Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 139650 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

Noordenwind, Sneeuwvrouw1, LutjeLuppo, marctsm en 5 gasten bekijken dit topic.

1267190">

Der RoX

Citaat van: Zynex op ma 23 feb 2026 - 12:55Die PV-Forecast en Putto zijn echt mijn favo cabaretiers op X.

Die PV brengt het in ieder geval niet alsof hij de nieuwe messias is, al plaatst hij vooral LT stratosferische kaarten zonder uitleg. Of "ideas"

Putto...tja...beetje overdreven op zijn Amerikaans met pijltjes en temperaturen benadrukken enzo...vaak knipt hij ook grafieken en plaatjes af

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Andere lui zoals vd Poel zijn al wat stiller nu...
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Lente valt vroeg dit jaar! Een prachtige zaagtand van EC wat duidt op rustig, droog en zonnig weer. betekent overigens niet dat winter helemaal uit de kaarten is. Bij zowel EC Oper als GFS Oper vormt zich op termijn een scandihoog waar nog een veeg koude lucht onze kant op komt. Maar goed dat is lange termijn, het kan ook zoals bij AIFS gaan waarbij het hoog wat zuidelijker zit en we gewoon in de relatief warme lucht blijven. Of juist helemaal geen hoog zoals bij GEM. Vooralsnog ziet de verwachting er in elk geval goed uit!

Lothiriel

Bijna 20 graden aangetikt vandaag hier! Wat een prachtige dag, veel beter dan dit wordt het niet  ;D
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Armand

Citaat van: Lothiriel op wo 25 feb 2026 - 22:31Bijna 20 graden aangetikt vandaag hier! Wat een prachtige dag, veel beter dan dit wordt het niet  ;D

Die eerste voorjaarsdag voelt altijd speciaal, zeker zo vroeg in het jaar. We zitten in een zachte, aangename periode met ook vandaag weer een landelijke 'zachte dag'. Zaterdag even een dipje, maar we beginnen de meteorologische lente opnieuw met zacht tot zeer zacht weer. Daarbij lijken de regenkansen vrij klein te blijven.

De opties van een koud Scandihoog zijn weer grotendeels uit de run verdreven. Het is niet onmogelijk dat ze komende runs weer terugkomen, aangezien de hogedrukgebieden voorlopig weer met de scepter zullen zwaaien. Toch lijkt het er steeds meer op dat we de laatste echte winterprik al gehad hebben voor dit seizoen.

Nog even de maximumtemperaturen van gisteren:

Maastricht, Eindhoven en Woensdrecht waren heel dichtbij een eerste warme dag. Het zijn temperaturen die eerder bij (eind) april passen!
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

TMCThomas

Wat een pluim zeg, je zou bijna denken dat we al in april zitten. Normale maximum temperatuur voor deze periode van het jaar is 8,5 graden. We zitten daar ver boven!

Extremissimorum

Citaat van: TMCThomas op Vandaag om 11:53Wat een pluim zeg, je zou bijna denken dat we al in april zitten. Normale maximum temperatuur voor deze periode van het jaar is 8,5 graden. We zitten daar ver boven!

Eén woord hierover: kakweer.

En voor de rest: schandalig om zo maart te moeten starten. Hopelijk komt er nog iets van normaal weer in maart. Want dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik snap serieus niet waarom er zo positief over bericht wordt in de media. Zijn we echt zo simpel met z'n allen dat we alleen maar denken aan terrasjes? Ga toch weg maar de Sahara ofzo. Helemaal klaar mee.

vivalavida

Hahaha ik snap echt wat je probeert ge zeggen, maar probeer ook even te genieten van wat vitamine D

Uiteraard is dit niet normaal en niet goed, maar ik geniet er toch echt eventjes van.

Extremissimorum

Citaat van: vivalavida op Vandaag om 14:29Hahaha ik snap echt wat je probeert ge zeggen, maar probeer ook even te genieten van wat vitamine D

Uiteraard is dit niet normaal en niet goed, maar ik geniet er toch echt eventjes van.

