Onweerskansen 2025 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 24397 bezoekers
Gestart door TMCThomas, ma 07 apr 2025 - 23:46

Vorige topic - Volgende topic

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt weer drama, net zoals de afgelopen jaren)
7 (22.6%)
10-15 dagen (Zeer weinig)
5 (16.1%)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
8 (25.8%)
25-30 dagen (Normaal)
6 (19.4%)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
4 (12.9%)
35-40 dagen (Veel)
0 (0%)
40-45 dagen (Zeer veel)
1 (3.2%)
45+ dagen (Extreem veel)
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 31

flyineddy

Citaat van: flyineddy op zo 14 sep 2025 - 01:07Vanavond en in de nacht naar maandag is er ook nog weer een kans op onweer. CAPE is dan het hoogste aan de kunst (700-800 J/kg), landinwaarts een stuk minder (rond 400 J/kg). Ook weer aardig wat windschering, effectief rond 35 knopen (totale windschering ligt hoger, richting 50+ knopen, maar buien zijn waarschijnlijk elevated, dus niet alles wordt benut). Dat gaat hier en daar weer enkele multicells opleveren, mogelijk opgelijnd, met dus kans op onweer.

Eddy.

Stukje uit de Guidance hierover, vanaf komende nacht:
CiteerNeerslag:
Bij het warmtefront eerst (mot)regen, maar geleidelijk aan komt daar ook wat buiige regen (middelbare onstabiliteit) bij, getriggerd door de linkeruitgang van de jetstreak. Bij het koufront (ondiepe) lijnconvectie. Daarachter weer buien, vooral in het noorden en boven zee met toenemende onweerskansen als de convectiediepte toeneemt. Aandachtspunt hierbij zijn de toenemende CAPE-waardes naar 1000-1500 J/kgin het noordwesten en de sterke windschering (0-6 km: rond 50 kn) meer boven het midden en zuidoosten. Als daar enige overlap ontstaat is er een kans op meer dynamisch onweer. Vooralsnog gaan we uit van (stevige) multicells.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

Zaterdag is mogelijk een dag om in de gaten te houden. Verschillende modellen komen met flink wat CAPE en aardig wat windschering. Nu nog te vroeg voor details en er kan uiteraard nog veel veranderen. Ik weet alleen niet of ik zelf toe kom aan een uitgebreide uiteenzetting mocht dit doorzetten.

Hier de CAPE pluim van EC:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Inderdaad, ik zag het ook al verschijnen in de pluimen. De Guidance van het KNMI benoemd het ook, ik citeer:

''Ander aandachtspunt met het doorkomen van het koufront is de eventuele convectie bij en ten oosten van het front. Er is bijna 50% kans op CAPE-waardes tussen de 1000-2000 J/kg op zaterdag. Ook lijkt er veel effectieve schering voorhanden, de operationele run geeft circa 30-40 kn effectieve windschering tussen 0-6 km. Het duurt nog een aantal dagen, maar dit is zeker een situatie om in de gaten te houden. In de operationele run komt de convectie pas in de nacht naar zondag en aangezien dit niet vanaf de grond gebeurt, is er dan ook sprake van significant minder schering.''

Spannend, het zal wellicht de laatste kans zijn op echt georganiseerd zomeronweer.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/