Onweerskansen 2013

Topic gezien door 253760 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jur

Ach joh, dat badmintontoernooitje... doe mij maar chaos en verderf  ;D

Lightning_Glenn


arjanbruggink

Citaat van: Johann op di 11 jun 2013 - 10:32
Ik ook niet, dat geldt zowel voor de tropische temp.s voor de "tropische" buien.
Laat het eerst maar eens "stabiel zomerweer"  worden, graadje of 23-24, veel zon en weinig wind, en als het ff kan tot midden september.
Evt regen mag dan in de nachtelijke uren  vallen (hebben we ook geen geklaag over droogte) !
Zulke zomers zijn zeldzaam volgens mij.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Sven

Hoppa  8) het blijft er gewoon instaan, en wordt alsmaar beter :D

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

frankaloe

Citaat van: Johann op di 11 jun 2013 - 10:34
Tja, zoals we gisteren al schreven: dit soort luchtmassa's zijn goed voor 35+ graden !  :P
dan spreek je over de temperaturen op 2 mtr?..nee toch?
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Sven

Citaat van: frankaloe op di 11 jun 2013 - 19:05
dan spreek je over de temperaturen op 2 mtr?..nee toch?

Ja, 850 hPa is volgens mij altijd +12/14 en dan heb je de 2m temperatuur :) dus dan zouden we uitkomen op 32/24 graden mocht het 20 graden worden op 850 hPa :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Pascal Soomers

Citaat van: Sven op di 11 jun 2013 - 19:17
Ja, 850 hPa is volgens mij altijd +12/14 en dan heb je de 2m temperatuur :) dus dan zouden we uitkomen op 32/24 graden mocht het 20 graden worden op 850 hPa :)

Inderdaad. Aandachtspunt hiervan is dat zowel EC en GFS al enkele keren met dit scenario terugkomen..
Ik weet gewoon dat er iets staat te gebeuren in de periode van 16-21 juni.
Dit zou gewoon zwaar nachtelijk onweer zijn!
When a supercell arrives, you must be prepared.

LeMisérable

Wordt dat onweerrecord (80.000 ontladingen?) niet gewoon zwaar verbroken als dit zo op de kaarten blijft staan?

De waardes zijn ten slotte beter dan zowel 25 Mei 2009, als 28 Juni 2011...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Oxize

Als het over een week er nog op staat, dan geloof ik het pas. Hoe vaak hebben we zulke kaarten niet gehad, en bleek 3 dagen van tevoren er niks van over bleef.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Jan van Ooijen

Citaat van: LeMisérable op di 11 jun 2013 - 20:42
Wordt dat onweerrecord (80.000 ontladingen?) niet gewoon zwaar verbroken als dit zo op de kaarten blijft staan?

De waardes zijn ten slotte beter dan zowel 25 Mei 2009, als 28 Juni 2011...

Waardes kunnen misschien wel beter zijn, maar dat geeft nog geen garantie. Kan goed zijn dat er helemaal geen onweer voor gaat komen, momenteel nog veel te ver weg om daar over te oordelen. Van mij mag het wegblijven ondanks een onweerfanaat
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

LeMisérable

Haha, want? Feestje?

Inderdaad, het is nog ver weg, en het is wel vaker voorgekomen, afgelopen zondag zou er toch ook wat gebeuren?

Weinig zekerheid dus...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Jan van Ooijen

Citaat van: LeMisérable op di 11 jun 2013 - 21:02
Haha, want? Feestje?

Inderdaad, het is nog ver weg, en het is wel vaker voorgekomen, afgelopen zondag zou er toch ook wat gebeuren?

Weinig zekerheid dus...

Nee, ben weerman op tennistoernooi in Rosmalen, kunnen we dat weer er niet bij hebben
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Explosiv mix  ;D
(die overigens dinsdag al in de steigers wordt gezet)


Jelte

Citaat van: Johann op di 11 jun 2013 - 22:30
Explosiv mix  ;D

Vraagje: theta-e op 850Hpa neemt in de berekening de luchtvochtigheid vanaf 850Hpa mee. Is dat genoeg om ook een uitspraak te doen over de luchtvochtigheid vanaf 2 meter? Of moet je dan echt naar het dauwpunt op 2m kijken?
Met die Spaanse pluimen is het soms een beetje de vraag of de lucht wel vochtig genoeg is in de onderste lagen om iets tot stand te brengen. Ik zie op GFS wel dat de dauwpunten stijgen naar vrijdag toe, maar daarvoor zijn ze niet bijzonder hoog.

