Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 11

Topic gezien door 263194 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 02 feb 2013 - 10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 08 feb 2013 - 17:26
Helaas kijk ik niet als hij het weer doet

Want? Omdat hij zo een chagrijn is wat betreft winterweer. Ik neem hem altijd maar met een korrelzout. Helga is natuurlijk leuker om naar te kijken, en ze presenteert vele malen leuker met plezier.


Joep

Wow dat had ik niet verwacht zeg wat een mooie run van Hirlam, dacht dat er morgen een enkel buitje zou vallen :)

Joep

KNMI nog geen waarscuwing voor sneeuw morgen

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op vr 08 feb 2013 - 17:37
KNMI nog geen waarscuwing voor sneeuw morgen

Komt dadelijk wel als er een update is van de Guidance
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Jan sneeuwverwachting voor morgen is toch een verrassing? Hopen
dat er zondag/maandag ook een verrassing komt :)

Johan hoe denk jij over de situatie voor zondag/maandag ?

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op vr 08 feb 2013 - 17:50
Jan sneeuwverwachting voor morgen is toch een verrassing? Hopen
dat er zondag/maandag ook een verrassing komt :)

Johan hoe denk jij over de situatie voor zondag/maandag ?

Nou niet geheel, EC kwam ook al met opties alleen hier werd meer de nadruk op zondag maandag gelegd ;) Voorlopig durf ik het nog niet aan om een update te schrijven, mogelijk komt die morgen ivm de Hirlamkaarten die dan beschikbaar zijn
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zorba

KNMI houdt een slag om de arm wat betreft de recente HIRLAM run

Guidance

MODELBEOORDELING:
Modellen zijn consistent wat druk betreft. De neerslag geeft voor morgen volgens HiRLAM problemen. Hierbij is deze dun alleen. De vorige run en de overige te beoordelen modellen houden het op een enkele winterse bui. Voorlopig wordt de nieuwe run van HiRLAM met enige voorzichtigheid behandeld.

Aandachtspunten.

BEWOLKING:
In de westelijke helft een cumuliform beeld in de polaire lucht: Cu/TCu/Cb, geleidelijk meer brekend. In het oostelijk deel komen ook SC velden voor met een basis 2000-4000 vt. Vannacht in Limburg kans op ST a.g.v. de noordelijke aanvoer. Zaterdag toenemende frontale bewolking.

NEERSLAG:
Winterse buien eerst nog met kleine kans op onweer. Geleidelijk verder afnemende onstabiliteitsdiepte en wat drogere lucht zorgen hiervoor. Voor morgen worden er grote verschillen tussen de opeenvolgende runs en modellen. ECMWF en Harmonie houden het op een enkele bui na droog. De nieuwe HiRLAM run is nu erg voortvarend met in de middag en avond vooral in de westelijk helft van het land perioden met sneeuw.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Jan van Ooijen

Citaat van: zorba op vr 08 feb 2013 - 17:53
KNMI houdt een slag om de arm wat betreft de recente HIRLAM run


Mmmmm vreemd temeer omdat hirlam er vandaag erg goed op zat en dan nu zo'n update van de Guidance. Dit snap ik even niet die terughoudendheid. Waarom alleen westelijk deel van het land terwijl heel het land er mee te maken krijgt?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

leuke sneeuwbuitjes vanmiddag, helaas blijft het niet liggen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

zorba

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 08 feb 2013 - 17:55
Mmmmm vreemd temeer omdat hirlam er vandaag erg goed op zat en dan nu zo'n update van de Guidance. Dit snap ik even niet die terughoudendheid. Waarom alleen westelijk deel van het land terwijl heel het land er mee te maken krijgt?

Kijken waar hirlam vanavond mee gaat komen. Ben reuze benieuwd
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Joep

Arie Verhips (RTV Utrecht) zware ochtendspits maandag ivm sneeuwval, Putto (sorry) intensieve sneeuwval en sneeuwduinen tot 1 meter mogelijk zondag/maandag, Corbijn snowblizards zo/ma., meteoconsult voorspelt mogelijke sneeuwstorm (http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/3480621b78eab7cf8fdbe04cc63c29b8/article/natuurlijke_confetti_met_carnaval.html), weerplaza voorspelt sneeuwval vanuit zuiden etc etc.

Waar halen ze dit allemaal vandaan? Missen wij iets?  :o :)

Jan van Ooijen

Citaat van: zorba op vr 08 feb 2013 - 17:59
Kijken waar hirlam vanavond mee gaat komen. Ben reuze benieuwd

Niet alleen Hirlam komt ermee, maar ook GEM





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op vr 08 feb 2013 - 18:01
Arie Verhips (RTV Utrecht) zware ochtendspits maandag ivm sneeuwval, Putto (sorry) intensieve sneeuwval en sneeuwduinen tot 1 meter mogelijk zondag/maandag, Corbijn snowblizards zo/ma., meteoconsult voorspelt mogelijke sneeuwstorm (http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/3480621b78eab7cf8fdbe04cc63c29b8/article/natuurlijke_confetti_met_carnaval.html), weerplaza voorspelt sneeuwval vanuit zuiden etc etc.

Waar halen ze dit allemaal vandaan? Missen wij iets?  :o :)

Nou dan gaan wij daar maar even overheen qua teksten ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Sneeuwt goed hard nu, prachtig het blijft zelfs wat liggen ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Citaat van: zorba op vr 08 feb 2013 - 17:53
KNMI: ECMWF en Harmonie houden het op een enkele bui na droog.

EC droog? Keek net op Meteoconsult, maar daar zag ik dit plaatje. Weersymbolen van het model geldig voor de nacht naar zondag 10 februari. De rode kleuren stellen winterse neerslagsymbolen voor. De groene regen en de strepen mist en nevel.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jones

Ik vind de nieuwe GFS vrij goed en meer winters tov zijn voorgangers :) staat steeds meer winterse neerslag in dan regen voor maandag en ook daarna koudere temperaturen tov de vorige runs dus goed nieuws wat mij betreft :)

zorba

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 08 feb 2013 - 18:07
EC droog? Keek net op Meteoconsult, maar daar zag ik dit plaatje. Weersymbolen van het model geldig voor de nacht naar zondag 10 februari. De rode kleuren stellen winterse neerslagsymbolen voor. De groene regen en de strepen mist en nevel.

Heb even je quote van mij aangepast. Leek net of ik die uitspraak had gedaan :D
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Bacci

Vind het gek dat ze terughoudend zijn op zo'n korte termijn, laten we dan maar niet beginnen over zondag en maandag!

martijn

Citaat van: zorba op vr 08 feb 2013 - 18:15
Heb even je quote van mij aangepast. Leek net of ik die uitspraak had gedaan :D
morgen in de loop van de dag sneeuw?

Powered by EzPortal