eens. Het blijft gewoon zeer onzeker en kan nog alle kant op. Kijk je puur naar de clusters van zowel GFS en EC, dan zijn de leden met positieve temperaturen (ruim) in de meerderheid. De wintergrens blijft in de buurt, maar ik wordt er zeker nog niet enthousiast van. Er moet nog wel wat veranderen wil het overtuigend gaan winteren in NL.

Alleen het noordoosten blijft wel de grootste kans op winterweer houden. Er hoeft maar een lagedrukgebied wat verder door te trekken richting het Alpengebied, dan kan het écht koud worden. Echter dat is slechts één van de scenario's. Bij een meerderheid van de leden blijft een groot deel van NL overheersend in de zachtere lucht zitten als je het puur analytisch bekijkt.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Joep

Citaat van: Extremissimorum op Gisteren om 20:42Vind je? Ik zie weinig verandering, mogelijk iets opwarming t.o.v. vanochtend. Weinig spannends zolang we niet KT een dalende trend zien. En laten we nou net daar een opwarming zien i.p.v. afkoeling.

Of mis ik iets hier? 🤔

Je hebt wel gelijk hoor ik liet me inderdaad een beetje leiden door de Oper en mijn enthousiasme  :)

Der RoX

Ook GFS neemt weer een duiker op LT, maar ja...

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login
WiNtEr!!11!1!@

Joep

Harmonie laat wederom ijzel zien voor heel Nederland morgen
Edit, ook Arome laat het zien

Zynex

Nieuwe EC is weer om te janken.

jansen 1980

Citaat van: Zynex op Vandaag om 09:02Nieuwe EC is weer om te janken.
idd en gfs weer een stuk beter. Lijkt wel of ze mee lezen hier en steeds 1 van de 2 een worst voorhangen.😎

Armand

Update betreffende de winterkansen komende periode
Gezien de onduidelijk op zowel korte als lange termijn, gaan we vandaag eens wat dieper in op de onzekerheden

Uitbreidende vorst
Komende dagen zien we steeds een bewegende vorstgrens over het land, die best scherp kan zijn. Het noordoosten zit momenteel al goed in de vorst. Vandaag trekt de grens iets terug, om vannacht zich ruim over het land uit te strekken. Alleen het uiterste zuiden blijft buiten de vorst. In het noordoosten op uitgebreide schaal matige vorst. Harmonie:

IJzel??
Morgenochtend zit een groot gedeelte van het land in de vorst en dringt er vanuit het zuiden een storing op die uiteindelijk de vorst weer gaat terugdringen, waarschijnlijk tot net buiten onze landsgrenzen. Waarschijnlijk gaat dit gepaard met winterse neerslag, maar de modellen zijn het er niet over eens in welke mate.

De onzekerheid is namelijk dat het front zich op enige hoogte lijkt te gaan uitsmeren en daarmee afvlakt qua wolkentoppen, waarbij de vraag is of er nog veel neerslag geproduceerd kan worden. Met name verder noordelijk kan er juist weer enige activatie optreden door opglijding tegen een steeds groter wordende koude luchtlaag. Onzekerheid alom dus hoeveel neerslag er zal gaan vallen en dat zien we ook terug in de weermodellen. Met name Harmonie en Arome laten een groot gebied met ijzel toe over het land. EC en ICON zijn daar iets terughoudender in.

Sneeuw kan er misschien nog vallen vroeg in de ochtend bij de eerste neerslag of in het uiterste noordoosten, maar de belangrijkste neerslagsoort lijkt regen/ijzel te gaan worden.

Het wordt dan vooral de actuele situatie in de gaten houden morgen voor alles noord van de lijn Rotterdam-Venlo; grofweg noord van de Grote Rivieren. Als er iets van neerslag valt, kan het daar gelijk gevaarlijk glad worden!! In de loop van de middag trekt de vorstgrens en bijbehorende gladheid steeds wat verder naar het noorden. Het (uiterste) noordoosten houdt de vorst en gladheid nog tot woensdagochtend.

