Zomer discussietopic 2026

Topic gezien door 12208 bezoekers
Gestart door Armand, ma 01 jun 2026 - 14:02

Vorige topic - Volgende topic

artic, Govert en 3 gasten bekijken dit topic.

Armand

EC12z is zeer warm en voegt de zaterdag en zondag ook bij de 35+ dagen. Beide dagen zit het zelfs tegen de 40 graden aan. Ook na het weekend komt EC met zomerse tot tropische temperaturen net zoals GFS. Het zou bizar zijn als dit uitkomt...
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

vivalavida

Ik zag het net ook al  :o

We hebben net serieus het hele bed van de jongste uit elkaar gehaald en een verdieping lager neergezet (1e verd ipv zolder). Zou pure marteling zijn anders

Noordenwind

Na het weekend forse afkoeling? Logisch natuurlijk na bijna een week temps van 35gr+. Oh wacht, nog steeds 25gr+ :-\ . Wordt een lange hittegolf zo. Dan maar hopen op wat warmteonweders.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Vindead

Citaat van: Noordenwind op ma 22 jun 2026 - 21:35Na het weekend forse afkoeling? Logisch natuurlijk na bijna een week temps van 35gr+. Oh wacht, nog steeds 25gr+ :-\ . Wordt een lange hittegolf zo. Dan maar hopen op wat warmteonweders.
Het ergste aan deze pluim vind ik de minimumtemperatuur in de nacht van zaterdag op zondag. 25 graden volgens de oper. Ik hoop echt heel erg dat dat niet uit gaat komen.

JerryL

Wat kan helpen is een nat wit laken aan de buitenzijde voor je raam hangen. Het huis is goed geïsoleerd en toch... als de warmte eenmaal binnen is gaat het niet goed. We hebben het ventilatiesysteem uitgezet. Zojuist toen de zon van de achtergevel wegtrok direct nat gespoten om de warmte eruit te trekken.

Overlevingsstand staat volop te draaien hahaha.

Der RoX

Dat zijn geen beste temps in NL. Hier in Zakynthos vandaag al snel de 34 graden aangetikt. Was goed te doen totdat de wind een uur of wat wegviel. Niet alleen kon je een pak Remia leegspuiten op het terras, maar ook kwam de muggen marechaussee even langs met een steekproef

8)
WiNtEr!!11!1!@

Eric

Ook hier, vlak bij Tournus in zowat midden Frankrijk, de 44 graden aangetikt. Wij zijn dat gewoonweg niet gewend. Je stapt een winkel of restaurantje uit met climate control, en je krijgt bij buitenkomst een gratis dekentje over je heen!

Noordenwind

Actueel 21 °C en mist in de weilanden. Dat geeft wel aan hoe vochtig de lucht is en dat ze inmiddels aan het verzadigen is met vocht. Zal klam en warm aan gaan voelen komende dagen. Dit vocht kan uiteraard wel een voeding zijn voor buien. Ook energie lijkt er genoeg aanwezig, al gaan de modellen daar nog niet erg in mee.

Vindead

Dit ziet er wel erg extreem uit. Tot 42 graden vrijdag... :o
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Armand

We staan aan de start van een zeer hete periode! Klokslag 9:00 uur en al vrijwel het gehele land zit (ruim) in de zomerse temperaturen. In het zuidwesten al tot ruim 27 graden. Op dit tempo breken we ergens tussen 10 en 11 uur al door de tropische grens op de eerste weerstations. Een vooruitblik per dag over wat ons te wachten staat qua temperaturen aan de hand van Harmonie

Woensdag
Al snel tropisch warm dus in vrijwel het gehele land, alleen op de Wadden en de uiterste noordkust wordt dat mogelijk (net) niet gehaald. Op uitgebreide schaal wordt het 33-36 graden. Harmonie komt met een enkele 37 graden in de steden. Indicatie temperatuur om 17u:
Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Het blijft tot zonsondergang op veel plekken nog nabij of boven de 30 graden. De late avond en nacht verlopen uitzonderlijk warm met op veel plekken nog 20 graden of meer middenin de nacht. In de steden komt de temperatuur mogelijk niet eens beneden de 25 graden! Alleen het uiterste noorden wordt iets frisser in de loop van de nacht door een aantrekkende noordelijke wind. Aldaar minimumtemperaturen van 16 of 17 graden.

