Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 12

Topic gezien door 191965 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 09 feb 2013 - 11:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

winter

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 10 feb 2013 - 23:29
Klopt ;) Maar alles hangt af van timing enz enz en ik ga de mensen nu nog niet een waas voor hun ogen houden dat alles sneeuw zal zijn en later overgaand in regen. Dalijk alles regen en dan kunnen we dat weer gaan verantwoorden ;) De termijn is nog veel te lang, enigste wat we kunnen doen is iedere run bekijken en momenteel gewoon uitgaan van regen, dan valt de teleurstelling later ook mee ;)

Snap het Jan, als je nu vertelt kans op eerst sneeuw en later overgaand in regen. Gaan een paar mensen weer zeuren dat jij zei dat het ging sneeuwen. Maar uit welke hoek komt de storing? Plaatje met lagedrukgebied erop?

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

pietjelol

jan ben het met je eens. Om een mooi voorbeeld te nemen gister bijvoorbeeld kon aan sommige merken dat ze ook wat sagi/kwaad waren (ik was trouwens ook een beetje teleurgesteld maarja)

winter

Ten zuiden van de lijn Brugge - Brussel ongeveer overal sneeuw op dit moment.

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 10 feb 2013 - 23:36
Bang... Nee. Realistisch... Ja

Ik zeg: westelijke gebieden niet eens sneeuw ;) naar midden toe kans op ijzel enzo. Eventueel eventjes sneeuw. Maar als ikzelf de bovenluchten enzo bekijk.. Dan denkik dat jan het bij het juiste eind heeft ;)

Darkness

eerste sneeuwvlokjes beginnen te vallen in Gent  :D

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 10 feb 2013 - 23:36
Bang... Nee. Realistisch... Ja

Nou dat gaan we dan niet eens worden.

Citaat van: pietjelol op zo 10 feb 2013 - 23:38
jan ben het met je eens. Om een mooi voorbeeld te nemen gister bijvoorbeeld kon aan sommige merken dat ze ook wat sagi/kwaad waren (ik was trouwens ook een beetje teleurgesteld maarja)

Die mensen negeer je dan toch gewoon. Dat is kinderlijk niveau. Tuurlijk teleurgestelde reacties enzo, maar die kwade figuren heb je niks aan. En trouwens, telkens wordt erbij gezet dat het NOOIT zeker is met sneeuwstoringen, dat moet iedereen nou toch wel weten.

Citaat van: gilleeesss op zo 10 feb 2013 - 23:38
Ik zeg: westelijke gebieden niet eens sneeuw ;) naar midden toe kans op ijzel enzo. Eventueel eventjes sneeuw. Maar als ikzelf de bovenluchten enzo bekijk.. Dan denkik dat jan het bij het juiste eind heeft ;)

Ja dat jullie regio er slecht bij ligt wil niet zeggen dat de rest er ook slecht uitziet.  ;)

mbouman

Als ik de HIRLAM animatie zo eens bekijk dan zou het aktuele sneeuwfront toch omgeving Rotterdam nog kunnen bereiken.
Zou dat weer een chaotische ochtendspits worden morgenochtend ? of gaat dit meevallen ?
Moet morgenochtend vroeg rond 07:30uur vertrekken richting Rotterdam.... Gaat er sneeuw vallen vannacht/morgenochtend ? of zal het allemaal loslopen en zich tot zeeland bekeren ? iemand enig idee ?

klopt het dat volgens hirlam kaart de neerslag net iets verder trekt dan was aangegeven ? of komt de sneeuw de randstad niet in ?

Jan enig idee of we hier iets van sneeuw gaan krijgen ?

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 10 feb 2013 - 23:36
Bang... Nee. Realistisch... Ja

Wat heet "realistisch" ???  :D
Ik denk niet dat we de kaarten op "gevoelens" of "teleurstellingen" moeten beoordelen of weergeven. Het is de kunst en zaak een zo realistisch beeld te schetsen adhv de modellen en onderbouwd door een stuk gezonde meteorologische kennis dan wel ervaring Feit is dat die vanmorgen en ook weer vanavond pre-frontaal sneeuw berekenen op warmtefront.

zorba

Citaat van: mbouman op zo 10 feb 2013 - 23:46
Als ik de HIRLAM animatie zo eens bekijk dan zou het aktuele sneeuwfront toch omgeving Rotterdam nog kunnen bereiken.
Zou dat weer een chaotische ochtendspits worden morgenochtend ? of gaat dit meevallen ?
Moet morgenochtend vroeg rond 07:30uur vertrekken richting Rotterdam.... Gaat er sneeuw vallen vannacht/morgenochtend ? of zal het allemaal loslopen en zich tot zeeland bekeren ? iemand enig idee ?

klopt het dat volgens hirlam kaart de neerslag net iets verder trekt dan was aangegeven ? of komt de sneeuw de randstad niet in ?

