Herfst discussietopic 2025

Topic gezien door 12077 bezoekers
Gestart door TMCThomas, wo 03 sep 2025 - 00:35

Vorige topic - Volgende topic

Timmeht, LFN en 3 gasten bekijken dit topic.

Armand

Afgelopen dagen inderdaad op en top herfstweer met veel wind, veel regen en best frisse temperaturen. Dit alles veroorzaakt door overheersende lagedrukgebieden ten noordwesten en noorden van ons, met regelmatig maritiem polaire lucht.

Komende dagen verplaatst de focus van lagedrukgebieden wat meer richting de Atlantische oceaan en doen hogedrukgebieden een poging om wat meer terrein te winnen op het vaste land van Europa. De stroming wordt dan meer zuidwestelijker tot soms zelfs even diep zuidelijk. Het zal daarbij dus zachter gaan worden, maar of we echt een boterzachte 20 graden gaan halen blijft nog even afwachten.

De lagedrukgebieden lijken toch meermaals wat roet in het eten te gooien door (zwakke) storingen die ons wel kunnen bereiken. Het zal daarmee wel wat minder wisselvallig worden dan nu, met geregeld ook drogere periodes tussendoor. De bijbehorende luchtdruksituatie op middellange termijn is dan ook een klassieker voor de herfst:

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Zynex

Ik meld mij weer. Ik zie leden onder de 0 graden 's nachts. Hoe is het hier? hahaha

vivalavida

Hahahahaah jij bent uit je zomerslaap wakker geworden?  ;D

Ik kijk echt uit naar het weer van deze week! Het was trouwens prachtig vanochtend, ik reed over de veluwe, de lucht was oranje roze en de bomen rood/oranje. Echt even van genoten!

Armand

Hahaha ja met de start van november wordt het langzaam weer hopen op winterse settingen. Zover is het echter nog lang niet, eerst inderdaad nog een fraaie en (zeer) warme week voor de tijd van het jaar.

Een diepe zuidelijke stroming brengt warmere lucht naar onze omgeving. Een warmtefront trekt vandaag over het land en brengt vooral in de noordelijke helft van het land af en toe regen. In het zuidoosten komt de zon er regelmatig al doorheen.

Komende dagen afwisselend bewolkt met zeker ook ruimte voor de zon. Regen lijkt er voorlopig niet in grote hoeveelheden te vallen, misschien donderdag in het zuidwesten wel wat lichte regen. De temperaturen gaan geleidelijk omhoog tot ruim 15 graden op woensdag en donderdag. In het zuidoosten misschien tot wel 18 à 19 graden als de zon goed meewerkt.

Dat zijn perfecte omstandigheden om te genieten van de herfstkleuren! Het ontbreken van nachtvorst en de hogere temperaturen zorgen ervoor dat de gekleurde bladeren deels nog aan de bomen blijven zitten.

Op termijn neemt de onzekerheid fors toe met inderdaad ook enkele signalen op een significant koeler weertype. Echter is er momenteel geen meerderheid voor een duidelijke trend op langere termijn. Positief voor de winterliefhebber is dat een echte westcirculatie voorlopig van de baan lijkt te blijven. Hogedrukgebieden lijken de komende weken dominant te blijven, maar de ligging daarvan is bepalend voor het vervolg.

Bij een aflandige aanvoer kan het dan met name 's nachts wat koeler worden, maar nogmaals is de onzekerheid en de termijn daarvoor nog veel te groot. Een eerste signaal is er wel al, dat is ook mooi om te zien. Om af te sluiten zien we bij EC bijvoorbeeld een mooie opzet voor winterse buien halverwege november  ;D  ;)
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

TMCThomas

Ook de 06 run van GFS oper is interessant wat betreft een kouder weertype. Best een mooie situatie voor half november, helemaal als uitgangsituatie voor december. Natuurlijk nog veel te ver weg maar wel fijner om te zien dan een westcirculatie!