Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 12

Topic gezien door 191917 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 09 feb 2013 - 11:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Lucas

Aanhoudende sneeuwval

DSDLimburg

Citaat van: Lucas op ma 11 feb 2013 - 14:59
Is geen neerslag, maar wolkentoppen/hoogte
klopt je hebt helemaal gelijk, maar waar de wolken zitten zit meestal ook neerslag :)
seizoen 2018/2019

Brisk

Citaat van: Kevinwinter op ma 11 feb 2013 - 14:39
Sneeuwt het in Zaltbommel ? Die sneeuw storing blijft al een hele tijd net voor Arnhem hangen...

Hier: http://www.meteo-mc.fr/satellite-ir-anime-eu.php kun je mooi zien waarom het niet hoger komt. Ongeveer ter hoogte van Arnhem botst het een beetje ;-)
Let is snow, let it snow, let it snow!

Invicta

Citeer
waarschijnlijk 'n Groenlandwinter! 

Wat is een Groenlandwinter? Heb gegoogled en dit forum doorgespit maar kan geen antwoord vinden.

ijzel

Morgen voor de Wadden en noordwestelijk deel van het land ook sneeuwkansjes

Sneeuwt het in Zaltbommel ? Die sneeuw storing blijft al een hele tijd net voor Arnhem hangen..
Nee het sneeuwt niet hier de sneeuw verdampt voor hij de grond raakt jammer .

winter

Interessant nieuws post het hier maar even weet niet waar ik het anders moet posten: gat in ozonlaag wordt kleiner

Edit Zorba: Dank je, zie http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3592.msg50117.html#msg50117

Edit: Zorba jij ook bedankt voor het plaatsen van de link op de juiste plaats. ;)

winter

Hier in Helmond heeft het de afgelopen 2 uur ook af en toe gevlokt stelde niet veel voor hoor.

Kevinwinter

Citaat van: Brisk op ma 11 feb 2013 - 15:20
Hier: http://www.meteo-mc.fr/satellite-ir-anime-eu.php kun je mooi zien waarom het niet hoger komt. Ongeveer ter hoogte van Arnhem botst het een beetje ;-)

Zeg, staan ze daar bij Arnhem met ze alle te blazen ofzo haha :P

Brisk

Citaat van: Invicta op ma 11 feb 2013 - 15:20
Wat is een Groenlandwinter? Heb gegoogled en dit forum doorgespit maar kan geen antwoord vinden.

Als er een hoog bij Groenland gevormd wordt, waardoor we weinig echte kou krijgen en meestal wel veel neerslag. Zogenaamde Vuile Winter!

(Als ik het niet bij het rechte eind heb, verbeter me dan even aub)
Let is snow, let it snow, let it snow!

DSDLimburg

Citaat van: Kevinwinter op ma 11 feb 2013 - 15:26
Zeg, staan ze daar bij Arnhem met ze alle te blazen ofzo haha :P
Dan blaas nog maar wat harder zou ik zeggen ;D blijven die sneeuw buitjes teminste boven limburg hangen, wat dit gaat hem ook niet worden op deze manier.
seizoen 2018/2019

winter

Woohw dat gebied boven grote rivieren groeit en activeert echt veel!
Hier in Helmond zou het ook moeten sneeuwen maar verdampt al in de lucht :(

Weatherboy

Citaat van: Brisk op ma 11 feb 2013 - 15:26
Als er een hoog bij Groenland gevormd wordt, waardoor we weinig echte kou krijgen en meestal wel veel neerslag.

(Als ik het niet bij het rechte eind heb, verbeter me dan even aub)

Een Groenlandwinter is een vuile winter. Een Hoog gestationeerd tussen Groenland en IJsland waardoor we direct te maken krijgen met een arctische kou uitbraak. Aan de oostkant van zo een Hoog komen grote bellen koude lucht afzakken naar onze omgeving.

Aan de grond zal het niet bijster koud gaan worden omdat de stroming vaak van over zee komt, denk Tmax: +2 in het noorden tot -2 in het zuiden, en Tmin van -2 in het noorden tot lokaal matige vorst in het zuiden.
Zo een stroming kenmerkt zich vooral door enorme hoeveelheden sneeuw dat het met zich mee brengt (denk aan 2010) en de hele koude bovenluchten (tot zelfs -15) waardoor er voortdurend sneeuwbuien worden aangemaakt.

Als we het hebben over de vooruitzichten op de kaarten gaat dat niet helemaal gebeuren. Weliswaar een Groenlandwintertje maar zeker geen bovenluchten tot -15. Je kan ongeveer nu denken aan Tmax van +3 in het noorden tot 0°C in het binnenland, en Tmin van 0°C in het noorden tot -4°C in het zuiden, met vele sneeuwkansen. Al lijken de buien natuurlijk minder heftig dan 2010 omdat de bovenluchten rond de -7 of -8 blijven.

Het is allemaal nog ver maar GFS, EC zijn het er over eens dat het gaat komen. Maar het kan dus zeker nog veranderen!

Erik V

Aardige sneeuwval in Hoogvliet....

Weerfreak 1337

Ik mag lichte sneeuw melden, neerslag activeerde ineens in mijn omgeving :)

Edit: vlokken nu normale grootte, onverwachts toch nog wat sneeuw dus :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Joep

Activeer toch behoorlijk richting westen?


winter

Citaat van: Weatherboy op ma 11 feb 2013 - 15:42

Hoop tekst, goede uitleg

Wie weet we zitten nog een februari kansen op sneeuw zullen blijven aangezien de modellen niet echt stevige dooi laten zien. Laten het nog meer kwakkelen over een tijdje. Maar dit ligt toch allemaal aan donderdag. Als het gebied ten zuiden van Nederland trekt blijft het winteren zoals het nu doet overdag rond vriespunt veelal en in de nachten rond -4.
Maar zo'n Groenlandwinter lijkt me ook mooi om de winter mee af te sluiten.

winter

Citaat van: Weerfreak op ma 11 feb 2013 - 16:08
Ik mag lichte sneeuw melden, neerslag activeerde ineens in mijn omgeving :)

Nu ik zo buiten kijk zie ik het hier in Helmond ook wat harder vlokken. Maar nog steeds niet significant wie weet wat er nog ontstaat boven Nederland dit liet geen een van de gifjes zien dus dan weet je ook hoe moeilijk de factor sneeuw is om te voorspelen. Hoop zo op een mooi pak sneeuw op donderdag in Helmond (als een van de weinige plekken zonder gesloten sneeuwdek)

wesleylollol

gaat nu wat harde sneeuwen in pijnacker

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op ma 11 feb 2013 - 16:09
Activeer toch behoorlijk richting westen?

Zit er midden in, maar geen vlok te zien hier
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jdolky

Ik kan een verdwaalde sneeuwvlok melden in Den Haag 8)

Powered by EzPortal