Donderdag
Die noordelijke wind draait in de loop van donderdag naar noordoost en zorgt voor behoorlijke temperatuurverschillen. In het uiterste noorden behoorlijk aangename temperaturen die zelfs iets beneden de 25 graden kunnen blijven. Verder zuidelijk krijgt de verkoelende wind steeds minder vat op warme luchtmassa. Elders in het land kan opnieuw ruim tropisch warm worden met lokaal weer 35 graden. De warmste lucht geraakt mogelijk nog tot in Limburg volgens Harmonie, met hier in de stedelijke gebieden een lokale 38 graden. Zeer grote verschillen wellicht tussen Vlieland en Maastricht morgen!

Dan krijgen we mogelijk een verscherpte definitie van 'plaknacht'... In het midden en zuiden blijft het tot diep in de nacht ruim boven de 20 graden. Harmonie berekent in het centrum van Maastricht zelfs net-aan 30 graden om 3 uur 's nachts!! Beter vertoeven is het in Groningen, alwaar het nog wat verder kan afkoelen door iets koelere lucht

Daarmee komt het all-time minimumrecord in beeld op een KNMI station. Dat is staat op 24.4 graden in Deelen tijdens de hete periode in juli 2018.

De zon maakt overigens op zowel woensdag als donderdag overuren en wordt nauwelijks gehinderd door bewolking. De kans op een bui is daarmee ook nihil.

Vrijdag
Met de uitzonderlijk hoge minimumtemperaturen is er maar weinig nodig om de temperatuur vrijdagmorgen boven de 30 te krijgen. Volgens Harmonie lukt dat in Limburg al voor 9 uur! Met een wind die opnieuw de zuidoosthoek opzoekt, trekt de hitte ook weer verder naar het noorden. Tevens komen we in een nóg wat warmere bovenlucht terecht dan afgelopen dagen. De temperaturen kunnen dan mogelijk nog wat verder stijgen. Alleen is de vraag hoe ver.

Harmonie valt maar gelijk met de deur in huis, dit is een kaart voor het in het archief van bijzondere weerkaarten...  :o

In het zuidoosten op ruime schaal 40 graden tot een enkele 43 graden zelfs in sommige steden! Ook elders in het land bloedheet met temperaturen die de 40 graden naderen. Toch is het de vraag of het zó extreem warm kan worden.

Theoretisch wel als de bovenlucht opwarmt richting de 24 graden of misschien wel net iets daarboven. Er staat ook weinig wind die de lucht niet goed kan mengen. Bovendien beginnen we dag waarschijnlijk zonder wolken en kan de zon direct goed opwarmen. Mocht één of meerdere van deze factoren de komende dagen toch gaan veranderen, dan gaat het sowieso niet lukken.

Wat 'tegen' de 40 graden werkt is de vochtige luchtsoort en mogelijk nog vocht in de bodem. Beide zorgen voor verdamping; een proces wat energie kost en daarmee iets van de warmte afsnoept. Dat kan een reden zijn dat de temperatuur 1 of enkele graden lager uitkomt dan wat Harmonie nu geeft. Tevens kunnen er vrijdag op nadering van een thermisch laag/vore enkele stapelwolken ontstaan die zelfs kunnen uitgroeien tot lokale buien, hierboven te zien nabij Limburg door de dip in temperatuur.

Dus is 40 graden of misschien wel meer mogelijk? Ja, als alle factoren positief uitvallen voor optimale opwarming. Zeker in steden (buiten de officiële KNMI weerstations) gaat dat wellicht wel lukken. De kans hierop bij een officieel KNMI weerstation is echter niet zodanig aanwezig dat het hardop uit durf te spreken. Laten we eigenlijk maar hopen dat het niet gebeurd.

De dagen erna
Ook zaterdag kan het fors warm worden, maar neemt de dreiging van buien ook meer toe. Temperaturen zijn dan logischerwijs afhankelijk van de vorming van buien. Zondag wordt de ergste warmte langzaam naar Duitsland verdreven. Volgende week volgt dan een aangenamere periode, voor veel mensen wellicht een fijn uitkijkpunt  ;)

vivalavida

Het is bijna bizar dat we een paar dagen later weer naar de 20 graden gaan? Halvering van temperatuur. Haal de winterjas vast uit de kast  :P

Bubba

Citaat van: vivalavida op Gisteren om 10:01Het is bijna bizar dat we een paar dagen later weer naar de 20 graden gaan? Halvering van temperatuur. Haal de winterjas vast uit de kast  :P

Dat vind ik ook wel bijzonder ja, van mij had die daling best wat minder mogen zijn, maar ja het kan in NL nooit eens normaal Qua weer.

vivalavida

Hollen of stilstaan. Tropische hitte of herfst, het zijn echt veel uitersten dit jaar tot nu toe (ook in de winter)

Ergens zo een graadje of 20-25 met af en toe een bui is echt prima. Dus als de pluimen nu even stabiliseren  ::)  ;D

Extremissimorum

We zitten vooralsnog ongeveer met Tact 1/2 graden lager dan berekend door Harmonie.
Ik verwacht (of is het wishful thinking) dat de soep niet zo heet gegeten wordt als die nu wordt opgediend, of het eitje zo snel wordt gebakken als 'ie in de zon wordt gelegd, of zoiets.

