Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 13

Topic gezien door 208217 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 13 feb 2013 - 11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Cdtj3

Citaat van: Glennb op do 14 feb 2013 - 14:57
Ik heb nog niet eerder zolang ijzel zien vallen. Alles is omgetoverd tot een ijsfestijn. Inmiddels sneeuwt het weer matig met grote vlokken. Het ijslaagje is hierdoor onzichtbaar geworden. Wat een gevaarlijke situatie zeg...  :-\

Ikzelf heb het in Almere ook nog nooit zo lang en intensief zien ijsregenen/ijzelen. Hoop dat de wegen nog redelijk zijn.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

X-treme

Net klaar met werken, zat een halve cm ijs op me auto, krabben had geen zin, auto starten warm laten worden en dan nog eens proberen is het beste dat je kan doen, koste me 15 min  :o


ps: geen idee waar die 5 cm sneeuw vandaan moet komen.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

martijn

Citaat van: zwoof op do 14 feb 2013 - 14:54

Op dit moment weet ik niet, maar die klopt heel vaak niet. Ik kijk er niet eens meer naar.

Dan ga ik ook maar eens een sms versturen zo. Want hier is het al weer een tijdje droog  ;)
welke radar dan?

frankaloe

Citaat van: Arend op do 14 feb 2013 - 14:52
Het werkt!!  ;D Motsneeuw momenteel.
mijn sms tegoed is op..ik houd regen :S  ;D ;D ;D
ontopic 0grd en momenteel dus regen/ijsregen
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Vomera


TimK21

De berichten her en der zijn ook niet echt bemoedigend. De ijsregen en ijzel trekt toch veel verder het land in dan verwacht. Momenteel heb ik weinig vertrouwen meer in een sneeuwdek. Het sneeuwt hier in Gendringen nog steeds niet en mocht er neerslag gaan vallen, is de kans, zo lees ik, groot dat het geen sneeuw is.
Challenge accepted!

MamaAs

En het sneeuwt nog steeds! Gaat hard zo.

winter

Raar net wanneer de neerslag boven Helmond op z'n intensiefst is valt er ijsregen? Uitleg aub?
En nog een vraag er tot middernacht neerslag blijven vallen, waar moet deze neerslag vandaan komen? (niet zeggen uit de lucht  :P)

Henk1976

Toch al een half uur lichte, en nu matige sneeuwval in Assen. Verder veel wind erbij. Laat de ijzel maar wegblijven.

dondertje127

Het sneeuwt best hier en er lag hier in Zuid nog een ononderbroken laag sneeuw (nog steeds sinds de 6e al) en nu wordt het weer witter. In Arnhem Noord op hoger gelegen gebied lag nog steeds een dik pak ononderbroken sneeuwdek. Kortom, volop winters.

Joep

Sneeuwt hier weer goed door in Bodegraven

martijn

Ja waar moet de neerslag tot middernacht vandaan komen?

TimK21

Ik heb zo'n idee dat er hier voor de Achterhoek hetzelfde aan de hand is als een tijdje geleden in het noorden. Toen viel er overal sneeuw, behalve daar, doordat de hogere luchtlaag heel droog was o.i.d., waardoor de sneeuw de grond niet raakte.
Dat is hier ook het geval. Er valt ook nog steeds niks, zo'n beetje als enige plek in Nederland.
Challenge accepted!

MarkGoedhart

Over een klein half uurtje is het voor hier (Den Haag) over en het heeft opgeteld een uurtje gesneeuwd. Lokaal in de stad ijzel, op andere plekken slechts natte stoepen en wegen.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op do 14 feb 2013 - 13:58
Wat een geklaag weer, alles verloopt precies zoals hirlam schetst. Dat mensen zich gek lopen te maken wat betreft enkele via twitter de wereld in geholpen wordt.... Lees 20 centimeter sneeuw....

Over die 20cm. Dat is uiteraard de grootste onzin en wordt inderdaad zonder verdere fundering via de social media de wereld in geslingerd. Voor de gemiddelde burger worden dergelijke berichten wellicht onterecht voor waar aangenomen.

Dan over het Hirlam scenario. Dat loopt inderdaad vrij goed (vooral de 06Z run). Maar dat is natuurlijk makkelijk oordelen achteraf wanneer de neerslag eenmaal in Nederland aangekomen is en de daadwerkelijke neerslagsoort bekend is.
Het is een situatie die nogal voor wat kopzorgen kan zorgen (ook bij mij vanmorgen), temeer omdat het in deze situaties bijzonder nauw luistert. Slechts enkele tienden minder warm in een bepaalde laag of een iets andere verticale opbouw en je smeltlaag heeft niet de warmtecapaciteit om de boel vloeibaar te krijgen.
Probleem is daarbij ook dat de neerslagsoort van microprocessen afhankelijk is. Zoals gezegd, kleine veranderingen op enige hoogte hebben in deze situatie grote gevolgen. Als dan de positie van de warmste lucht op hoogte tussen de verschillende modellen ook nog eens verschilt....

Citaat van: Reutel op do 14 feb 2013 - 14:14
Dan hebben de gezaghebbende weerbureaus HIRLAM niet goed bekeken. Wat mij betreft is de enige goede weersverwachting voor vandaag; "Blijft u vooral thuis in verband met extreme gladheid".  8)

Geloof me, alle data wordt netjes plichtsgetrouw doorgespit en geïnterpreteerd door kundige meteorologen.
Daar mogen we niet aan twijfelen.
Ga er maar eens aan staan, dan zul je zien dat je vaak niet 'gewoon eventjes' simpelweg alle modeloutput kunt volgen zonder er bij na te denken. Dus de opmerking over de gezaghebbende weerbureau's is wat mij betreft kort door de bocht en niet terecht.

WinschoterWeer

Het Oldambt noteert hier een hele kleine vorm van winterse neerslag! Het begin is er.... temp +1 en stevig windje 5bft uit het ZO zoals dat aanvoelt... overigens zeer koude beleving !  ;)

edit: Ik constateer toch een lichte vorm van ijsachtige regen in Winschoten: ijzelvorming sluit ik niet uit momenteel voor het Noord Oosten! Hopelijk gaat het snel over in sneeuw!

zwoof

Citaat van: martijn op do 14 feb 2013 - 15:03
welke radar dan?

Voor een gedetailleerd beeld gebruik ik vaak die van de noodweercentrale. Die geeft ook de intensiteit van de neerslag weer.
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/radar.html

Voor een totaal beeld gebruik ik deze:
http://www.niederschlagsradar.de/Schneeradar-Deutschland.aspx
Puur om te kijken wat er nog aan kan komen.

Een radar zoals buienradar vooruit zetten geeft meestal een verkeerd beeld is mijn ervaring.

TimK21

Er lijken nu ook wat minieme vlokjes te vallen hier in Gendringen. Motsneeuw.
Challenge accepted!

martijn

Citaat van: zwoof op do 14 feb 2013 - 15:24
Voor een gedetailleerd beeld gebruik ik vaak die van de noodweercentrale. Die geeft ook de intensiteit van de neerslag weer.
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/radar.html

Voor een totaal beeld gebruik ik deze:
http://www.niederschlagsradar.de/Schneeradar-Deutschland.aspx
Puur om te kijken wat er nog aan kan komen.

Een radar zoals buienradar vooruit zetten geeft meestal een verkeerd beeld is mijn ervaring.
waar moet de sneeuw voor vanavond vandaan komen?

Powered by EzPortal