Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 12

Topic gezien door 192006 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 09 feb 2013 - 11:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op di 12 feb 2013 - 11:22
Realistisch ??   ;)  Weet je nog  :D

We zijn er nog niet, voorlopig nu weer regen in zuidwesten
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Romigo

Als ik dit soort kaarten zie, dan denk ik absoluut nog niet aan de Lente. Die mag wat mij betreft ook nog wel even wegblijven...eerst nog een goede vorstperiode met sneeuw...

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 feb 2013 - 11:33
We zijn er nog niet, voorlopig nu weer regen in zuidwesten

Tja, dat blijft zo tot in het now-casting bereik. Immers te maken met een grenssituatie en dan met name in de verticale richting van de atmosfeer (warmtefront). Kustgebieden natuurlijk gevoeliger voor de hogere temperaturen door invloed zeewater en wind. Hoe veder landinwaarts hoe langer de onderste koude laag zich zal kunnen houden. Dit geld met name wanneer de wind er niet aan te pas komt.

Meest wrs scenario eerst enige tijd sneeuw, van westen geleidelijk overgaand in regen. Zuidoosten en met name oosten en noordoosten meeste neerslag in vorm van sneeuw (dit geldt mn voor het noordoosten)  tot dat het weer droog word.

Dennis

Citaat van: Johann op di 12 feb 2013 - 11:28
Tja, ik zie dat ook niet.

Vanaf vrijdag tijdelijk wat minder koud maar dan gewoon weer koudere trend en dat zou nog wel eens langere tijd kunnen gaan voortduren.

ah Johann #longwinter?  :D

Dennis


DSDLimburg

Citaat van: Johann op di 12 feb 2013 - 11:52
Tja, dat blijft zo tot in het now-casting bereik. Immers te maken met een grenssituatie en dan met name in de verticale richting van de atmosfeer (warmtefront). Kustgebieden natuurlijk gevoeliger voor de hogere temperaturen door invloed zeewater en wind. Hoe veder landinwaarts hoe langer de onderste koude laag zich zal kunnen houden. Dit geld met name wanneer de wind er niet aan te pas komt.

Meest wrs scenario eerst enige tijd sneeuw, van westen geleidelijk overgaand in regen. Zuidoosten en met name oosten en noordoosten meeste neerslag in vorm van sneeuw (dit geldt mn voor het noordoosten)  tot dat het weer droog word.
Johan ik las vanmorgen op je blok dat er twee hogedrukgebieden zich gaan broberen samen te smelten eentje van uit het noorden en eentje van uit de benelux en dat het voor droger weer zou zorgen volgende week. Geld dat ook voor onze omgeving of is dit alleen voor de Alphen bedoeld?
seizoen 2018/2019

Dennis

Welke kant gaat het op : Winter of Lente na a.s weekend ? Volgens het 6H model van GFS (amerikaanse weerdienst) is er een een duidelijke grenslijn die ontstaat a.s zondag : de positie van het nieuwe Hoog in onze omgeving gaat veel bepalen of de zachte dan wel koude lucht het roer overneemt




Johann

Citaat van: Dennis op di 12 feb 2013 - 11:55
ah Johann #longwinter?  :D

Dat zou heel goed kunnen. Daarbij moeten we niet vergeten dan tet nog niet eens half februari is.

Ook een kijkje in de stratosfeer doet niet echt aan lente denken. Beetje slappen hap de SPV.  :D
We zien volgende week ook vandaag weer (GFS en EC) vooral op hoogte (300hPA) een zeer krachtige  Atlantische hoogtetrog op de oostelijke Atlantische Oceaan tot ontwikkeling komen die ook tot in de stratosfeer (50-30hPa) goed ontwikkeld is. Dit soort blokkade's met een zeer zuidelijk verlopende polaire jet kunnen zeer hardnekkig zijn. Wanneer de hogedruk zich in het noorden verder kan opbouwen tot over Groenland (EC scenario) dan evolueren we gewoon weer naar een koud winters weertype.

Nee, lentegevoelens komen met het zien van dit soort kaarten allerminst op !

Kaart GFS 200hPA

Jan van Ooijen

Als men die 30-daagse pluim een bekijkt, waarbij ik ook daar pas lente in mijn mond heb genomen dan kan je er niet omheen. De kaarten op de korte termijn lijken mij ook duidelijk, of toch niet. Beetje vorst in de nacht en overdag rond 4 a 5 graden.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 feb 2013 - 12:27
Als men die 30-daagse pluim een bekijkt, waarbij ik ook daar pas lente in mijn mond heb genomen dan kan je er niet omheen. De kaarten op de korte termijn lijken mij ook duidelijk, of toch niet. Beetje vorst in de nacht en overdag rond 4 a 5 graden.

ja klopt Jan  ;) - het weer blijft toch ook altijd weer fascineren

Johann

Citaat van: DSDLimurg op di 12 feb 2013 - 12:19
Johan ik las vanmorgen op je blok dat er twee hogedrukgebieden zich gaan broberen samen te smelten eentje van uit het noorden en eentje van uit de benelux en dat het voor droger weer zou zorgen volgende week. Geld dat ook voor onze omgeving of is dit alleen voor de Alphen bedoeld?