Later moeten we maar eens kijken naar die (stijgende) onweerskansen op zaterdag en zondag. Dat kunnen wel weer eens serieus felle buien zijn met dit keer veel neerslag in korte tijd.

Morgen wordt het heerlijk koel hier, 25 tot 30 graden!
Maar vrijdag, oi oi oi, records gaan sneuvelen. Als niet het all time maximumrecord, dan toch zeker wel gemiddeldes over een etmaal bekeken of hoogste minima of landelijke gemiddelde. Dat laatste is overigens een goede graadmeter, wat ze ook in Frankrijk doen. Ik kan dergelijke data echter moeilijk vinden voor NL. Heeft iemand die info? Dus een gemiddelde over alle weerstations in NL en dan wat het record maximumtemperatuur voor een etmaalgemiddelde is?

marco-groningen

Ik zit vanaf vanmiddag tot zondag gelukkig op Ameland, maar 37 graden op Ameland volgens Harmonie is toch (mag ik hopen) onmogelijk?

Armand

Citaat van: marco-groningen op Gisteren om 11:11Ik zit vanaf vanmiddag tot zondag gelukkig op Ameland, maar 37 graden op Ameland volgens Harmonie is toch (mag ik hopen) onmogelijk?

Wellicht dat het op een zonnige, windluwe plek van een duin wel lukt. Over het algemeen zal het echter iets koeler blijven. Toch zou het ook op de Waddeneilanden best warm kunnen worden vrijdag met tropische temperaturen.

Harmonie zit inderdaad wel vaak 1 à 3 graden te hoog in dit soort situaties, zeker voor de officiële KNMI weerstations. Trekken we die van de uitvoer af, dan komen we toch dichtbij de 40 graden. Het zal hoe dan ook spannend worden door de verschillende factoren zoals ik eerder vandaag heb uitgelicht. De temperaturen van Harmonie zijn overigens wel goed bruikbaar om bijvoorbeeld een indicatie van de temperatuur te krijgen in/nabij steden. De KNMI weerstations staan vaak op velden weg van bebouwing en zijn daarmee vaak koeler dan wat we als mens meestal ervaren.

Citaat van: Extremissimorum op Gisteren om 11:05Morgen wordt het heerlijk koel hier, 25 tot 30 graden!
Maar vrijdag, oi oi oi, records gaan sneuvelen. Als niet het all time maximumrecord, dan toch zeker wel gemiddeldes over een etmaal bekeken of hoogste minima of landelijke gemiddelde. Dat laatste is overigens een goede graadmeter, wat ze ook in Frankrijk doen. Ik kan dergelijke data echter moeilijk vinden voor NL. Heeft iemand die info? Dus een gemiddelde over alle weerstations in NL en dan wat het record maximumtemperatuur voor een etmaalgemiddelde is?

Van de Hellmanngetallen weet ik wel dat je per station de etmaalgemiddeldes kan vinden door hier te kiezen voor 'Gemiddelde temperatuur'.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/geografische-overzichten

Wikipedia geeft het maandrecord voor hoogste etmaalgemiddelde weer
- De Bilt: 29,7 graden op 27 juli 2018
- Eindhoven: 31,2 graden op 25 juli 2019 (hoogste van de KNMI stations)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstatistieken_juli_Nederland_en_Belgi%C3%AB

Jeroen22

zojuist code oranje voor hele land met uitzondering van de eilanden voor de vrijdag.

dorian

Ook de nieuwe run van HARMONIE is weer schroeiheet voor vrijdag. Ik sluit me wel aan bij de eerdere posters die al hadden opgemerkt dat de werkelijke temperatuur iets minder hoog is dan wat HARMONIE aangeeft.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

RonC

Middelburg nu 34,8

Zynex

Wat een drama dit, zit op 8 hoog weg te fikken. Kan nergens heen want heb knie operatie achter de rug  :'(