Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 105895 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

xcoke, Nimbus, Tom, Basxt, Ubachsberg, Stephanie, Invicta, derkrelis, Noordenwind, Anne-Marije, pepijn, Winterman30, billzzz en 11 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: vivalavida op Gisteren om 20:19Whats up met woensdag  ;D

Mogelijk een dagje zuidenwind in het noorden. Goed te zien in de windpluim (die overigens bijzonder consistent is qua windrichting).

Mijn hemel, wat een onzekerheid nog altijd. Zeg het maar, wat wordt het maandag? Overdag +7 of toch maar -5 doen?

Niets lijkt meer zeker deze winter.

Der RoX

De onzekerheid na het weekend is weer belachelijk  ;D

Hier overigens goed te zien hoe nu alles netjes langs ons land scheert...

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Yep het zit momenteel allemaal net ff iets te noordelijk. Zitten op de lange termijn wel echt prachtige leden tussen bij EC. Er zijn echt wel zo'n ~20 (van de 50) leden die met mooie winterse scenario's komen. Ook bij de wat minder winterse leden is van westcirculatie geen sprake, daar valt het net zoals gewoon niet goed. Potentie blijft dus aanwezig! We hebben er echt wel eens slechter voor gestaan.  :)

Vanochtend hier ook weer een mooie witte laag gehad, geen enorme hoeveelheden maar met een krappe centimeter op de bestrating en 2-4cm op gras en auto's zag alles er weer prachtig uit.

Jeroen22

Hier nu op moment van schrijven een sneeuwbui. Beste vlokken wel en de gestrooide wegen worden weer wit.

Der RoX

Zo goedemorgen zeg! 😬

EC ziet Groningen e.d. wel even de vriezer in duiken. Ook Midden zou er dan op LT aan moeten geloven. Tenminste, tot aan de volgende run dan... we zijn niet verlegen om een paar zwabbers 🤪

Het is al wel op KT zeer onzeker.  Eigenlijk eind weekend al. Genoeg clusters die de boel volledig om kunnen draaien en een spreiding waar je U tegen zegt. Een grafiek die van +20 tot -20 loopt. Ik kan mij niet heugen dit de afgelopen jaren te hebben meegemaakt.

Het gaat weer interessant worden!

WiNtEr!!11!1!@

Joep

Op vrijwel het hele noordelijk halfrond is het winter. In deze weergave zie je mooi hoe noordelijk wij eigenlijk liggen ten opzichte van de vorst (🔵 kleuren)... en tevens hoeveel invloed de oceaan (warme golfstroom) ook nu op ons winterweer heeft.

Kaartje en tekst via Wouter van Bernebeek

Armand

Interessante kaart Joep, je ziet inderdaad heel duidelijk de invloed van de Golfstroom. Stel je voor dat die eens volledig zou wegvallen (wat een mogelijkheid is, die wij dan waarschijnlijk niet meer gaan meemaken).

Die onzekerheid is inderdaad erg bijzonder om te zien, ook dat deze situatie zich zo lang standhoudt en komende tijd zeker nog niet gaat veranderen. Een langdurig gevecht tussen twee luchtsoorten, met eigenlijk nog weinig echte extremen. Het lijkt me een kwestie van tijd voordat die ook eens gaan voorkomen.

Hier in regio Zuidoost kijk ik toch een beetje met jaloezie naar regio Noordoost. Volgens de weerpluim van Zuidoost is de kans op +10 graden groter dan de kans op  nachtvorst voorlopig...  :o Hoort helaas bij deze situatie, maar van mij mag die wintergrens snel zuidwaarts trekken  ;D 
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Joep

Ook GEM heeft een hoop leden die op termijn naar winters weer gaan...

Robert0105

Citaat van: Armand op Vandaag om 09:26Interessante kaart Joep, je ziet inderdaad heel duidelijk de invloed van de Golfstroom. Stel je voor dat die eens volledig zou wegvallen (wat een mogelijkheid is, die wij dan waarschijnlijk niet meer gaan meemaken).

Die onzekerheid is inderdaad erg bijzonder om te zien, ook dat deze situatie zich zo lang standhoudt en komende tijd zeker nog niet gaat veranderen. Een langdurig gevecht tussen twee luchtsoorten, met eigenlijk nog weinig echte extremen. Het lijkt me een kwestie van tijd voordat die ook eens gaan voorkomen.

Hier in regio Zuidoost kijk ik toch een beetje met jaloezie naar regio Noordoost. Volgens de weerpluim van Zuidoost is de kans op +10 graden groter dan de kans op  nachtvorst voorlopig...  :o Hoort helaas bij deze situatie, maar van mij mag die wintergrens snel zuidwaarts trekken  ;D 

Wij zijn nog niet van het winterweer af. Nu even een tijdelijke opwarming...korte broeken weer.. ;D  ;D  ;D

Extremissimorum

Citaat van: Der RoX op Vandaag om 08:48Zo goedemorgen zeg! 😬

EC ziet Groningen e.d. wel even de vriezer in duiken. Ook Midden zou er dan op LT aan moeten geloven. Tenminste, tot aan de volgende run dan... we zijn niet verlegen om een paar zwabbers 🤪

Het is al wel op KT zeer onzeker.  Eigenlijk eind weekend al. Genoeg clusters die de boel volledig om kunnen draaien en een spreiding waar je U tegen zegt. Een grafiek die van +20 tot -20 loopt. Ik kan mij niet heugen dit de afgelopen jaren te hebben meegemaakt.

