Herfst discussietopic 2025

Topic gezien door 21123 bezoekers
Gestart door TMCThomas, wo 03 sep 2025 - 00:35

Vorige topic - Volgende topic

Den spikecity, Basta1900!, SjustInKees, Ash1991, Alrik94, WinschoterWeer1, NvK, raymond041, Bianca01 en 3 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Pluim gemiddeld gezien toch weer ietsje afgekoeld. Zeker niet te warm voor de tijd van het jaar. De matige vorst voor dit weekend zit er ook nog steeds in, dat zie je voornamelijk terug in de pluim van regio zuidoost.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

TMCThomas

Pluim wederom fris voor de tijd van het jaar. In de kanspluim kun je mooi zien dat we echt wel flink onder de normale temperatuur zitten. Wit is namelijk de kans op normale temperaturen voor de tijd van het jaar.

Ook interessant zijn de sneeuwkansjes waar de modellen mee komen. Naast de buien is een duikend laagje bij verschillende modellen ook nog steeds een optie om tot sneeuwval te komen. Zo'n duikend laagje heeft als alles goed valt de potentie om op grotere schaal (natte) sneeuw te brengen. GEM maakt het wel heel bond en komt op grote schaal met meer dan 5cm sneeuw aankomende zondag. GEM is daar echter niet het beste model voor en staat erom bekend dit soort dingen te overdrijven. Helemaal ongegrond is het ook weer niet, in het EC ensemble komt zo'n 30% van de leden met 1-3cm sneeuw. Ook ICON laat voor zondag een aantal cm sneeuw zien (al dan niet vanuit een volledig andere situatie, duikend laagje komt bij icon pas later) en is vaak een stuk realistischer wat betreft hoeveelheden. Zolang de andere modellen niet meedoen zou ik er echter nog niet vanuit gaan.

Armand

Het is een vervelende, regenachtige dag met temperaturen die eigenlijk maar een paar graden te warm zijn voor sneeuw. Gelukkig was dit op voorhand wel verwacht.

Achter het laag wordt de bovenlucht gevoelig kouder en kan het zowaar wel tot winterse neerslag komen tijdens stevige buien. Die arriveren vanaf donderochtend vroeg langs de gehele kustregio, met waarschijnlijk de zwaarste exemplaren boven West-België:

Daar kan vanalles opzitten; onweer, korrelhagel, regen, maar ook (natte) sneeuw. Tijdens intensieve buien daalt de temperatuur namelijk richting het vriespunt, zeker in het geval van buienstraten. Nog een dynamische maar gure dag!

De buien lijken het eerste deel van de dag vooral beperkt tot de kustregio's te blijven. In de loop van de middag en vroege avond kunnen ze ook wat verder het binnenland intrekken met daar ook (natte) sneeuwkansen. Zoals vaak in dit soort situaties zal het op de meeste plekken niet veel voorstellen, maar verrassingen liggen ook altijd op de loer.

Wat de langere termijn betreft zijn de weermodellen helaas weer wat ongunstiger geworden en opgewarmd. Je zag het afgelopen runs al vaak bij bijvoorbeeld GFS voorbijkomen. Nog steeds niks verloren gezien de onzekerheid, maar zeker op de langere termijn groeit de kans op een westelijke aanvoer wel de afgelopen runs. De juist zo hoopvolle signalen op blokkades zijn even verdwenen. De EC Oper van vanmorgen spant daarmee wel de kroon en komt met een scenario wat we echt niet willen zien:

Een zeer strakke westcirculatie zonder enige vorm van hogedrukgebieden nabij Groenland. Totaal anders dan de weerkaart van twee dagen geleden wat ik postte. Dit is ook een realistische keerzijde van de munt wat aangeeft dat we zelfs met gunstige voortekenen toch gewoon kunnen belanden in een wekenlange westcirculatie.

Natuurlijk geeft ook dit gelukkig geen garantie en laat het juist zien dat de weermodellen het erg lastig hebben met hoe ze het begin van decembermaand willen intekenen. Het kan net zo goed over twee dagen weer volledig omkeren. Het blijft interessant om deze trends te volgen, vanwege de grote impact op de start van het winterseizoen. 
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Dennis789

Citaat van: Armand op wo 19 nov 2025 - 09:41Het is een vervelende ..