Ik kom net terug van een weekje (ook zonnig!  8) ) winter in Noord-Scandinavië, dus ik denk dat de klimaatshock me net iets te groot is, haha! Zon is prima hoor, maar 20 graden in Nederland in maart(!) wordt me toch écht wat te gek. Straks is het weer 30 tot 40 graden in juli en vinden we het met z'n allen weer te warm. Ja, dan moet je dit ook niet willen, zou ik zeggen.  :-X

Armand

Het is inderdaad zeker uitzonderlijk en goed dat je je afvraagt of we dit wel moeten willen. Het is opvallend om te zien hoe gemakkelijk zo'n lentepatroon ontstaat en hoe hardnekkig het vervolgens blijft zitten. Daar zijn deze dagen ook een mooi voorbeeld van.

Een week terug leek het alleen woensdag lenteweer te worden, maar zeker in het binnenland zijn donderdag en vrijdag er ook aan toegevoegd. Een beetje regen met wind op vrijdag en zaterdag, daarna keert het warme weer terug. Dit zien we laatste jaren vaker gebeuren.

Veel mensen staan er echter niet bij stil, omdat het gewoon voor het gevoel een heerlijk weertype oplevert. En omdat het de laatste jaren vaker gebeurd, gaat men het ook normaal vinden. Een overheersend nat en koud voorjaar hebben we al lang niet meer gehad.

Het klimaat veranderd en lijkt een stuk grilliger te worden, dat maakt het ook lastig om dit te interpreteren. Warme en droge periodes in met name de vroege lente zien we dus vaker terugkomen laatste jaren. Dat kan leiden tot droge en hete zomers. 2018, 2019, 2020, 2022 en 2025 zijn daar goede voorbeelden van. 2021, 2023 en 2024 laten zien dat het in de zomer ook een stuk gematigder en vooral natter kan zijn. Zeker 2021 is daar een goed voorbeeld van. Toen verliep de laatste decade van februari ook zeer zacht, evenals delen van maart, april en juni. De maand mei en augustus waren natter en gematigder. De maand juli bracht toen de grote overstromingen in de Ardennen, Eiffel en Zuid-Limburg.

Het kan dus ook nog heel anders gaan lopen. Het veranderende klimaat laat zien dat we lange droge periodes kunnen hebben, afgewisseld door lange natte periodes. Daarbij is het over het algemeen wel warmer. 2018 t/m 2020 kende lange periodes met droog en soms zeer heet weer. 2021 was een stuk natter met zeker plaatselijk dus heel veel regen in de zomer. 2022 was vervolgens weer zeer droog. 2023 en 2024 hadden langere periodes met veel regen en 2025 was zeker in het zuidwesten weer kurkdroog.

Met die gedachte snap ik wel dat men (en de media) dit weertype uitlicht om van te genieten, ook al is het inderdaad totaal niet normaal voor de tijd van het jaar. Je weet namelijk niet wat er volgt in de zomer. Dan kan weer zinderend heet en droog zijn, maar dus zeker ook gematigder en heel nat.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Jenkie

Ik heb dat ook echt met dit weer. Ik zal niet liegen, ik geniet. Maar heb constant dat stemmetje in m'n hoofd dat zegt: dit is echt niet goed....

Maxim

Klopt allemaal, maar vooral ook gezond verstand gebruiken, dat mogen we niet vergeten. Tegenwoordig wordt alles snel nogal dramatisch weergegeven.

Noordenwind

Tja, ik liep vandaag nog te mijmeren over de sneeuw die we hebben gehad in Januari, over de kou die niet kwam, en dan nu met het contrast wat we nu hebben. Drie voorjaarsachtige dagen, de vooruitzichten van komende week, dagelijks 15-20 graden. Soms komen er dan bijzondere gedachten in je op. Zo betrapte ik mijzelf erop heimwee te hebben naar een winter die nog niet voorbij is ;D   Toch is het vaak zo dat er na vroege warmte nog wel een soort riset komt, die de natuur weer vertraagd. Vooralsnog hoop ik daar maar op, en beter nu de warmte dan in de zomer, maar dat is mijn mening.