Geldt ook voor Nederland. Algemeen zien we de laatste dagen een trend naar de opbouw van hoog geopotentiaal (hogedruk) ten noorden van ons en laag geopotentiaal ten zuiden (depressies Middelandse Zee). Dit resulteert uiteindelijk in een zeer zuidelijke verlopende straalstroom (polaire jetstream). De Alpen maar ook de Benelux krijgen weer vermeerd te maken met een meridionale hoogtestroming met kans op retrograde blokkade's. Belangrijk wordt dan weer de precieze ligging van de sturende hogedrukgebieden. Ofwel een koude noordelijke stroming (koud kwakkelen) of wel een meer noordoostelijke stroming met transportkou ! 


winter

Citaat van: Johann op di 12 feb 2013 - 12:33
Geldt ook voor Nederland. Algemeen zien we de laatste dagen een trend naar de opbouw van hoog geopotentiaal (hogedruk) ten noorden van ons en laag geopotentiaal ten zuiden (depressies Middelandse Zee). Dit resulteert uiteindelijk in een zeer zuidelijke verlopende straalstroom (polaire jetstream). De Alpen maar ook de Benelux krijgen weer vermeerd te maken met een meridionale hoogtestroming met kans op retrograde blokkade's. Belangrijk wordt dan weer de precieze ligging van de sturende hogedrukgebieden. Ofwel een koude noordelijke stroming (koud kwakkelen) of wel een meer noordoostelijke stroming met transportkou ! 



Nou die stroming waarbij transport kou zou komen heeft geen nut heb dan liever zo'n stroming met veel sneeuwbuien. Aangezien er weinig kou bevindt in de buurt van Oost-Europa.

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 feb 2013 - 12:27
Als men die 30-daagse pluim een bekijkt, waarbij ik ook daar pas lente in mijn mond heb genomen dan kan je er niet omheen. De kaarten op de korte termijn lijken mij ook duidelijk, of toch niet. Beetje vorst in de nacht en overdag rond 4 a 5 graden.

Sinds wanneer kijken we 30 dagen vooruit? Dat is natuurlijk gewoon onzin. Als andere wel eens kaarten van GFS tonen na +182 worden ze afgeschoten omdat de lange termijn is  ;) Dan denk je toch zeker niet dat zo'n 30 daagse wel interessant is hè?  :P
Feit is wel, omdat alle modellen de jaarlijkse gang in rekening nemen dat ze naar lente toe automatisch zachter worden, en ook het gemiddelde gaat standaard omhoog.

Niet te min worden er echt gruwelijk winterse sneeuwkaarten getoond, en de modellen zijn het er over eens. Hoog boven het noorden en later Groenland, en een heleboel sneeuwstoringen erbij. Moet alleen nog uitkomen ;D Ik zeg doen

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 feb 2013 - 12:27
Als men die 30-daagse pluim een bekijkt, waarbij ik ook daar pas lente in mijn mond heb genomen dan kan je er niet omheen. De kaarten op de korte termijn lijken mij ook duidelijk, of toch niet. Beetje vorst in de nacht en overdag rond 4 a 5 graden.

30 daagse pluim gaat bij mij direct in de trash-can.  :D
De korte termijn en ook de middellange en langtermijn (10 -15 dagen)  zijn bij ECMWF de laatste dagen zeer consistent. (ensembles)

winter

De noren hebben ten minste vertrouwen in doorzetten van winter na dooi aanval.
http://www.yr.no Kijk zelf ook maar eens voor jou woonplaats.

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op di 12 feb 2013 - 12:37

De korte termijn en ook de middellange en langtermijn (10 -15 dagen)  zijn bij ECMWF de laatste dagen zeer consistent. (ensembles)

Precies, geen spoor van winter te bekennen als we de gemiddelde waardes pakken

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: Weatherboy op di 12 feb 2013 - 12:37
Sinds wanneer kijken we 30 dagen vooruit? Dat is natuurlijk gewoon onzin. Als andere wel eens kaarten van GFS tonen na +182 worden ze afgeschoten omdat de lange termijn is  ;) Dan denk je toch zeker niet dat zo'n 30 daagse wel interessant is hè?

Sinds wanneer worden de verwachtingen die in oktober gedaan worden voor de winter aangenomen? Dan vind iedereen het oke, als er maar winter komt
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

maarten89

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 feb 2013 - 12:27
Als men die 30-daagse pluim een bekijkt, waarbij ik ook daar pas lente in mijn mond heb genomen dan kan je er niet omheen. De kaarten op de korte termijn lijken mij ook duidelijk, of toch niet. Beetje vorst in de nacht en overdag rond 4 a 5 graden.
Lol Jan hier val je wel door de mand hoor. Ons steeds vertellen dat we zelf niet langere termijn niet te veel waarde aan moeten hechten. Als het om koud weer gaat. Maar bij warm weer wel? Beetje apart hoor ;D  :P
Al wil graag lente hoor. Maar ik zie echt niet op de kaarten staan....

Ramon Oost

Citaat van: Dennis op di 12 feb 2013 - 11:55
ah Johann #longwinter?  :D

Wat bedoel je met longwinter?  :-\  De winter duurt meteorologisch gezien t/m begin maart. Dus lijkt me gewoon normaal dat het nu nog winter kan zijn...

TaL

Damn, als Johan en Jan het eens zijn dan sta ik er volledig achter en is de kans ook groot dat het kan uitkomen (lees wel: KANS)

Maar als zij 2 het tegenovergestelde zeggen weet ik het ook niet meer, ik laat het maar gewoon afkomen wat komt dan maar  ;D

Toch heerlijk die spanning en discussies
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal