Zomer discussietopic 2026

Topic gezien door 5897 bezoekers
Gestart door Armand, ma 01 jun 2026 - 14:02

Vorige topic - Volgende topic

Bubba, Extremissimorum, JerryL en 8 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Wat een pluim en wat een oper run zeg! Zou je de oper run letterlijk nemen dan hebben we in het zuidoosten een minimaal 2 weken durende hittegolf, inclusief temperaturen richting de 40 graden. Uiteraard moet je de oper run niet daadwerkelijk letterlijk nemen, de grote onzekerheid vanaf zondag/maandag is heel duidelijk zichtbaar in de pluim. Toch is er duidelijk potentie op een langdurige hete periode.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Armand

Oef, sinds gisteravond zijn de berekeningen inderdaad nóg wat warmer geworden. De reden daarvoor is voornamelijk de opbouw van een sterker en groter hogedrukgebied in de loop van het weekend boven Europa. Dat leidt tot nog meer daalbewegingen en daarmee ook nog hetere temperaturen. Toch blijft de onzekerheid ook aanwezig in het weekend. We nemen de dagen even verder door.

We beginnen een beetje twijfelend aan de opbouw van warmte, die vandaag en morgen nog moeizaam noordwaarts komt. Alleen in het (uiterste) zuiden en zuidoosten kan het al zomers warm worden deze dagen met mogelijk het begin van een (lange) regionale hittegolf.

Donderdag komt de opmars van warme lucht wel in een versnelling en wordt het landelijk gezien zomers warm, met in het binnenland wellicht al tropische temperaturen. Vrijdag doen we er nog een schepje bovenop, weliswaar met enige onzekerheid door de dreiging van onweersbuien. Bij een optimale opwarming kan het in het zuidoosten tegen de 35 graden worden!

Dan toenemende onzekerheid over waar de as van het hogedrukgebied naartoe zal gaan. Er vindt in elk geval op de zaterdag een hergroepering plaats van de zeer warme luchtmassa's boven Frankrijk die door toenemende luchtdruk nóg wat verder opwarmen. In de Benelux op de zaterdag juist mogelijk een 'dipje' door een wat meer naar west draaiende wind achter de thermische vore van vrijdag. Nog steeds kan het dan wel zomers warm worden, tot tropisch warm verder in het binnenland. Zondag en maandag komt volgens een deel van de berekening de zeer warme lucht boven Frankrijk verder naar het noorden. Komt de hogedruk-as meer noordelijk of westelijk terecht, dan wordt het merkbaar koeler (maar zeker niet koud  ;) ) We zien het mooi terug in de pluim van vanmorgen, regio zuidoost:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Een hoogzomerse pluim! De eerste warmtepiek op vrijdag wordt goed ondersteund. Enige nuance is dus wel nog mogelijk vroege buien of restanten van donderdagavond boven Frankrijk/België. Dat lijkt momenteel niet erg aan de orde. De warmtepiek zondag/maandag is potentieel nog heter, met een ruime cluster voor 35+ graden, echter dus wel enige marge. Daarna een tijdelijke? verkoeling, want op termijn neigt het gemiddelde weer terug richting de 30 graden te bewegen.

Daarmee nemen de kansen voor een regionale hittegolf ook toe, die dus mogelijk vandaag al kan gaan beginnen. Hiervoor is de staafdiagram een handig hulpmiddel:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Van donderdag tot en met maandag is de kans op tropische dagen erg groot. Wellicht moet het dan wel lukken. Op termijn blijven de kansen op zomerse dagen onverminderd hoog, alleen de korte dip op woensdag 24 juni zou roet in het eten kunnen gooien. Natuurlijk valt er nu nog weinig zinnigs over te zeggen op die termijn gezien de onzekerheid.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

vivalavida

Ik keek ook maar die pluim en ik dacht zo die keldert naar beneden  :o

Ja van 35 naar 25  ;D hahaha. Das een prima daling. Het gaan warme dagen/weken worden

Johan B.

Vorig weekend naar het warmtegetal gekeken, score was 0,0! Nu echter al 11,9 punten en zijn we nu al "7 zomers" gepasseerd. Dit, terwijl de meteorologische zomer nog moet beginnen. Er zal ook wel ergens een top 10 staan voor de maand mei, maar die heb ik (nog) niet gevonden.
Daar waar de Hellmann-punten steeds minder worden gaan deze cijfers natuurlijk gemiddeld steeds hoger eindigen. Opvallende lijst als je naar de jaartallen kijk. Kom er later wellicht nog op terug.
De zomer van 1962 staat laatste met maar 4,8 punten! Dit geef ik nog even mee. Bron KNMI.""

Even overgenomen van lente-topic. Inmiddels 18,6 punten en een 114e plaats. Afgelopen week uiteraard geen punten, maar vanaf donderdag zullen de punten binnen gaan stromen. Zal af en toe tussenstand doorgeven. Ben wel blij dat we niet dit weekend weg zijn, maar pas volgend weekend ergens in Twente. Ziet er toch wat beter uit. ;)

Der RoX

Hierzo op het moment een lekkere 23 graden en een beetje wind. Dat maakt het wel goed vertoeven  8)
WiNtEr!!11!1!@

Zynex

Volgens mij de eerste keer dat ik buiten het herfst/winter topic reageer  ;D

Ik hoop op flinke onweersbuien!

Noordenwind

Citaat van: Zynex op Vandaag om 16:37Volgens mij de eerste keer dat ik buiten het herfst/winter topic reageer  ;D

Ik hoop op flinke onweersbuien!

Met een hoge cape en een vochtige lucht zijn die kansen ook zeer zeker aanwezig, nu zelfs al voor donderdagavond in de verwachtingen. Als die buien komen wordt de hitte een heel klein beetje beter verdraagbaar ;D Morgen houden we het nog op een graad of 23, en daarna is het even afzien. Wel krijgen we, net als in Mei, weer een bijzonder groot verschil tussen de eerste helft en de tweede helft van de maand.

Extremissimorum

Ben overigens benieuwd of het KNMI al iets zal willen doen met het nieuwe waarschuwingssysteem. Dat ziu namelijk deze zomer of zelfs "ergens eind deze maand" in gebruik genomen worden, zodat er nauwkeurig gewaarschuwd wordt voor zware buien en er uiteindelijk ook geen kleurcodes meer gegeven worden voor hele provincies, maar specifiekere regio's. Een logische ontwikkeling. Werd wel eens tijd! En dan is komend weekend een uitgelezen moment voor een eerste test, lijkt me.

Zie ook HIER en DAAR.