Zomer discussietopic 2026

Topic gezien door 3764 bezoekers
Gestart door Armand, ma 01 jun 2026 - 14:02

Vorige topic - Volgende topic

Alrik94, JeffreyB, whmvld en 5 gasten bekijken dit topic.

Noordenwind

Citaat van: Extremissimorum op Gisteren om 21:41Beetje naïef, vind je niet?  ::)

Nee, kijkend naar de eigen regio waar water inmiddels moeilijker wegzakt, en de kleischeuren niet meer bestaan. Ik zeg daarbij ook regionaal, dus het kan ook best wezen dat het regionaal(zeker in het westen) anders is.

Sterker nog, ik vind eerder dat krantenartikeltje(niets tegen de berichtgever hier) naïef. Het lijkt me sterk om van aanhoundende droogte te spreken als er in de afgelopen tien dagen op uitgebreide schaal een normale maandsom valt.

Extremissimorum

Citaat van: Noordenwind op Gisteren om 22:23Nee, kijkend naar de eigen regio waar water inmiddels moeilijker wegzakt, en de kleischeuren niet meer bestaan. Ik zeg daarbij ook regionaal, dus het kan ook best wezen dat het regionaal(zeker in het westen) anders is.

Sterker nog, ik vind eerder dat krantenartikeltje(niets tegen de berichtgever hier) naïef. Het lijkt me sterk om van aanhoundende droogte te spreken als er in de afgelopen tien dagen op uitgebreide schaal een normale maandsom valt.

Dasr heb je zeker een punt. Regionaal zijn er echt wel verschillen. Landelijk is trend nog wel vrij droog. In het westen meer dan het oosten. Deze periode met neerslag helpt, maar vanaf nu lijkt het weer langere tijd droger te worden of anders vergezeld te worden van felle buien. En buien helpen niet tegen droogte.

Het lijkt me daarom verstandig om sproeien wat in te perken. Juist in tijden dat droogte nog niet direcr aan de orde is.

TMCThomas

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Een hete pluim vanavond! Dat ziet er voor de zomerliefhebbers al weer beter uit, al ben ik er voor na donderdag nog niet helemaal gerust op. Het blijft vooralsnog een beetje en onzekere situatie de van run tot run en van model tot model verschilt. Mochten we inderdaad de kant van EC oper opgaan kan het uitzonderlijk warm worden. 850hpa temperaturen stijgen richting de 23 graden waarmee we aan de grond op maar liefst 38 graden uitkomen, dat is fors voor juni. Maargoed eerst zien dan geloven zeg maar  ;)

Noordenwind

Citaat van: Extremissimorum op Gisteren om 22:31Dasr heb je zeker een punt. Regionaal zijn er echt wel verschillen. Landelijk is trend nog wel vrij droog. In het westen meer dan het oosten. Deze periode met neerslag helpt, maar vanaf nu lijkt het weer langere tijd droger te worden of anders vergezeld te worden van felle buien. En buien helpen niet tegen droogte.

Hierbij nog even twee kaartjes die dit beeld bevestigen.

TMCThomas

Interessant, de nieuwe GFS oper (18z) lijkt opvallend veel op de EC oper run van vanavond. Beide komen met een vergelijkbare setting en ook beide hebben de meest intense hitte (en 850hpa temperaturen van ruim boven de 20 graden) op de zondag/maandag. Helemaal overeen komt het niet maar het is best opvallend gezien de termijn.