Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 90917 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

LFN, Stephanie, Wilco89, Tower, Mirjam, hpdev en 8 gasten bekijken dit topic.

Ruud Hellmann

Ja het GFS is om, die gelooft erin, maar toch nog 2 dagen afwachten er is nog teveel onzeker. Het hoog boven scandinavie oogt niet zo sterk en zeker niet stabiel. 1030 is niet genoeg. Duimen maar.....

Extremissimorum

Citaat van: Joep op za 17 jan 2026 - 12:13GFS6 is wel weer beter

Da's GFS0. GFS6 is weer een stukkie warmer, zéker in de oper, maar die laten we maar even buiten beschouwing.  ;D
Waar GFS0 nog met een gemiddelde van 0,1 kwam voor mijn regio om 13 uur op 25 januari, komt 'ie nu gemiddeld uit op 3 graden.
De eerder genoemde oper laat het hoog in Scandinavië helemaal oplossen...

Kortom, het blijft zwabberen tot woensdag/donderdag waarschijnlijk. Net waar de modellen zin in hebben. Warmer of kouder weer: beide scenario's zijn mogelijk.
De enige correcte verwachting nu is dus: 'ken vriezen ken dooien'.

Joep

Citaat van: Extremissimorum op za 17 jan 2026 - 13:42Da's GFS0. GFS6 is weer een stukkie warmer, zéker in de oper, maar die laten we maar even buiten beschouwing.  ;D
Waar GFS0 nog met een gemiddelde van 0,1 kwam voor mijn regio om 13 uur op 25 januari, komt 'ie nu gemiddeld uit op 3 graden.
De eerder genoemde oper laat het hoog in Scandinavië helemaal oplossen...

Kortom, het blijft zwabberen tot woensdag/donderdag waarschijnlijk. Net waar de modellen zin in hebben. Warmer of kouder weer: beide scenario's zijn mogelijk.
De enige correcte verwachting nu is dus: 'ken vriezen ken dooien'.
Je hebt gelijk,Weerplaza loopt erg achter

Der RoX

Veel te veel spreiding zeg, hopelijk valt het goed. Maar Beertje Wispeltuur heeft er nog maar weinig zin an.

Vandaag tikt hier het kwik gewoon de 12 graden aan hier. Zo maar een biertje nemen, want een half uurtje fietsen met een dikke winterjas krijg je dorst van...

GFS6 is dus GFS0 en die wordt dus 10:00 geplaatst op Weerplaza.nl?
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Citaat van: Der RoX op za 17 jan 2026 - 15:46Veel te veel spreiding zeg, hopelijk valt het goed. Maar Beertje Wispeltuur heeft er nog maar weinig zin an.

Vandaag tikt hier het kwik gewoon de 12 graden aan hier. Zo maar een biertje nemen, want een half uurtje fietsen met een dikke winterjas krijg je dorst van...

GFS6 is dus GFS0 en die wordt dus 10:00 geplaatst op Weerplaza.nl?

Ik zou eerder zeggen: GFS0 wordt om 10 uur geplaatst. Punt. GFS6 zes uur later. Eigenlijk dus vlak voordat de nieuwste oper binnenkomt en de rest van de pluim langzaam ook vorm krijgt. Je kunt bij WxCharts vaak wel de pluim vorm zien krijgen zonder dat 'ie helemaal geladen is. Dan krijg je al snel een beeld van de trend zoals die er die run voor staat. Je merkt dan wel vaak problemen met laden, door verkeer op de server vermoed ik.

Joep

Pluim GFS, winterkansen blijven erin

Joep

Pluim EC spannend hoor!

Zynex

Oehhh stukken beter, kou is ook naar voren gekomen.

Waar haal jij deze nu vandaan Joep? Bij mij update Weerplaza nog niet

zwoof

Citaat van: Extremissimorum op za 17 jan 2026 - 16:01Ik zou eerder zeggen: GFS0 wordt om 10 uur geplaatst. Punt. GFS6 zes uur later. Eigenlijk dus vlak voordat de nieuwste oper binnenkomt en de rest van de pluim langzaam ook vorm krijgt. Je kunt bij WxCharts vaak wel de pluim vorm zien krijgen zonder dat 'ie helemaal geladen is. Dan krijg je al snel een beeld van de trend zoals die er die run voor staat. Je merkt dan wel vaak problemen met laden, door verkeer op de server vermoed ik.
Klopt jaren geleden al aangegeven, maar ze lopen nog steeds achter met de pluimen bij weerplaza.  Je kan dan dezelfde runs niet mooi naast elkaar zetten.

Citaat van: Zynex op za 17 jan 2026 - 20:51Oehhh stukken beter, kou is ook naar voren gekomen.

Ik kijk nu vaak op noodweer.be voor de actuele GFS pluim

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Joep

Citaat van: Zynex op za 17 jan 2026 - 20:51Oehhh stukken beter, kou is ook naar voren gekomen.

Toch gewoon op weerplaza

Der RoX

Zou het?

WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Citaat van: Der RoX op zo 18 jan 2026 - 08:37Zou het?

