Onweerskansen 2025 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 22325 bezoekers
Gestart door TMCThomas, ma 07 apr 2025 - 23:46

Vorige topic - Volgende topic

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt weer drama, net zoals de afgelopen jaren)
7 (22.6%)
10-15 dagen (Zeer weinig)
5 (16.1%)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
8 (25.8%)
25-30 dagen (Normaal)
6 (19.4%)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
4 (12.9%)
35-40 dagen (Veel)
0 (0%)
40-45 dagen (Zeer veel)
1 (3.2%)
45+ dagen (Extreem veel)
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 31

Der RoX

Hier in Rheeze was het net knap warm en nog 26 graden. Steekt nu een windje op, dus we gaan zien wat er gaat gebeuren
WiNtEr!!11!1!@

Stephanie

Lekker buitje net hier! Geen onweer helaas, maar na al die droogte ben ik al blij met een paar druppels.  ;)

Der RoX

Paar druppeltjes net geweest, toen weer droog en nu begint het aardig te waaien. Op de radar lijkt alles langs Rheeze te vliegen. Misschien dat het dan aan mij ligt  :-X

De eikenbomen worden iig goed leeggeschud  8)
WiNtEr!!11!1!@

Noordenwind

Hierzo toch nog 0,1mm opgevangen, en wat weerlichtonweer daarnet van de buien op de grens Nederland-Duitsland
Niets is zo schoon dan een vers sneeuwdek in winterwonderland. Het meest komt dit tot zijn recht in de lage wijdse vlakten.

flyineddy

Wel een paar leuke, dynamische buien gezien vandaag.
Het kwam niet op grote schaal tot zwaar onweer, maar dat kon je met de beperkte CAPE ook niet verwachten. Toch zaten er heel lokaal wel felle exemplaren tussen.
En zoals ik dinsdagavond in mijn uiteenzetting al zei waren er inderdaad een paar kortstondige supercells aanwezig.

Zie hier twee cellen boven het Markermeer en Noord Holland, gezien vanaf Lelystad. De linker van deze 2 heeft duidelijk supercell karakteristieken, met zelfs een wallcloud.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Deze wallcloud zou even later compleet oplossen.

Later, net over de grens in Duitsland, ook nog een cel met wat fraaie shelf structuren.

En aan het begin van de avond ook nog deze mooie CB met mammatus boven Duitsland van een afstandje gezien.

Uiteindelijk wel een leuk dagje chasen zo.  8)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Dennis789

Mooi verhaal Eddy. Jij legt me wat kilometers af voor je chases he ^^

Ik mis die tijd wel dat ik dat ook deed 10 jaar geleden. Maar toen waren de settings vaak echt heftiger... wie herinnert zich nog die onweerssituatie over pukkelpop waarbij zelfs slachtoffers vielen.
En een tijd erna een hele heftige onweersbui die dwars over pinkpop trok. Dat het toen niet tot slachtoffers gekomen is was meer geluk dan wijsheid.

Maxim

Citaat van: Dennis789 op Vandaag om 12:03Mooi verhaal Eddy. Jij legt me wat kilometers af voor je chases he ^^

Ik mis die tijd wel dat ik dat ook deed 10 jaar geleden. Maar toen waren de settings vaak echt heftiger... wie herinnert zich nog die onweerssituatie over pukkelpop waarbij zelfs slachtoffers vielen.
En een tijd erna een hele heftige onweersbui die dwars over pinkpop trok. Dat het toen niet tot slachtoffers gekomen is was meer geluk dan wijsheid.

Ik was er zelf bij op pukkelpop. Om af en toe nog steeds stil van te worden. Ik vergeet die groen grijze luchtmassa die er aan kwam nooit. Ik (als weer liefhebber) wist dat het heftig ging worden en zei dit tegen mijn vrienden... die keken natuurlijk nogal raar op en trokken er zich niets van aan. Even later vielen de takken van de bomen door de tent heen. Akelige momenten.