Onweerskansen 2026 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 26467 bezoekers
Gestart door Armand, di 10 mrt 2026 - 10:53

Vorige topic - Volgende topic

VentoVivere, jansebagger, Duiveltje, TVahl, NR, Patrick928, Der RoX, MaikelNL en 9 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt weer drama, net zoals vorig jaar)
10-15 dagen (Zeer weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40+ dagen (Extreem veel)

Stemmen sluit: di 20 apr 2027 - 21:05

Extremissimorum

Ik neig ook meer naar een westelijke koers, en sowieso om Arome als meest betrouwbaar te beoordelen. Bij eerdere soortgelijke situaties zat die er ook het beste bij. Harmonie is sowieso het lachertje van de hi-res weermodellen geworden.

Arome12 loopt; opnieuw een westelijkere koers, maar heel NL kan er iets van meekrijgen. Het eerder genoemde 'onweerschild' lijkt ook voor Noord-Holland te kunnen worden ingezet als ik Arome mag geloven, haha.
Nowcasten mensen. De buien zouden nu elk moment moeten ontwikkelen. Hoe westelijker dat gebeurt, des te westelijker de koers.

En laten we morgenmiddag niet vergeten. Ook dan zijn het serieuze kansen zo te zien.

P.S. Ten oosten van Parijs en bij Dijon gaat het al flink los!

ThaGhostNL

En ondertussen in Schiedam, als je de modellen zat ben. Dan maak je toch zelf toch wat die het wel ken.
en zo is mijn nowcast scriptje geboren.

Meteo Diensten Mesoscale Nowcast v0.2
======================================================

GRENSDETECTIE
  Sterkte grens          : 78.8 / 100 — sterke coherente grens

STRUCTUUR VAN DE GRENS
  Convergentie            : 4.2 m/s — sterk
  Winddraaiing            : 91° — zeer sterk
  Luchtmassacontrast      : 9.5 K θe — sterk
  Thermodynamische zijde  : positieve zijde heeft hogere θe

POSITIE
  Afstand basislijn      : 290 km links van kandidaat-as
  Oriëntatie grens        : 19° (NNO)
  Correctie basislijn    : 4°
  Scanstatus              : automatisch uitgebreid (2 stap(pen))
  Gebruikt scanbereik    : offset -350..150 km, rotatie -12..12°

WAARNEMINGSNETWERK
  Stations gebruikt      : 800
  Officiële stations      : 88
  Persoonlijke stations  : 712

BEWEGING
  Bewegingsrichting       : 247° (WZW)
  Bewegingssnelheid       : 57.5 km/h
  Snelheid loodrecht lijn : +47.8 km/h
  Bron tracking            : 0/30/60 snapshots — voorlopig
  Betrouwbaarheid tracking: R² 0.85 (3 metingen)
  ETA Katwijk             : circa 58 minuten — voorlopig
  ETA bron                : 0/30/60 snapshots
  Waarom voorlopig        : voorlopige schatting uit 3 snapshots over 60 min (R² 0.85); nog niet bevestigd door SQLite-history

Komen nog tijd van aankomst, beweging snelheid en richting bij
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Joep

Er zijn diverse zware buien ontstaan in Noord FrankrijkJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Extremissimorum

Citaat van: Joep op Gisteren om 19:31Er zijn diverse zware buien ontstaan in Noord Frankrijk

Begint volgens mij nu al een beetje contouren aan te nemen van een MCS.
De westelijke ligging van het gebied bevestigt een beetje al dat Arome nauwkeurig genoeg is.

En dat zeggende denk ik dat we nog wel wat gaan beleven!

vivalavida

Is het de moeite waard om de auto's in te pakken of is dat overdreven? Kan t moeilijk inschatten of t vooral onweer wordt of ook grote hagel? (Ik woon sowieso redelink midden-oostelijk) dus dat scheelt wellicht. Ik heb wel echt zin in flink onweer  ;D

Zynex

Als je bij buienradar de grafiek naar voren trekt, lijkt het echt gigantisch te activeren boven ons land.
Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Grafiek onder, met je muis over de tijdslijn. Je ziet steeds grotere rode vlekken vormen.

Extremissimorum

Citaat van: Zynex op Gisteren om 20:55Als je bij buienradar de grafiek naar voren trekt, lijkt het echt gigantisch te activeren boven ons land.

Dit klinkt cryptisch...? Waar verwijs je naar? Heb je een afbeelding? Er activeert wel wat idd, maar de activiteit is nog altijd binnen de verwachte marges.

Armand

Ik vind het er eigenlijk allemaal nogal ongeorganiseerd uitzien. Het komt niet echt goed van de grond en de beschikbare energie wordt er komende uren wel minder op. Misschien dat de aantrekkende bovenluchtstoring nog iets gaat doen. Vooralsnog lijkt het vooral een flinke plens regen te worden met wat verscholen onweersbuien.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Joep

Citaat van: Extremissimorum op Gisteren om 21:02Dit klinkt cryptisch...? Waar verwijs je naar? Heb je een afbeelding? Er activeert wel wat idd, maar de activiteit is nog altijd binnen de verwachte marges.

Dit bedoelt hij denk ik 3 uur vooruit  activeert het flinkJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Joep

Citaat van: Armand op Gisteren om 21:15Ik vind het er eigenlijk allemaal nogal ongeorganiseerd uitzien. Het komt niet echt goed van de grond en de beschikbare energie wordt er komende uren wel minder op. Misschien dat de aantrekkende bovenluchtstoring nog iets gaat doen. Vooralsnog lijkt het vooral een flinke plens regen te worden met wat verscholen onweersbuien.
Het ziet er inderdaad niet erg georganiseerd uit. Benieuwd als het NL intrektJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Maxim

Stelt op grote schaal niet veel voor inderdaad.

Eric

Het bliksemt hier als een bezetene

Eric

Vooral heel veel CC en zeer weinig CG

Channiej

Nou en daar lig ik dan op de slaapkamer met een slapend zoontje naast me. Ik met oordoppen en muziek in de oren en de rolluiken naar beneden.

Denk dat vele hier in Gelderland zuid, noord Limburg blij zijn  en snakken naar dit weer, blijf ik altijd bang en helaas zou dat noooit meer over gaan

018112

Ik ben niet wakker geschrokken en de tuin is niet mega nat, dus volgens mij viel het hier allemaal reuze mee (of tegen)