Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 124170 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

a.pool, peterbsk, winterman1984 en 7 gasten bekijken dit topic.

Robert0105

Hier ook even de kaartjes met de te verwachten sneeuwhoogtes voor maandagmiddag, aangezien er in enkele delen van Nederland ook carnaval gevierd gaat worden, kan dit nog wel wat kleine probleempjes opleveren. Weet nooit welk model het geloofwaardigst is qua sneeuwhoogtes?

Joep

De sneeuw voor vrijdag is grotendeels verdwenen in de modellen.
EC, GFS, en ICON.
Bij ICON vooral natte sneeuw

Extremissimorum

De rest van EC is best sneeuwrijk te noemen. Een natte periode gaan we tegemoet, maar het zou zomaar ook wel een sneeuwrijke periode kunnen zijn. Te beginnen vrijdag, met veel onzekerheden uiteraard. Gevalletje snowcasten.

Zondag lijkt een serieuzere kans, al zal dit vooral natte sneeuw zijn. En ik verwacht dat pas later in de middag zal komen. En ja, dat kan ook blijven liggen, maar echt veel zal dit niet kunnen voorstellen, lijkt mij. Met temperaturen rond of boven de 5 graden overdag en 's nachts geen vorst zie ik niet hoe die sneeuw blijft liggen eerlijk gezegd.

De dagen erna gaat de windrichting naar west tot noord. Afhankelijk van de timing van de neerslag die dan zal komen (in de vorm van buien), zal dit ook sneeuwbuien kunnen opleveren. In de oper van EC00 zie je een mooie accumulatie, omdat de intensiteit dan voldoende is en de temperatuur laag genoeg. De meerderheid van de leden in de pluim gaan echter voor minder kou en dus meer neerslag in vloeibare vorm.

Het luistert weer eens heel nauw. Maar sowieso wordt dit géén schaatsweer!

Zo lees ik ook in de KNMI meerdaagde guidance, al zijn ze nog niet heel duidelijk over sneeuwkansen:

"Modelbeoordeling en onzekerheden:
Tot en met begin volgende week is de spreiding in het ensemble relatief klein. Vanaf vrijdag bevinden we ons weer enkele dagen in koude maritiem polaire lucht en zien we een toenemende kans op op sneeuw waarbij er soms ook een (tijdelijk) sneeuwdek kan ontstaan. Er bestaat nog wel onzekerheid waar en wanneer de grootste kans op sneeuw is. De passage van de occlusie later op zondag of de nacht naar maandag geeft nu de grootste kans. De timing van de occlusie is echter nog enigszins onzeker. In de loop van volgende week wordt de verwachting onzeker, het ensemble laat geen sterke voorkeur zien voor een bepaald stromingsregime. De spreiding in de windrichtingpluim is vanaf volgende week woensdag dan ook vrij groot, alhoewel het gros van de EPS-leden een windrichting tussen noordwest en zuid laat zien. Het blijft het wisselvallig waarbij er van tijd tot tijd frontale systemen passeren, de neerslagkansen liggen dan dagelijks rond de 80%. De temperaturen komt dan waarschijnlijk weer rond het langjarig gemiddelde uit, de minima waarschijnlijk iets erboven. "

Hector Pascal

Citaat van: Robert0105 op Gisteren om 08:26Hier ook even de kaartjes met de te verwachten sneeuwhoogtes voor maandagmiddag, aangezien er in enkele delen van Nederland ook carnaval gevierd gaat worden, kan dit nog wel wat kleine probleempjes opleveren. Weet nooit welk model het geloofwaardigst is qua sneeuwhoogtes?
Wat me opvalt is dat niemand ziet dat dit de kaartjes zijn voor maandag 23 februari en dus niet voor aanstaande maandag.
Nul bestaat niet.

Der RoX

Citaat van: Bubba op ma 09 feb 2026 - 15:17Zij zien wat wij niet zien

Het staat in de krant dus is het waar

Ik kan het sowieso niet niet zien, want Paywall
WiNtEr!!11!1!@

Armand

Citaat van: Noordenwind op di 10 feb 2026 - 20:11Volgens EC kan vrijdag zomaar een interressante sneeuwdag worden. Temperatuur weliswaar iets boven nul, dauwpunt onder nul en langdurig neerslag. De rest van de periode wisselvallig en zachter winterweer. Echter heeft deze winter al geleerd dat verwachtingen na 5 dagen zinloos zijn.

Die langdurige neerslag lijkt er niet in te gaan zitten. We komen vrijdag in een soort 'niemandsland' terecht. Het eerste laag trekt te noordelijk en te snel door, waardoor koudere lucht moeilijk over het land kan stromen. Het tweede laag trekt te zuidelijk Frankrijk in, waardoor het bijbehorende neerslagfront ons niet kan bereiken. Beide neerslaggebieden zijn goed te zien bij bijvoorbeeld Harmonie:
Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Het neerslaggebied behorende bij het eerste laag ligt vrijdag al boven de Oostzee. Boven Frankrijk het neerslaggebied behorende bij het tweede laag, wat verder richting Zuid-Duitsland en de Alpen trekt. De Benelux zit tussen deze twee gebieden in met slechts een zwak front dat misschien nog wat lichte winterse neerslag kan produceren, zoals hier ook aangegeven door Harmonie. Het lijkt echter niet veel te gaan voorstellen.

Voor zondag/maandag nieuwe kansen, al wisselt het nog heel erg qua timing en neerslagintensiteit. Bij een stevig front kan neerslagafkoeling echt nog wel even zorgen voor enkele uren (intensieve) sneeuwval, met bij een gunstige timing ook accumulatie. Er zijn echter ook berekeningen die het front laten stuklopen met lagere intensiteit, dan wordt het een lastig verhaal.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Joep

Sneeuwvalsommen voor as zo/ma

Joep

Vrijdagochtend in het noorden al sneeuwval

Ruud Hellmann

Ik vetrek over 10 dagen voor 8 dagen naar Lapland want ik wil nou eindelijk weer eens echte winter voelen. Skien is daar ook veel leuker zonder apres ski en botoxlippen op de piste. Gemoedelijker en niet duurder. Voortaan elk jaar, voor ons geen Alpen meer. Raak trouwens wel licht gefrustreerd van de weer net-niet winter..... Hopen dat die AMOC echt stilvalt dan hebben mijn kinderen elk jaar een Elfstedentocht. 

Dennis789

Citaat van: Ruud Hellmann op Vandaag om 18:21Ik vetrek over 10 dagen voor 8 dagen naar Lapland want ik wil nou eindelijk weer eens echte winter voelen. Skien is daar ook veel leuker zonder apres ski en botoxlippen op de piste. Gemoedelijker en niet duurder. Voortaan elk jaar, voor ons geen Alpen meer. Raak trouwens wel licht gefrustreerd van de weer net-niet winter..... Hopen dat die AMOC echt stilvalt dan hebben mijn kinderen elk jaar een Elfstedentocht. 
Haha.. als die stilvalt dan hebben ze heel wat meer dan Elfstedentochts.. misschien is er hier iemand die kan uitleggen wat er dan precies gebeurd maar ik las iets over een x-aantal graden gemiddelde temperatuurdaling waar je bang van wordt.

Joep

Sneeuwvalsom GFS, ICON en UKMO
UKMO lijkt me wat te enthousiast

Joep

Ec met name noordelijke helft