Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 29532 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

Mr_White en 3 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

10:25 uur: Hoorn meldt hagel in een felle buienlijn. Dat met die wind maakt het nu echt guur buiten. Er is vandaag al wat mogelijk op grotere schaal in het land als de buientrein op gang komt vandaag. Naast regen en natte sneeuw zal dit ook korrelhagel kunnen zijn.

Interessant om de KNMI Guidance er weer bij te halen:

"De uitvoer is consistent. Het koufront bereikt rond 08 UTC de Wadden en wordt aan de grond in de diverse grootheden steeds diffuser vanwege de relatief koudere lucht in het zuidoosten. Op hoogte, 850 en 700 hPa komt het duidelijk door. Voor het koufront uit activeert in alle uitvoer de neerslag op de convergentielijn (regen, die geleidelijk wat buiig wordt). In de Harmonie-uitvoer is de wolkenbasis ten zuiden van het koufront te laag en de stratus te uitgebreid. Noord van het koufront zit in alle uitvoer een sterkt convectief signaal. Aanvankelijk is er sprake van min of meer losse buien. Als gevolg van een langere fetch en kustconvergentie gaan de buien zich in lijnen concentreren. De voorkeurspositie voor deze lijnen verplaatst zich langzaam zuidwaarts. De accumulatie van sneeuw in zowel de EC- als Harmonie-uitvoer is te snel en te groot. Zelfs donderdag bij de convergentielijn zou er al iets moeten blijven liggen in vooral de Harmonie-uitvoer. Vanaf vrijdagochtend ligt de natteboltemperatuur landinwaarts op steeds meer plaatsen beneden 1 °C. Vanaf vrijdagochtend zal dat in het noordoosten en oosten en vanaf de nacht naar zaterdag ook in het midden en zuiden onder buienstraten lokaal tot accumulatie van sneeuw of hagel leiden. Accumulatie tot plaatselijk meer dan 10 cm zoals in de uitvoer lijkt te veel. Waarschijnlijk blijft het bij 2-5 cm, op gunstige plaatsen (zandgrond, stuwwallen) lokaal 5-10 cm tot en met zaterdag. Ook buiten buienstraten is in de avond, nacht en vroege ochtend accumulatie van sneeuw mogelijk."

Bron: https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/extra/guidance-modelbeoordeling

KNMI zegt in de meerdaagsebeoordeling bovendien:
"Tot ongeveer 6 januari is het grootschalige stromingspatroon eenduidig. (...) Tot en met 5 januari is er grote (ongeveer 80%) kans op sneeuw van betekenis (dwz 3 cm of meer/etmaal), maar de onzekerheid waar en wanneer de meeste sneeuw valt is groot. (...) Vanaf 6 januari is de voorspelbaarheid laag. De algemene tendens is naar een noordwestelijke, later westelijke stroming, maar de spreiding in de ligging van de afzonderlijke druksystemen is groot. Er is na de passage van de rug rond 7 januari een aanzienlijke lagedrukinvloed. Wanneer lagedrukgebieden ten zuid(westen) van Nederland oost- of zuidoostwaarts trekken verkeren we in koude lucht zodat sneeuw mogelijk blijft. De kans op sneeuw van betekenis neemt na 5 januari gestaag af, naar ongeveer 10% na 10 januari. De temperatuurverdeling blijft na 6 januari aanvankelijk aan de koude kant. Mogelijk is er een (sterk) negatieve bias als gevolg van het te langzaam smelten van een (te dikke) sneeuwlaag in het EC-model. In ongeveer 30% van de leden blijft het koud."

Bron: https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/extra/guidance-meerdaagse

Kortom: komende dagen nowcasten. De kou de komende dagen zal bepaald worden door de totstandkomimg van accumulatie en de hoeveelheid. Sowieso is 5 cm een realistisch scenario voor grote delen van het land. Maar eerlijk gezegd denk ik hier in Noord-Holland een wat kleinere kans.

En na dinsdag weten we wat dat lagedrukgebieden gaan doen, maar dat kunnen we nu nog niet met zekerheid zeggen, al lijkt de kans op winterweer na de 7e weer verder geslonken, als ik naar de pluimen kijk. GFS en EC staan hierin op dezelfde lijn met een duidelijk warmere trend.

Der RoX

Citaat van: Zynex op Gisteren om 10:10Oei oei oei. De nieuwe pluim heeft zin in het nieuwe jaar!

De eerste helft van deze pluim smaakt naar meer, maar je ziet daarna toch wel een cluster richting de 10 graden vertrekken. Aan de andere kant zien we ook een lid of twee richting de diepvries gaan 😂

Op naar de volgende dan maar en fijn dat het nu even regent voor de vuurwerkresten.

Oh en december sluiten we af met een kleine 2 graden te warm, dit was een paar dagen geleden nog wat meer...

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login
WiNtEr!!11!1!@

Joep

Sneeuwval diverse modellen t/m morgen vroeg.
Harmonie en Icon waarschijnlijk meest realistisch

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Jenkie

De beste wensen allemaal! De eerste sneeuwvlokjes dwarrelen hier ( Denekamp) naar beneden!