Jan enig idee of we hier iets van sneeuw gaan krijgen ?

Ik denk dat het allemaal reuze mee gaat vallen. Hooguit lichte sneeuw.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Johann

Citaat van: gilleeesss op zo 10 feb 2013 - 23:38
Ik zeg: westelijke gebieden niet eens sneeuw ;) naar midden toe kans op ijzel enzo. Eventueel eventjes sneeuw. Maar als ikzelf de bovenluchten enzo bekijk.. Dan denkik dat jan het bij het juiste eind heeft ;)

Wil je dat dan ook even toelichten ? Ben ik benieuwd naar ?!  ;D

zorba

Mmm GFS wat betreft de 850hpa op +90 nou ook niet zo denderend voor sneeuw met -1, -2
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Weatherboy

Citaat van: zorba op zo 10 feb 2013 - 23:55
Mmm GFS wat betreft de 850hpa op +90 nou ook niet zo denderend voor sneeuw met -1, -2

Alles in de min is goed met een zuidenwind, en een koude ondergrond ;)

zorba

Mmmm ik moet het nog maar eens zien. Maar de komende dagen zullen meer duidelijkheid geven.. ;)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Johann

Korte uitleg tav situatie donderdag.

Donderdag nadert een warmtefront (mooi te herkennen aan de theta-E 850 hPA) behorende bij een depressie ten zuiden van Engeland van het westen uit Nederland. De pre-frontale neerslag zal in de loop van de ochtend Nederland binnentrekken en zich gedurende de dag verder naar het oosten verplaatsen. Het zwaartepunt van de neerslag zal naar verwachting via België en de zuidelijke provincies verlopen. Onder normale omstandigheden ligt de SVG bij Theta-E van 12°C aan de grond. Omdat we echter met een isothermie te maken hebben (koude onderste laag in de atmosfeer met in verticale richting gelijke temperaturen) zal de neerslag ondanks de hogere Theta-E`s van 14 tot 28°C (aequivalent-potentiele temperatur) aanvangs gewoon als sneeuw vallen. Landinwaarts en naar het noorden toe zal het zelfs langere tijd gewoon sneeuwen, dat geldt in het bijzonder voor die gebieden waar de meest intensieve neerslag valt.

Goed mogelijk overigens dat de zachtere lucht niet of slechts in afgezwakte vorm de noordelijke provincies zal bereiken. Naar het noordoosten toe zal het echter wrs. gewoon droog blijven en is sneeuw dan wel regen geen thema.

Met dit soort grenssituatie en met name bij WF gaan dus de vuistregels voor het bepalen van de SVG niet op.

Uitleg Theta-E zie >> https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/theta-e

note:
Een eenvoudige vuistregel zegt, dat bij een aequivalent-potentiele temperatur van 12 °C (ingetekend zwarte stippellijn)die SVG zich op zee niveau of te wel 0 meter bevindt. bij 24 °C op 1000 meter , bij 36 °C op 2000 meter enz. (zie hierna)

°C =  Hoogtemeter
12 =  0
15  = 250
18 =  500
21 =  750
24 =  1000
27 =  1250
30 =  1500
33 =  1750
36 =  2000
39=   2250
42=   2500

winter

Neerslaggebied dat nu richting Nederland trekt (zeg niet dat het Nederland binnenkomt) deactiveert maar vervolgens groeit het neerslaggebied weer van onderen aan en lijkt de kans dat de zuidelijke provincies wat mee krijgen groter. Ook duidelijk te zien dat tussen 00:00 en 00:30 het gebied redelijk snel naar Nederland trekt daarvoor stagneerde het gebied en deactiveerde het neerslaggebied.

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

grizzrh

Begint hier flink te waaien opeens pfoee echt koud
Doenrade, Limburg

Marco_Goes


Ries

Citaat van: Johann op ma 11 feb 2013 - 00:08
Korte uitleg tav situatie donderdag.


Goed mogelijk overigens dat de zachtere lucht niet of slechts in afgezwakte vorm de noordelijke provincies zal bereiken. Naar het noordoosten toe zal het echter wrs. gewoon droog blijven en is sneeuw dan wel regen geen thema.




Jemig, wij worden deze winter wel weer opvallend vaak 'gemist' qua sneeuwval... Blijft hier qua weer (ook onweer) toch de saaiste hoek van 't land!

Powered by EzPortal