Lichtende Nachtwolken in de nacht van 10/11 Juni 2013

Topic gezien door 1970 bezoekers
Gestart door Graphicnizor, di 11 jun 2013 - 14:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Graphicnizor

Wederom NLC te pakken kunnen krijgen.


Het was niet makkelijk om ze te schieten omdat het om hele kleine en moeilijk zichtbare NLC ging. Dus naast dat dit voor mij de tweede keer is dat ik ze gepakt heb in 3 jaar tijd ben ik byzonder blij mee...
naast dit heb ik gisteravond ook een prachtige zonsondergang meegenomen.

Stukje Wiki Voor die wat niet weten wat NLC nou is:

Lichtende nachtwolken zijn een soort wolken die voorkomen op ongeveer 75 tot 85 kilometer hoogte, veel hoger dan gewone wolken, die hooguit zo'n 20 kilometer hoogte bereiken. Na zonsondergang weerkaatsen die hoge wolken nog een tijd zonlicht. De gewone wolken, die we meestal zien, steken daar donker bij af en kleuren na zonsondergang eerst rood en vervolgens donkergrijs. De lichtende nachtwolken blijven dan wit, geel-oranje of lichtblauw. De sterren blijven in deze dunne wolken zichtbaar.
In mei, juni en juli kan de noordelijke hemel geruime tijd na zonsondergang of voor zonsopkomst een paar uur worden opgelicht door deze wolken met een zilverachtige glans. De wolkenslierten hebben een ribbel- of vezelstructuur. Ze zijn vrij zeldzaam en komen onregelmatig voor: soms zijn ze alleen al in één maand enkele keren te zien, maar menig zomer gaat voorbij zonder deze wolken. In 1988 en 1997 waren ze in Nederland op acht dagen te zien. In de nacht van 14 op 15 juni 2005 waren ze ook te zien.


Gisternacht



Vannacht

Prachtige zonsondergang








arjanbruggink

Mooie foto's hoor!! Ik heb ze niet waargenomen, had teveel last van bewolking die het zicht blokkeerden.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Graphicnizor

Ik ben blij als het wat sterker wordt, krijg je mooiere plaatjes. Dit is allemaal erg minimaal!!


Marcel (Enschede)

Ik ben gisteren ook nog op pad geweest. Was amper zichtbaar. Het zag er ontzettend rooskleurig uit voor duidelijke lichtende nachtwolken op de radar. Maar na 21 uur was het van de radar verdwenen helaas!

Ik hoop dat vanavond nog weer een mooi spectakel komt. Maar vooralsnog is de radar stil.
Mocht je de link van de NLC radar niet kennen: http://www.iap-kborn.de/OSWIN-Meso-Aktuell.456.0.html?&L=1

Gr. Marcel

Powered by EzPortal