Het gaat weer interessant worden! 

Ja, die KT, komt daar "ou" of "u" tussen? Niemand die nu met zekerheid kan zeggen!
Ook wel grappig om de KNMI Meerdaagse weer erbij te halen:

"Het blijft waarschijnlijk vrij koud. met vorst in de nacht. De dagelijkse neerslagkans is ca. 30%."

Eigenlijk niet te doen om een verwachting voor NL te maken en al helemaal niet om nu te spreken van "winter in Nederland" op basis van De Bilt.

Dinsdag wordt benoemd als aandachtspunt. De neerslag die dan over lijkt te trekken kan nog van allerlei soort zijn, maar er is relatief grote kans op neerslag in onderkoelde vorm.

Hierover zegt het KNMI:
"Gedurende de periode wint de koude lucht geleidelijk weer terrein, in De Bilt zien we vanaf maandag een grote kans op temperaturen beneden de normaal, in Maastricht is dat pas later in de periode een feit. Neerslag valt er af en toe, vooral voor het noordoosten is dit van belang ivm de mogelijkheid op winterse neerslag (sneeuw, maar soms mogelijk ijzel). De kans daarop is het grootst op dinsdag als een actieve frontale zone over het land trekt."
(Bron: https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/extra/guidance-meerdaagse)

Robert0105

Citaat van: Zynex op Gisteren om 16:59Stiekem hoop ik dat de kou ons bereikt, niet alleen omdat ik van de kou hou. Het lijkt mij ook mooi om te zien wat dit met NL doet. De ultieme stresstest, hoe goed zijn de warmtepompen nu echt? Kunnen we ons land warm houden met de "groene" energie. De ultieme realitycheck.

Ik lees in de berichten dat elektrische auto's massaal stranden in de winterkou...accu's die niet warm worden en de verminderde reikwijdte. Ook het opladen van deze elektrische (kermis)auto's wordt bemoeilijkt, omdat de voorverwarming niet goed gaat.

Robert0105

Dit wel even leuk om te laten zien hoeveel sneeuw er in het noorden en Rusland ligt. Wanneer de wind vanuit het noordoosten of oosten komt, dan krijgen meteen hele koude lucht over ons heen.

Der RoX

Citaat van: Robert0105 op Vandaag om 09:51Dit wel even leuk om te laten zien hoeveel sneeuw er in het noorden en Rusland ligt. Wanneer de wind vanuit het noordoosten of oosten komt, dan krijgen meteen hele koude lucht over ons heen.

Dan moet toch echt dat bastion van een laag ZZW van ons wegwezen, maar ik heb het idee dat de kouinval in Amerika dan moet afzwakken...

WiNtEr!!11!1!@

marco-groningen

Citaat van: Robert0105 op Vandaag om 09:43Ik lees in de berichten dat elektrische auto's massaal stranden in de winterkou...accu's die niet warm worden en de verminderde reikwijdte. Ook het opladen van deze elektrische (kermis)auto's wordt bemoeilijkt, omdat de voorverwarming niet goed gaat.

Hier in het Noorden hebben de bussen nu al moeite met laden. Dat terwijl het de hele dag rond het vriespunt is. Ze zijn veel sneller leeg dan verwacht.
Als de temperatuur dik onder nul duikt hou ik mijn hart vast wat het openbaar vervoer betreft.

Jenkie

Hier in het oosten rijdt iedereen nog stug door in z'n kermisautootje. De enige auto die het begaf was de benzine-auto van mijn man: accu kon de kou niet aan.......

vivalavida

Wij hebben een kermisauto, al 6 jaar. Nooit problemen. Ook niet op de wintersport met -13. Dus wij genieten nog even van onze kermisauto oke? Ik snap nooit goed waarom er zo denigrerend over gepraat moet worden. Jij wil er niet in rijden, prima. Wij rijden er al 6 jaar naar volle tevredenheid mee, nog nooit zo goedkoop gereden ook.

Goed vrij offtopic, maar vind het dodelijk irritant dat er zo geroeptoeterd wordt over elektrische auto's

Ruud Hellmann

Wie op diesel of benzine rijdt kent het comfort niet van elektrisch rijden. Het wint op alle punten van traditionele brandstoffen alleen..... geen harde vroom vroom en sommige mensen kicken op een brullende motor. 

vossejongk

Citaat van: Robert0105 op Vandaag om 09:43Ik lees in de berichten dat elektrische auto's massaal stranden in de winterkou...accu's die niet warm worden en de verminderde reikwijdte. Ook het opladen van deze elektrische (kermis)auto's wordt bemoeilijkt, omdat de voorverwarming niet goed gaat.

In scandinavie rijden massas van die dingen rond en daar is het toch een stukkie kouder als hier, lijkt me prima te gaan.

Der RoX

Zal ook wel per merk verschillen, denk ik zo
WiNtEr!!11!1!@

Jasneker

Ritje Sneek naar Bunde heen en weer gemaakt, mooie dag zon, witte wereld daar doen we het voor  8)