Lentedag
Woensdag trekt de zachtere lucht een groot deel van het land binnen en duwt de vorst mogelijk even helemaal het land uit. In een groot deel van het land kan het dan tegen de 10 graden worden, of misschien wel even eroverheen zelfs. In Zuid-Limburg is 12 graden nog mogelijk, misschien nog wel iets warmer als de zon goed meewerkt. Die lijkt er namelijk best redelijk door te kunnen gaan komen. Dat in combinatie met de hogere temperaturen en een niet al te aanwezige wind, zorgt voor lenteachtige omstandigheden.

Alleen in het noordoosten blijft het wel gevoelig kouder en mogelijk ook meer bewolkt.

Op en neer
Donderdag draait de wind weer meer naar oost en komt de koudere lucht weer terug over een deel van het land. Vooral noordoost komt dan weer in de vorst terecht, al is het onzeker hoever de vorst ditmaal over het land gaat trekken. Daarbij kan er vanuit het oosten wat sneeuw naderen, ook dit is nog onzeker of dit sneeuwgebied ons gaat aandoen of boven Duitsland blijft. Vanwege de koudere bovenlucht lijkt het dan wel vrij zeker om droge sneeuw te gaan:

Lang duurt deze kou niet, want richting het weekend komt er opnieuw een golf zachtere lucht over het land. De details laten nog op zich wachten, maar het blijft dus een ge-jojo van zachtere en koudere lucht over ons kleine landje. Daarmee blijven we net als afgelopen weken een beetje in een status-quo situatie. Noordoost vooral voortdurend winterweer, zuid krijgt daar niets van mee en denkt eerder al aan de lente. Met name dinsdag en donderdag kan de wisseling gepaard gaan met winterse ongemakken, al is de onzekerheid daarover bijzonder groot. Heel moeilijk om een betrouwbare weersverwachting op te stellen...

Op termijn een weersverandering?
We zitten eigenlijk al ruim een maand met een geblokkeerd weerpatroon en overheersende oostelijke aanvoer, helaas zonder een echte landelijk winterinval. Dat komt door een overheersende zuidoostelijke aanvoer op grote hoogte, wat de golven met warmere lucht verklaart. De kans wordt op termijn steeds groter dat dit patroon eens gaat veranderen, dat lijkt volgens de laatste runs niet in ons voordeel te gaan werken.

Toch liggen er in eerste instantie nog kansen op een nieuwe uitbraak van koudere lucht over ons land, als het lagedrukgebied mogelijk eindelijk eens wat meer zuidelijk Europa in lijkt te trekken. Dan komt er meer ruimte vrij voor koudere lucht om over Nederland te stromen:

Maar je ziet hem al klaarliggen verder op de oceaan; een stevig lagedrukgebied wat de boel waarschijnlijk komt verzieken en de straalstroom ook wat noordelijker gaat brengen. Een zuidwestelijke aanvoer wordt steeds waarschijnlijk op langere termijn, ook in de (sub)seizoensmodellen.

Het is en blijft lange termijn, tevens maakt de gebeurtenis in de stratosfeer ook alles nog onzeker, maar dit voelt eerlijk gezegd toch meer als zoeken naar kleine lichtpuntjes. Al wekenlang zitten we op de rand van een serieuze winterinval en werd er met name door de operationele uitvoer van GFS en EC vaker geplaagd met serieus winterweer. Echter steeds komt het er (net) niet van. Nu lijkt het patroon op termijn een stuk zonaler te worden met weer een westelijke aanvoer en zal je natuurlijk zien dat dit wel overtuigend doorzet. Het hoort bij ons klimaat, maar frustrerend is het wel... Het voelt een beetje als bij voetbal: Als je zelf veel kansen verprutst, dan maakt de tegenstander hem wel.  :P We gaan zien het hoe het verder loopt, wie weet...  ;)

Concluderend dus voorlopig een status-quo met een bewegende vorstlijn over het land. Noordoost voornamelijk winterweer, zuid met momenten eerder lenteweer. Zeker het uiterste zuiden krijgt eigenlijk helemaal niets mee van enig winterweer, zelfs geen nachtvorst. Daarmee blijven de verschillen ongemeen groot. Een betrouwbare weersverwachting maken is dan ook vrijwel onmogelijk. Hopelijk brengt deze update die onzekerheden een beetje goed in beeld en geeft het richting in wat we globaal kunnen gaan verwachten.  ;)
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/