Winter discussietopic 2025/2026

Topic gezien door 103885 bezoekers
Gestart door Armand, ma 15 dec 2025 - 10:35

Vorige topic - Volgende topic

jaap verheij, Energizer85, Koeman038, Jenkie, Tower, Mirjam, BartR, olivetomato, josengreet, jansen 1980 en 7 gasten bekijken dit topic.

Stephanie

Ik zit precies in het plukje neerslag dat in Noord Brabant valt. Hier ligt een laagje poedersuiker. Toch weer leuk.

Der RoX

Klein laagje sneeuw hier op gras en auto's
WiNtEr!!11!1!@

Vindead

Een leuke verassing. Had zelf niet echt de kaarten in de gaten gehouden. Maar hoorde gisteren bij het 8 uur journaal dat het zou gaan sneeuwen in Groningen, Friesland, Drenthe en misschien Overijssel. Dus tja, hier in Zuid-Holland ging ik er niet vanuit dat ik deze ochtend weer van een witte wereld kon genieten. Het is niet veel, maar wel mooi!

ronst

Ook hier in Sliedrecht onverwacht een dun laagje sneeuw. Had ik niet verwacht.

Zynex

Ik werd vanochtend wakker met een laagje sneeuw in Alkmaar. Niet veel, maar voor het zicht echt heerlijk.
Vanmiddag ga ik lekker het duin in, ben toevallig vrij.

Nu de pluim. Stukken beter, als je het mij vraagt. Maarrrrr... ik heb wel het gevoel dat computers deze extreem complexe weersituatie gewoon niet aankunnen. Ik heb er deze winter letterlijk niks aan gehad. Gemiddelden schuiven in korte tijd zo vijf graden op en oper en control kunnen binnen twaalf uur gerust vijftien graden verschillen.

Ik kijk het daarom per drie dagen. Nu vooral genieten.
Want het kan zomaar weer voorbij zijn. Of ook niet.

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Armand

Precies Zynex, het is allemaal erg onvoorspelbaar en dat al vrij lang. Weermodellen hebben veel moeite met het inschatten van de wintergrens. Met name voor het zuiden lijkt het niet zo spannend te worden, daar domineert de zachtere lucht. De wintergrens zal het dichts bij het noordoosten blijven en daar waarschijnlijk ook af en toe blijven intreden.

Toch ook daar veel onzekerheid in de pluim. Komende maandag al; dan kan de transportkou even komen kijken met misschien wel matige vorst, maar er is ook een duidelijke cluster met positieve temperaturen. In de loop van volgende week wordt de spreiding aldaar alleen maar groter.

Hier nabij Maastricht helaas geen sneeuw vannacht/vanmorgen. Het trok helaas toch te noordelijk uiteindelijk voor ons. Geniet ervan elders waar wel iets ligt!  ;D
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Joep

GFS is niet echt winters te noemen,
GEM lijkt op termijn kouder te worden
Ook UKMO neigt naar kouder weer op termijn (laatse kaartje via weerwoord)

Jasneker

-2 C 1 cm sneeuw hier in Sneek. we wachten af...

Lucas

Toch een leuke verassing. Alles wit. Stoepjes een krappe centimeter, drie op het gras.
Aanhoudende sneeuwval

Koeman038

Citaat van: Koeman038 op Gisteren om 19:28In Zwolle sinds einde middag lichte sneeuwval. Een soort motsneeuw waardoor op de auto's een klein laagje ontstaat. Ben benieuwd wat er morgenochtend ligt.

Edit 19:35: het is inmiddels harder gaan sneeuwen.

Toch een kleine 2 centimeter vanochtend.

Der RoX

Kan zo het prullenbakkie in...

WiNtEr!!11!1!@

Lucas

Toch heb ik niet het idee dat het klaar is met de winter. Februari kan nog wat wel moois in petto hebben.
Aanhoudende sneeuwval

Robert0105

Citaat van: Der RoX op Vandaag om 10:43Kan zo het prullenbakkie in...

Hoezo kan ie het prullenbakkie in? Wij krijgen volgende week temperaturen boven nul, dus even geen winterweer meer. Over 1 à 2 weken kan het zomaar weer gaan vriezen overdag en 's nachts. De winter is nog niet voorbij, en wij hebben hier in zeeklimaat, en dus veel invloeden van het warme zeewater. Vooralsnog vind ik het echt wel een winter...voor Nederlandse begrippen.

Der RoX

Ik bedoelde deze run he? ;) Het is zeker nog niet voorbij. Iets wat ook best vaak in mijn posts voorbij komt
WiNtEr!!11!1!@

Armand

Het zijn toch keer op keer best indrukwekkende kaarten, bijvoorbeeld van de tussenrun van EC voor maandagmorgen:

Een grote ijskoude bel boven Oost-Europa met temperaturen die op ruime schaal beneden de legenda van -28 komen... Een tong van deze transportkou rijkt zich even uit richting noordoost Nederland. Matige tot strenge vorst in NO-Duitsland en ook grote delen van Polen in de strenge tot zeer strenge vorst of nog veel lager dan dat in de oostelijke regionen. Meteorologisch gezien is die extreem koude lucht best dichtbij. Met een oost-noordoostelijke aanvoer zou die luchtsoort vrij snel Nederland kunnen bereiken. Dat gebeurd niet en daar kunnen we eigenlijk ook wel weer blij mee zijn voor wat de gasrekening betreft  ;)

Wel vooral voor het noordoosten grote onzekerheid. Schuift het geheel nog iets verder door, dan kan het ook daar matig tot misschien wel streng gaan vriezen, maar stuurt het lagedrukgebied wat meer warmere lucht het land in, dan komen de temperaturen in het noordoosten misschien ook boven het vriespunt uit.

De winter kan landelijk gezien nog niet overtuigen, maar kondigt zich met momenten wel aan in het noordoosten van het land en laat zich zeker nog niet verder verdrijven voorlopig
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Zynex

Stiekem hoop ik dat de kou ons bereikt, niet alleen omdat ik van de kou hou. Het lijkt mij ook mooi om te zien wat dit met NL doet. De ultieme stresstest, hoe goed zijn de warmtepompen nu echt? Kunnen we ons land warm houden met de "groene" energie. De ultieme realitycheck.