Lothiriel

Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Toch wel teleurstellende uitdraai va de modellen voor Vlaanderen specifiek. Hopelijk toch wat sneeuwpret elders ;)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Armand

Ik wens iedereen een gelukkig en gezond 2026! Leuk om te lezen dat het forum en een ieder zijn inbreng gewaardeerd wordt! Het is mooi om te zien hoe het forum weer opbloeit bij voornamelijk de winterse settingen. Samen maken we het een fijne plek om onze passie op te zoeken en te delen!  ;D  ;)

Ik vertrek komende dagen op wintersport en ironisch gezien wordt er hier voor de Benelux veel meer sneeuw berekend dan aldaar in de Franse Alpen waar het eerder zo goed als droog blijft. Ik krijg er zowaar een beetje spijt van om hier te vertrekken  :P Ik hoop voor jullie hier op een mooi pak sneeuw en dat behoort echt nog wel tot de mogelijkheden. Het KNMI heeft inmiddels ook een waarschuwing uitstaan voor het hele land. Vooral vanaf vannacht/morgenvroeg lijken de meeste buien wel grotendeels uit (natte) sneeuw te gaan bestaan. Dat zal op meerdere plekken een sneeuwlaag opleveren, maar waar precies is altijd lastig aan te geven.

Vanwege mijn vakantie zal ik tot en met 10 januari geen (grote) updates verzorgen, jammer gezien de interessante timing haha. Wat betreft het Hellmanntopic: mocht er iemand zin en tijd hebben dan voel je vrij om mijn updates te vervangen! Zo niet, dan helemaal geen probleem en volgen de updates met enige vertraging na 10 januari. Het lijkt me wel dat er meerdere updates gaan volgen als ik het zo zie  ;)
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Polarflow85

Ook van mij een gelukkig en gezond nieuwjaar, met veel winterpret, een prachtig voorjaar en een zomer vol onweer (uiteraard zonder schade).

Lucas

Allemaal de beste (weer-)wensen voor 2026. Hier de eerste natte sneeuw gezien zojuist, na al een paar keer hagel.
Aanhoudende sneeuwval

Dennis789

Citaat van: Armand op Gisteren om 12:40Ik wens iedereen een gelukkig en gezond 2026! Leuk om te lezen dat het forum en een ieder zijn inbreng gewaardeerd wordt! Het is mooi om te zien hoe het forum weer opbloeit bij voornamelijk de winterse settingen. Samen maken we het een fijne plek om onze passie op te zoeken en te delen!  ;D  ;)

Ik vertrek komende dagen op wintersport en ironisch gezien wordt er hier voor de Benelux veel meer sneeuw berekend dan aldaar in de Franse Alpen waar het eerder zo goed als droog blijft. Ik krijg er zowaar een beetje spijt van om hier te vertrekken  :P Ik hoop voor jullie hier op een mooi pak sneeuw en dat behoort echt nog wel tot de mogelijkheden. Het KNMI heeft inmiddels ook een waarschuwing uitstaan voor het hele land. Vooral vanaf vannacht/morgenvroeg lijken de meeste buien wel grotendeels uit (natte) sneeuw te gaan bestaan. Dat zal op meerdere plekken een sneeuwlaag opleveren, maar waar precies is altijd lastig aan te geven.

Vanwege mijn vakantie zal ik tot en met 10 januari geen (grote) updates verzorgen, jammer gezien de interessante timing haha. Wat betreft het Hellmanntopic: mocht er iemand zin en tijd hebben dan voel je vrij om mijn updates te vervangen! Zo niet, dan helemaal geen probleem en volgen de updates met enige vertraging na 10 januari. Het lijkt me wel dat er meerdere updates gaan volgen als ik het zo zie  ;)

Veel plezier met skiën. Eet en drink er ook een op mij. Wij slaan voor de 2de maal het jaar over vanwege onze terminaal zieke stiefvader..
Volgend seizoen gaan we voor de eerste keer met onze kinderen. Onze Milo gaat dan met 4,5 jaar voor de eerste keer op de ski's :)

X-treme

Hiervandaan ook de Beste wensen allemaal.
Zojuist ook de eerste natte sneeuwvlokken gezien hier in Heerhugowaard.
En als verassing een flits met donder er achteraan (en nee het was geen vuurwerk 😜)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Rufes

Hagel/natte sneeuw met een klap onweer in Heerhugowaard.

Joep

Sneeuwval kaarten t/m morgenochtend

vossejongk

Hier valt met +3,2C nog gewoon regen helaas  :(

Jenkie

De regen is nu echt overgegaan in sneeuw. Ben benieuwd wat dit gaat opleveren!

Joep

Eerste (natte) sneeuw

ronst

Hier in Elspeet harde sneeuwval, auto's worden langzaamaan wit. Straks in Sliedrecht droog zo te zien.

Lothiriel

Citaat van: Joep op Gisteren om 18:27Sneeuwval kaarten t/m morgenochtend

Knip...

Overal sneeuw behalve Vlaanderen :-)

ModBreak: Vriendelijk verzoek om geen afbeeldingen mee te posten in reposts
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

vivalavida

Het lijkt nu allemaal net wat Noorderlijker te zijn dan in bovenstaande kaartjes (helaas voor ons  :'(  ;D ) wel leuk voor noord oost nederland!

Lucas

Veel hagel en ook onweer hier. Het lijkt alsof we in een buientreintje zijn aangekomen. Temp binnen een klein uurtje van 5 naar 1,8 graden.

Ik ben benieuwd; van nul tot 10 centimeter zie ik op de kaartjes...  8) 
Aanhoudende sneeuwval

TMCThomas

https://x.com/hansterbraak/status/2006798179090694188

Lokaal is de regen al overgegaan in sneeuw en vormen zich de eerste dekjes. De korte termijn modellen leggen de focus op Gelderland (Harmonie) en Brabant (AROME).

Op de lange termijn hebben verschillende modellen het verdrijven van de koude lucht uitgesteld. De blokkade lijkt toch iets langer/beter stand te houden waardoor we langer van de polaire lucht kunnen genieten. Ondertussen blijven wij in een gebied met vrij rommelige lagedrukgebiedjes hangen waardoor de sneeuwkansen hoog blijven. Helemaal niet slecht!