Pluim GFS gemiddeld warmer

Joep

GFS 0z: wat ik overal lees is dat heel veel gaat afhangen van hoe de LMG eind deze week t.o.v NL gaat trekken. Bij GFS blijft deze ten westen van Ierland en trekt daarna zuid(zuidwest) richting NW Afrika. Daardoor blijft de westcirculatie uit en kan de wind bij ons naar N/NO draaien met kou-instroming richting Nederland.

zwoof

Citaat van: Joep op zo 18 jan 2026 - 09:09GFS 0z: wat ik overal lees is dat heel veel gaat afhangen van hoe de LMG eind deze week t.o.v NL gaat trekken. Bij GFS blijft deze ten westen van Ierland en trekt daarna zuid(zuidwest) richting NW Afrika. Daardoor blijft de westcirculatie uit en kan de wind bij ons naar N/NO draaien met kou-instroming richting Nederland.

Jep, dat is de berekening van de Oper, maar staat dus wel vrijwel alleen in de pluim van GFS. EC is gemiddeld wat kouder, maar ook nog niet overtuigend voor écht winterweer. Laat staan voor een koudegolf zoals sommige sensatiemedia roeptoeteren.

Extremissimorum

Citaat van: zwoof op zo 18 jan 2026 - 09:40Jep, dat is de berekening van de Oper, maar staat dus wel vrijwel alleen in de pluim van GFS. EC is gemiddeld wat kouder, maar ook nog niet overtuigend voor écht winterweer. Laat staan voor een koudegolf zoals sommige sensatiemedia roeptoeteren.

Ja, ik word er intussen echt ziek van, dus ik neem even een totale pauze van de socials (uitgez. MeteoService). Hier en daar probeer ik het nog uit te leggen aan wie het horen wil en ook soms aan wie niet, maar wel roeptoetert en smijt met bijgesneden kaarten zonder bronvermelding en nuancering. Het is belachelijk, polariserend, misleidend en dus ook ziekmakend. Ik walg intussen van de huidige samenleving waarin zo'n beetje alles aangesproken wordt om te verdraaien en zogenaamd vrijgeestig te zijn, zonder te weten waar je het ooit over hebt, met als doel verwarring zaaien, wishful thinking belonen of simpelweg je geld ermee verdienen. Nutteloze wezens zijn die figuren.

Gelukkig kunnen we hier wel nog goed genuanceerd en duidelijk spreken over de modellen.
En dan zie je idd dat de kans op een koudegolf nihil is. Maar we zien wel dat het niet de warmere kant op gaat. Wat Armand schetste als grootste kans, relatief gematigd kouder winterweer, krijgt meer en meer steun.

Let wel op: er zullen best wel grote verschillen zijn tussen noord en zuid en ook in het noorden tussen oost en west. Eigenlijk heeft vooral het noordoosten kansen op schaatswinterweer haha.
Ook m.i. opvallend: er verschijnen ook meer en meer sneeuwkansjes, die verder zuidwaarts logischerwijs meer ijzel en regen zullen veroorzaken. Dat lijkt me omdat de koude lucht telkens aangevallen wordt door de warmere lagedrukgebieden, en we dus op de grens blijven liggen. Ook daarvoor geldt dat timing natuurlijk essentieel is en dat de gevolgen van dergelijke neerslag mogelijk nu niet berekend zijn in de verwachte temperaturen.

Kortom: het wordt langzaamaan duidelijker. Vanaf vrijdag wordt het echt kouder, maar details zijn nog altijd niet duidelijk.

Armand

@Extremissimorum helemaal mee eens! Het schaadt ook het vak meteorologie. Gelukkig kunnen we hier op een fijne en genuanceerde manier over het weer praten. Natuurlijk mogen hier ook extreme kaartjes voorbij komen, die post ikzelf ook wel eens, maar inderdaad altijd met de juiste nuance.

Wat betreft de aanstaande kou lijkt het inderdaad de gematigd koude kant op te gaan. Echt stevige transportkou gaat ons voorlopig niet bereiken. Kortgezegd komt dat met name door het missen van een goede connectie tussen het Russisch hoog en de uitlopers richting Scandinavië/Groenland, waardoor de koudste lucht gevangen blijft verder boven Oost-Europa en Rusland. EC laat dat mooi zien:

Aan de grond gewoon een noordoostelijke stroming, maar zeker op hoogte is de stroming meer zuidoostelijk. De lucht is meer afkomstig uit de regio's van Zuidoost Europa.

Dat neemt overigens niet weg dat het toch gewoon best koud kan worden, al blijven details afwachten. Zeker het noordoosten kan mogelijk best een leuke vorstperiode krijgen.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Maxim

Armand, volgen er dan meer sneeuwkansen of blijft het ook op deze manier eerder gewoon droog?   

Stephanie

Het voelt hier vandaag in het zuiden weer als pre-lente. Heerlijk. Gisteren en vandaag perfect weer om weer wat in de tuin te rommelen. Vergeet niet om te genieten wat we nu hebben, door alle spannende vooruitzichten voor komende week!

Der RoX

Aardig verloop weer

WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Ook de GFS 06 is niet echt om over naar huis te schrijven.

Alle hoop is gevestigd op EC dat tot nu toe gemiddeld wel redelijk consistent blijft m.b.t. kansen op een winterse  periode.