Aii! Die EC kaart ziet er wel heel dramatisch uit zeg! Ik wil niet gelijk krijgen wat betreft de WC :)
Ik heb ook een hekel aan de WC... die natte grijze drab doet mij nooit goed...

Ik probeer er al tegen te vechten met Vitamine D bonbons...
Maar het beste zou toch zijn dat er koud, zonnig en helder weer komt :)

Armand

Gezien de termijn moet je deze kaart gelukkig ook niet letterlijk nemen  ;) Ik gebruik de +192h kaarten altijd om bepaalde trends in de opeenvolgende runs te proberen te ontdekken. Een paar runs geleden leek het nog de koudere kant op te bewegen, de laatste runs weer wat meer naar de warme kant. Zoals hierboven beschreven kan dat komende runs weer naar een andere richting bewegen.

Ik vind het ook niet leuk om zulke kaarten te zien en te posten, maar het houdt je wel realistisch door alle opties goed proberen te overwegen  ;)

Wat de zon betreft ben ik het volledig met je eens. Het doet mensen goed om zichtbaar zonlicht op te vangen. De een is daar gevoeliger voor dan de ander. Gelukkig komt vanaf morgen de zon ook weer af en toe achter de bewolking tevoorschijn.

Zynex

Hahah gezien de termijn niet, gezien de patronen afgelopen jaren kun je er bijna vanuit gaan dat de oppermachtige wc wint als hij in de kaarten verschijnt. We gaan t allemaal weer zien.

grizzrh

GFS ziet er wel leuk uit zo qua temperatuur

Doenrade, Limburg

grizzrh

Momenteel natte sneeuw hier

Doenrade, Limburg

Ubachsberg

Ubachsberg is wit! Sneeuwt best hard, -0.2 graden.

TMCThomas

Dat scheelt dan toch net ff die 100 meter. Ook mooi te zien op de temperatuurkaart.

Lucas

Vakantie in Epen (l.) Ook hier matige natte sneeuwval, gras en auto's al wit. Ik moest het even opzoeken maar het huisje staat op 140 m. boven NAP 8)  8)  8)
Aanhoudende sneeuwval

Noordenwind

Voor hier wordt het zondag interressant. Oper komt met dauwpunt van -10 en neerslag daarbij. Temperaturen tegen het vriespunt. Oper staat daarbij niet alleen😀
Niets is zo schoon dan een vers sneeuwdek in winterwonderland. Het meest komt dit tot zijn recht in de lage wijdse vlakten.

Der RoX

Er komen nu vrij grote natte sneeuwvlokken naar beneden. Voor de rest regen, regen en nog eens regen
WiNtEr!!11!1!@

Armand

Inderdaad gisteren een mooie verrassing in Zuid-Limburg, maar ook verder westelijk boven delen van Centraal België waar de laatste neerslag nog net kon transformeren naar (natte) sneeuw. Geholpen door wat isothermie in de kielzog van het laag en de subtiele hoogteverschillen. Ook hier in het Maasdal op 40-50 meter hoogte werd het kortstondig even wit.

Citaat van: Noordenwind op wo 19 nov 2025 - 22:46Voor hier wordt het zondag interressant. Oper komt met dauwpunt van -10 en neerslag daarbij. Temperaturen tegen het vriespunt. Oper staat daarbij niet alleen😀

Helaas zijn zulke lage dauwpunten in dit specifieke geval ongunstig. Dat geeft aan dat de aangevoerde lucht erg droog is (zuid-zuidoostelijke aanvoer). Hierdoor is het aannemelijk dat de eerste neerslag in de koude lucht mogelijk nauwelijks de grond bereikt. Het is dan maar de vraag wat er aan neerslag overblijft, alvorens de zachtere en vochtigere lucht het overneemt.

Joep

EC12 zaterdagnacht, zondag ochtend en zondag overdag kans op sneeuw

Joep

GFS laat in westelijke en deels noordelijk helft nu de meeste (natte) sneeuw zien

Joep

Harmonie, ik ga er vanuit dat niet alles blijft liggen

Armand

Laten we de situatie voor zondag eens wat dieper onder de loep nemen aan de hand van Harmonie. We onderscheiden twee frontale systemen wat sneeuw kunnen brengen.

Front 1 dient zich zaterdagavond al aan voor de kust en trekt in de nacht verder over het land. Aan de voorzijde hiervan zit koude, droge lucht (zie de dip in dauwpunttemperaturen). Laat in de avond en in het begin van de nacht bereikt de neerslag het westen van de Benelux. Volgens Harmonie vrijwel geheel in de vorm van sneeuw:

En dat zou goed kunnen kloppen, aangezien de temperatuur van de gehele luchtkolom mooi beneden het vriespunt is. Alleen aan de grond vriest het waarschijnlijk net niet. Dat is afhankelijk van de hoeveelheid opklaringen in de avond, de ervaring leert ons dat dat wel eens tegen kan vallen. Of de sneeuw blijft liggen, is dan nog maar zeer de vraag. Daarvoor heb je een matige intensiteit nodig die de vrieslucht als het ware meeneemt tot grondniveau (isothermie/neerslagafkoeling).

Laat dat nou net het probleem zijn. Het eerste front lijkt namelijk aan intensiteit te gaan verliezen bij de doortocht over de Benelux. Dat komt enerzijds door de droge luchtlaag wat neerslag laat verdampen en anderzijds doordat het front stukloopt op het oostelijk gelegen hogedrukgebied. Bij de doortocht over het land verliest het front zichtbaar activiteit, volgens Harmonie vooral over de zuidelijke helft van het land:

Eenmaal aangekomen in Duitsland lost het front naar verwachting zelfs helemaal op. Samenvattend zijn de sneeuwkansen bij dit front hoog vanwege de nog aanwezige koude luchtlaag. De kansen op accumulatie schat ik wat kleiner in vanwege twee factoren: Droge lucht bij aanvang en een lage intensiteit. Daarmee sluit ik zeker ook niet uit dat het toch eventjes wit kan worden, al helemaal mocht de intensiteit uiteindelijk wat hoger liggen. Daar zit vooral de onzekerheid in deze situatie.

Front 2 volgt in de loop van zondag. Dit front is actiever dan het eerste front, dat lijkt geen probleem te vormen deze keer. Echter is de koude lucht al deels verdreven en wordt er vanuit het zuidwesten nog meer zachtere lucht aangevoerd. In de loop van de middag bereikt het front volgens Harmonie de zuidwestelijke helft van het land. De neerslag begint dan op veel plekken als regen, maar je ziet ook signalen op natte sneeuw:

Ook dit is vrij reëel. We zitten qua timing midden op de dag en de koudste lucht is al enigszins weggedreven door het 1e front. Een echte warme sector is er echter niet, de bovenlucht is nog koud genoeg voor sneeuw te kunnen produceren, zeker verder noordoostwaarts. Dat de neerslag op doortocht transformeert naar (natte) sneeuw is dan zeker mogelijk. Alleen voor Zeeland lijkt dat niet te gaan lukken vanwege al snel een te sterke aanvoer over de Noordzee.

Harmonie laat dit front vrij snel transformeren naar sneeuw bij het vallen van de avond boven een strook dwars over Nederland:

Of dat reëel is, vraag ik me wel af. Ik vermoed dat vooral de voorste begrenzing zeker nog tot sneeuw kan transformeren vanaf deze NW-ZO-georiënteerde strook over het land en verder noordoostwaarts, maar of dat het gehele front zo blijft is afwachten. Harmonie ziet er in elk geval positief uit voor de noordoostelijke helft van het land.

Samenvattend op het 2e front wel een hogere intensiteit, maar dus de vraag in hoeverre de neerslag kan transformeren naar sneeuw en hoe lang dat zal duren. In het gunstige geval kan dit wel enkele centimeters opleveren voor de noordoostelijke helft van het land.

In elk geval 2 situaties die zeker sneeuw zullen gaan opleveren. Bij beide situaties is het echter de vraag hoeveel of die ook blijft liggen. Dit zijn altijd lastige situaties om een verwachting voor op te stellen. Er zijn genoeg voorbeelden uit het verleden waar het uiteindelijk flink tegenviel, maar ook voorbeelden waarbij het weldegelijk even mooi wit werd. Spannend!  ;D