Johann

Citaat van: Jelte op di 11 jun 2013 - 22:42
Vraagje: theta-e op 850Hpa neemt in de berekening de luchtvochtigheid vanaf 850Hpa mee. Is dat genoeg om ook een uitspraak te doen over de luchtvochtigheid vanaf 2 meter? Of moet je dan echt naar het dauwpunt op 2m kijken?
Met die Spaanse pluimen is het soms een beetje de vraag of de lucht wel vochtig genoeg is in de onderste lagen om iets tot stand te brengen. Ik zie op GFS wel dat de dauwpunten stijgen naar vrijdag toe, maar daarvoor zijn ze niet bijzonder hoog.

De equivalent potentiële temperatuur (Theta-e') is een mooie indicator voor verschillende luchtmassa's. Theta-e is de temperatuur die een 'luchtpakketje' heeft als het eerst zover naar boven is gebracht dat door condensatie alle latente warmte (condensatiewarmte) vrij is gekomen en daarna (droog)adiabatisch (zonder energieuitwisseling met de atmosfeer) weer naar beneden (naar het 1000 mb niveau) gebracht is. Theta-e wordt dus door de temperatuur én door het vochtgehalte van de lucht bepaald. Hoe warmer en hoe vochtiger de lucht hoe hoger de theta-e.
Met behulp van theta-e kun je onder andere dus goed verschillende luchtmassa's onderscheiden. Bijvoorbeeld een warme sector tussen warm en koufront in. De warme sector is over het algemeen warmer en vochtiger dan de omringende lucht en heeft daardoor ook een hogere theta-e waarde. En een scherpe gradiënt in de theta-e waarden wijst dan op een front tussen 2 luchtsoorten.
Theta-e kan ook gebruikt worden bij het verwachten van sneeuw en bij convectief weer. Met name 'tongen' van hoge theta-e waarden kunnen (in het zomerhalfjaar) plekken zijn waar zware (onweers)buien ontstaan en optreden.

Edwin

Valt me op dat we nog erg weinig buien complexen met o.a onweer hebben gehad tot op heden...
Never Stop Exploring

Jelte

Citaat van: Johann link=topic=3657.msg60789#msg60789
Uitleg

, dat las ik. Maar daarmee wordt dan toch de luchtvochtigheid van de lucht op 850hpa meegenomen (zeg 1,5 km) en niet de onderste laag van de atmosfeer? Is de luchtvochtigheid van de onderste luchtlaag dan niet van belang?

Pascal Soomers

Omdat hij zo mooi is...

When a supercell arrives, you must be prepared.

hj32

De weersverwachtinen van het knmi zijn op dit moment toch wel wat anders
Max temp van 24 graden

Ik heb zo? vermoeden dat dit eerder een spanish plume wordt dan extreem warmte-onweer in NL zelf
Maar dat er maandagnacht/dinsdag onweer komt, zie ik zeker ook wel gebeuren...

Weerfreak 1337

Citaat van: hj32 op wo 12 jun 2013 - 00:55
De weersverwachtinen van het knmi zijn op dit moment toch wel wat anders
Max temp van 24 graden

Ik heb zo? vermoeden dat dit eerder een spanish plume wordt dan extreem warmte-onweer in NL zelf
Maar dat er maandagnacht/dinsdag onweer komt, zie ik zeker ook wel gebeuren...

Volgens GFS18z blijft het een aantal dagen heet en zeer onstabiel. Alleen in het begin van de week een paar buien en eigenlijk pas aan het einde van de werkweek het verdrijvende onweer (nacht donderdag op vrijdag). Maargoed, dit dus op basis van de 18z run. Hoe het daadwerkelijk zal gaan lopen zal de komende dagen duidelijker worden. Dat er iets staat te gebeuren qua warmte en/of onweer volgende week, lijkt me nu toch steeds zekerder te worden, vooral nu de oper(EC12) ook meer ondersteunende leden heeft gekregen in de recente pluim.

PS. het is en blijft de 18z run, die bekend staat om zijn uitschieters.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal